انتشارفراخوان کتاب سال ونامزدی جایزه برای نویسنده ایرانی در آلمان

    کد خبر :27684

انتشار سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال و نامزد شدن فریبا وفی در یک جایزه ادبی آلمانی از جمله خبرهای مهم حوزه کتاب در این هفته هستند.

 گزارش «یک هفته با کتاب» در این هفته،خبر خارجی ندارد و می توان در آن، ۳ خبر انتشار فراخوان، ۲ خبر صدور حواله و بخشنامه، ۲ خبر تجدید چاپ کتاب، یک خبر نامزدی جایزه برای نویسنده و یک خبر هم از کتابخانه های عمومی کشور را مشاهده کرد.

در ادامه گزارش این هفته را می خوانیم:

صدور حواله خرید کتاب از ناشران حاضر در نمایشگاه امسال تهران

هیات انتخاب و خرید کتاب با صدور اطلاعیه‌ای حواله‌های خرید کتاب از ناشران شرکت‌کننده در سی‌اُمین نمایشگاه کتاب تهران را اعلام کرد. این خبر روز یکشنبه این هفته منتشر شد.

صدور بخشنامه گمرک درباره صادرات کتاب و نشریات داخلی

روز شنبه این هفته، دفتر صادرات گمرک ایران در بخشنامه‌ای به گمرکات سراسر کشور اعلام کرد:صادرات موقت و قطعی کتب و نشریات داخلی،با ارائه مجوزهای قانونی مربوطه و رعایت سایر مقررات، نیاز به اخذ کارت بازرگانی ندارد.

انتشار فراخوان حضور در غرفه ملی ایران در نمایشگاه پکن

یکشنبه ۷ خرداد بود که خبر انتشار فراخوان حضور  در غرفه ملی ایران در نمایشگاه کتاب پکن منتشر شد. به این ترتیب، موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، برای شرکت ناشران، موسسات، نهادها، تشکل‌های نشر، اهالی قلم و آژانس‌های ادبی سراسر کشور جهت حضور در غرفه ملی ایران در نمایشگاه کتاب پکن، فراخوان داد.

بیست و چهارمین دوره نمایشگاه کتاب پکن از تاریخ ۱ تا ۵ شهریورماه برگزار می‌شود. ایران مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه است. به همین منظور فراخوانی برای حضور ناشران، مؤسسات و نهادها، اهالی قلم، آژانس‌های ادبی و تشکل‌های نشر منتشر شده که تا تاریخ ۲۰ خرداد می‌توانند درخواست خود را ثبت کنند.

فراخوان سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال و رشته هایی که کنار گذاشته شدند

دیگر خبر فراخوانی این هفته، مربوط به جایزه کتاب سال بود. به موجب اطلاعات این خبر، دبیرخانه جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران‌ طی فراخوانی از پدیدآورندگان، مترجمان، مصححان و ناشران دعوت کرده تا با ثبت نام در تارنمای اینترنتی این جایزه به نشانی www.ketabsal.ir، کتاب یا کتاب‌های پیشنهادی خود را تا تاریخ ۳۰ شهریور به این دبیرخانه ارسال کنند.

مطابق این فراخوان، کتاب‌های داستان بزرگسال، تاریخ و نقد ادبی (تالیف)، مستندنگاری، شعر بزرگسال و کودک و نوجوان، به دلیل هم پوشانی با جایزه جلال آل‌احمد و جایزه شعر فجر در کتاب سال بررسی نمی‌شوند.

انتشار فراخوان هفتمین دوره‌ جایزه‌ دکتر مجتبایی

روز یکشنبه این هفته همچنین، فراخوان هفتمین دوره‌ جایزه‌ دکتر فتح الله مجتبایی توسط مرکز فرهنگی شهر کتاب منتشر شد.

جایزه‌ دکتر فتح‌الله مجتبایی هر ساله در دی ماه به بهترین پایان‌نامه‌ دوره‌ دکتری در زمینه‌های «ادیان و عرفان» و «زبان و ادبیات فارسی» با هدف ارتقاء علمی و تشویق دانشجویان دوره‌ دکتری در رشته‌های مذکور اهدا می‌شود و این دوره آن مربوط به پایان نامه هایی است که در سال ۹۵ از آن ها دفاع شده است.

نامزدی یک جایزه آلمانی برای نویسنده ایرانی

فریبا وفی نویسنده ایرانی به دلیل نگارش رمان «ترلان» که چندی پیش توسط یوتا هیمل‌رایش به زبان آلمانی ترجمه و در این کشور منتشر شده، نامزد عنوان نویسنده سال ۲۰۱۷ در یک جایزه ادبی در آلمان شد.

بر اساس این گزارش موسسه «LITPROM» در کشور آلمان که از سال ۱۹۸۰ تاسیس شده است نام وفی را در فهرست انتخاب ۱۰ نویسنده برتر خود در سال ۲۰۱۷ قرار داده است.

تجهیز ۱۹۰ کتابخانه عمومی کشور به اینترنت WiFi

طبق یکی از خبرهای روز دوشنبه ۸ خرداد، معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در گزارشی با اشاره به شاخص‌های مصوب سال «خواندن» و برنامه‌ریزی برای تجهیز ۲۴۳ کتابخانه عمومی به اینترنت WiFi، تعداد کتابخانه‌های عمومی تجهیز یافته به این خدمات را تا پایان سال ۱۳۹۵، ۱۹۰ کتابخانه، معادل ۷۸ درصد عنوان کرد.

این معاونت در بخش دیگری از این گزارش، انتهای خردادماه سال جاری را زمان تجهیز ۸۲ کتابخانه عمومی باقیمانده به خدمات اینترنت WiFi اعلام کرد.

عرضه چاپ هفتم کتاب «درس‌هایی از قرآن» حداد عادل

کتاب «درس‌هایی از قرآن» نوشته غلامعلی حدادعادل به چاپ هفتم رسید و روانه بازار نشر شد. این کتاب برای اولین بار در سال ۸۳ چاپ شده بود و حالا توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی به چاپ هفتم رسیده است.

چاپ سومی شدن «نظام‌نامه حرب» مرتضی سرهنگی

این هفته همچنین خبر چاپ سوم کتاب «نظام نامه حزب» اثر مرتضی سرهنگی توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد.

این کتاب که برای نخستین بار در اواخر سال ۱۳۹۴ منتشر شد، در برگیرنده یکصد  و ده فرمان آیت الله بلادی بوشهری به مبارزان تنگستان در دوران جنگ جهانی اول است که بر مبنای آن نظام‌نامه و شیوه مقابله با دشمن در ایام جنگ شرح داده شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید