آیا نزدیکی ایران به حماس، دمشق را به حماس نزدیک می‌کند؟

    کد خبر :28548

یک سایت خبری درگزارشی به روابط میان جمهوری اسلامی ایران و جنبش حماس و تاثیرات آن بر روابط سوریه با حماس پرداخت.

به گزارش بازتاب، دنیا الوطن نوشت: محمود الزهار یکی از فرماندهان بزرگ جنبش حماس خواستار از سرگیری روابط با کشورهای حامی فلسطین شد و روابط خوب ایران با حماس می‌تواند مقدمه‌ای برای از سرگیری روابط دمشق و حماس باشد؛ زیرا دمشق یکی از حامیان بزرگ فلسطین و جنبش حماس است.

در طول سال‌های زیادی روابط جنبش حماس با بشار اسد و سوریه بسیار قوی و محکم بود اما پس از بحران سوریه در مارس 2011 روابط حماس و دمشق تیره شد. اما براساس دیدگاه‌های تحلیل‌گران سیاسی میان جنبش حماس و دمشق هیچ چیزی به نام ثبات سیاسی وجود ندارد و به واسطه ایران طرفین می‌توانند روابط خود را از سر بگیرند و جنبش حماس به خاطر فشارهایی که در نوار غزه بر آن وارد شده است تلاش می‌کند روابط خود با ایران و دیگر کشورهای حامی فلسطین را از سر بگیرد.

ابراهیم مدهون، تحلیلگر سیاسی می‌گوید: مدتی است که جنبش حماس تلاش می‌کند روابط خود با جمهوری اسلامی ایران را تقویت کند، علیرغم این که روابط طرفین حتی یک روز هم قطع نشد و فقط کمی دچار سردی شد.

وی افزود: احزابی که آمریکا آن‌ها را در منطقه رهبری می‌کند در مقابل احزابی است که ایران به همراه روسیه و چین آن‌ها را رهبری می‌کند؛ زیرا پس از نشست اخیر ریاض و بعد از این‌که آمریکا جنبش حماس و حزب‌الله لبنان را تروریسم خواند، منطقه وارد مرحله جدیدی شد. جنبش حماس تلاش می‌کند تا در پرونده‌هایی که به مسئله فلسطین مربوط نمی‌شوند، وارد نشود و فقط خواستار ایجاد رابطه با کشورهایی است که برای آزادسازی آنان تلاش و با رژیم صهیونیستی مقابله می‌کند و این امر باعث نزدیکی روابط جنبش حماس با ایران، سوریه و حزب‌الله لبنان می‌شود.

ابراهیم مدهون همچنین گفت: سخنان و مواضع محمود الزهار در رابطه با ایران و همچنین پیام سردار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس به اسماعیل هنیه، رئیس دفتر حماس نشان دهنده تقویت روابط دو طرف در زمینه روابط سیاسی است.

هانی عقاد، نویسنده و تحلیلگر سیاسی می‌گوید: امروز جنبش حماس به خاطر فشارهایی که بر آن وارد شده است و به خاطر این‌که قطر و ترکیه پشت آن را خالی کرده‌اند تلاش می‌کند که روابط خود با ایران را تقویت کند.

وی در مورد موضوع آشتی حماس و دمشق گفت: این یک موضوع پیچیده است و دمشق برای ایجاد رابطه با حماس مشارکت نیروهای حماس به همراه حزب‌الله را خواستار شده است و از سویی دیگر جنبش‌ حماس دولت قانونی سوریه را تایید نکرده بود اما علیرغم اختلافات هیچ‌گونه موضع سیاسی ثابت میان این دو وجود ندارد و به واسطه ایران این آشتی می‌تواند صورت بگیرد که ارزش زیادی برای جنبش حماس خواهد داشت.

در پایان این گزارش آمده است که ایران از جنبش حماس استقبال خواهد کرد و از سوریه نیز حمایت خواهد کرد و روابط این دو را به هم نزدیک می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید