رئیس سابق سیا:ترامپ تقابل با متحدان اروپایی رابرگزیده است

    کد خبر :287225

‘مایکل هیدن’ رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به سی ان ان گفت: با توجه به طرح جایگزین دولت ترامپ درباره توافق هسته ای که توسط مایک پمپئو مطرح شد، ترامپ تقابل با متحدان اروپایی را برگزیده است.

هیدن که در گذشته رئیس ‘آژانس امنیت ملی ‘ آمریکا (NSA) نیز بود، افزود: در طرح اول (توافق هسته ای 2015 ایران) آمریکا با متحدان اروپایی خود یک توافق سیاسی داشت، اما آنچه از پمپئو شنیدم این است که متحدان اروپایی را خیلی ساده با منع دسترسی به اقتصاد آمریکا به زور وادار به همراهی می کند که این موضوع در کوتاه مدت از لحاظ معاملات فرا آتلانتیک موفق خواهد بود اما بر روابط (دیپلماتیک) بسیار بسیار لطمه خواهد زد.
شبکه تلویزیونی سی ان ان در ادامه گفت: وزیرخارجه آمریکا با ارائه این طرح نشان داد که رئیس جمهوری ترامپ مواجهه و تقابل با اروپا را که متحد نزدیک آمریکاست برگزیده درحالی که وی در صورت از سرگرفتن تحریم ها، به حمایت بین المللی و متحدان اروپایی خود هرچه بیشتر نیازمند است.

***ترامپ برخلاف اوباما بر درخواست ها افزود
رئیس سابق سیا در بخش دیگری از این مصاحبه اختصاصی گفت: پس از اجرای توافق هسته ای، به نظر من و بسیاری از جامعه اطلاعاتی آمریکا؛ ایران از دسترسی به سلاح اتمی دور نگاه داشته شد و ما از برنامه هسته ای ایران خبر داشتیم، ایران فریب کاری نکرد.
هیدن ادمه داد: حال ما (آمریکا) طرح اول (Plan A) را دور افکنده ایم و در انتظار طرح جایگزین (Plan B) هستیم که با اظهارات پمپئو نموداری از آن پدیدار شد که به صراحت بگویم که نهایت طلبکاری و تمامیت خواهی است و نمی دانم چگونه می توان به این اهداف دست یافت.
رئیس سابق آژانس امنیت ملی آمریکا( بین سال های 1999 تا 2005میلادی) افزود: در دولت باراک اوباما درخواست ها محدود شد و تمامی انرژی جامعه بین الملل بر یک هدف مشترک که همان برنامه هسته ای ایران بود متمرکز گردید؛ اما دولت ترامپ اکنون با دامنه ای از درخواست ها این جبهه را گسترده کرده است.
وی گفت: آنچه که از طرح جایگزین دولت ترامپ متوجه می شویم اعمال کم و بیش تحریم های بین المللی است که در طرح اول وجود داشت.

***آمریکا خلیج فارس را بی ثبات تر می سازد
رئیس سابق سیا در ادامه این مصاحبه اختصاصی به سی ان ان گفت: اکنون آمریکا انتظار حمایت بین المللی از این طرح را دارد. این (طرح جایگزین) یک وزنه سنگین است و با توجه به شکل اجمالی آن، نتیجه رفتار آمریکا (دولت ترامپ) بی ثباتی هرچه بیشتر وضعیت در منطقه ‘خلیج فارس’ و ایجاد سیر تحولاتی است که پیش بینی آنها دشوار خواهد بود، تا چه برسد به کنترل کردن آنها.
به گزارش ایرنا، مایک پمپئو که حدود یک ماه پیش از ریاست سازمان جاسوسی آمریکا به سمت وزیر امور خارجه منصوب شد، عصر دوشنبه در سخنانی مملو از اتهامات بی اساس علیه ایران راهبرد جدید دولت آمریکا را در قبال ایران بعد از خروج کشورش از برجام که با انتقادهای زیادی روبرو شد، اعلام کرد.
وی گفت: آمریکا پس از خروج از برجام به دنبال تشدید فشار مالی و تحریم های بی سابقه علیه ایران و جلوگیری از نفوذ و هژمونی منطقه ای این کشوروممانعت از برنامه های هسته ای و موشکی تهران است. پمپئو طی سخنرانی خود که 12 شرط برای ایران گذاشت، مدعی شد که برجام نقایص مرگباری دارد و جهان را به خطر انداخته است. رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز در واکنش به این سخنان با تاکید براینکه دولت جدید آمریکا این کشور را به 15 سال پیش برگرداند، گفت:همه کشورهای دنیا خواهان استقلال در تصمیم‌ هستند و شاید آمریکایی‌ها بتوانند با فشاردربعضی جاها کاری به پیش برند اما منطق نمی‌پذیرد که آنها بخواهند برای دنیا تصمیم بگیرند.
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با اشاره به اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی در همه 10 گزارش فصلی خود پایبندی ایران به برجام را تایید کرده است، افزود: (آژانس) تصریح کرده که همه دسترسی های لازم را (از سوی ایران) دریافت کرده است.
موگرینی تاکید کرد: اتحادیه اروپا به استمرار اجرای کامل و موثر برجام متعهد است و تا زمانی که ایران به همه تعهدهای هسته ای خود پایبند باشد (همچنان که تاکنون بوده) متعهد خواهد ماند.
وزیر خارجه ایران نیز در واکنش به این سخنان در توییتر نوشت: دیپلماسی حقه بازی آمریکا صرفا بازگشت به عادت های گذشته است؛ آمریکا محبوس در توهمات و سیاست های شکست خورده ای است که از سوی گروه هایی با منافع خاص دیکته می شود، همان انتخاب های غلط را تکرار می کند و به تبع آن همان نتایج زیان بار را برداشت خواهد کرد.
به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه ایران نیز در بیانیه ای اظهارات سخیف وزیر خارجه آمریکا را نشانه درماندگی مقام های این کشور اعلام کرد و افزود: ایران با رد تک تک اتهامات و اکاذیب مطرح شده در این به اصطلاح راهبرد جدید، اظهارات وقیحانه مایک پمپئو را مداخله آشکار در امور داخلی خود می داند.
رئیس جمهوری آمریکا روز 18 اردیبهشت ماه گذشته خروج کشورش را از توافق هسته ای 1+5 با ایران اعلام کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید