قارچ سمی پادزهر ندارد/فقط ۶ درصد قارچ ها خوراکی است

    کد خبر :286926

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: تنها ۶ درصد از قارچ‌ها خوراکی بوده و سم ناشی از قارچ‌های غیرخوراکی هیچ نوع پادزهری ندارد.

اکبر ترکی، در مورد دلیل افزایش ناگهانی مسمومیت ناشی از مصرف قارچ، افزود: وقتی قرار است از پدیده ناگهانی سخن بگوییم به این نکته اشاره می‌کنیم که همچون قارچ به صورت گسترده رشد کرده است، امسال به دلیل افزایش بارندگی در فصل بهار میزان رشد قارچ در سطح کوهستان و جنگل‌ها به صورت پراکنده مصداق همین امر بود، ضمن اینکه رشد بی‌رویه قارچ‌ها باعث سوءاستفاده برخی برای جمع‌آوری تمام آنها به منظور فروش و کسب درآمد بیشتر شد.

وی ادامه داد: البته رشد ناگهانی قارچ‌ها باعث شده تا بسیاری از افرادی که برای سیاحت به طبیعت پناه برده‌اند نیز به طور ناگهانی با تعداد زیادی از آنها مواجه شده و به منظور مصرف خوراکی خود بدون هیچ آگاهی نسبت به این نوع گیاه اقدام به جمع‌آوری و مصرف انواع قارچ‌ها کنند.

ترکی یادآورشد: یکی از موضوعاتی که در مورد قارچ‌ها باید مدنظر قرار بگیرد این است که اکثر آنها سمی هستند و شاید تنها حدود ۶ درصد قارچ‌ها خوراکی باشند و این در حالی است که مردم نسبت به انواع قارچ‌ها بی‌اطلاع هستند و قادر به تفکیک قارچ سمی از غیر سمی نیستند، ضمن اینکه در شناسایی دقیق نوع سمی از غیر سمی قارچ‌ها قطعا کارشناسان باید اظهارنظر کنند.

وی خاطرنشان کرد: به تازگی همین عدم شناخت نسبت به انواع قارچ‌ها باعث شده تعداد زیادی از افراد در پی مصرف آنها مسموم شده که تعدادی از آنها روانه بیمارستان‌ها شدند و متاسفانه برخی از آنها هم جان خود را از دست دادند.

ترکی در ارائه راهکار برای ورود مسئولان مربوطه در جهت کاهش آسیب‌های ناشی از مصرف قارچ‌های سمی در کشور تصریح کرد: البته در رابطه با بخشی از افراد که از طریق توزیع قارچ‌های سمی در مراکز خرید دچار مسمومیت شده‌اند می‌طلبد که سازمان غذا و دارو با جدیت بیشتری وارد عمل شود، از سوی دیگر رسانه‌ها می‌توانند از طریق اطلاع‌رسانی در زمینه کاهش این نوع آسیب‌ها نقش اساسی داشته باشند.

به گزارش مهر، وی اظهار کرد: نکته بسیار مهمی که مردم در مورد قارچ‌ها باید از آن اطلاع یابند این است که نوع سمی آنها با پختن قابل خوردن نیست، ضمن اینکه سم قارچ به هیچ عنوان پادزهری ندارد، بنابراین باید در همان مراحل اولیه تظاهر علائم مسمومیت به مراکز درمانی مراجعه کنند تا معده آنها به سرعت شستشو داده شود، چرا که تاخیر در مراجعه به پزشک می‌تواند خطر مرگ را به همراه داشته باشد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تاکید کرد: افراد سعی کنند تنها از قارچ‌هایی که پرورش داده شده و در قالب بسته‌بندی‌های بهداشتی ارائه می‌شود، استفاده کنند و از مصرف هر گونه قارچ خودرو که نسبت به نوع آن بی‌اطلاع هستند به طور جدی خودداری کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید