انتقاد از نبود هماهنگی میان دستگاه‌های متولی آموزش پیش از دبستان

    کد خبر :265232

مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش ضمن انتقاد از عدم هماهنگی میان دستگاه‌های متولی آموزش در سنین پیش از دبستان گفت: هنوز باور نداریم برای رسیدن به توسعه راهی جز توجه به کودکان و آموزش آنها نداریم.

رخساره فضلی با اشاره به چالش‌های آموزش پیش از دبستان اظهار کرد: آموزش قبل از دبستان تنها از جنبه علوم تربیتی و جامعه شناسی نیست بلکه در علم عصب شناسی مورد اهمیت نیست بلکه امروزه در حوزه علوم شناختی و در حوزه یادگیری نیز درباره اهمیت این دوره بحث و بر آن تاکید می‌شود.

وی افزود: شخصیت افراد از دوران کودکی شکل می‌گیرد. همچنین از منظر اقتصادی نیز پیامدهای مثبتی دارد؛ گفته می‌شود هر هزار تومان سرمایه گذاری در دوران کودکی، ۱۶ برابر بازگشت سرمایه خواهد داشت.

مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش مهمترین چالش فعلی در این دوره را باور نکردن کودکان در نظام کلان دانست و عنوان کرد: هنوز باور نداریم برای رسیدن به توسعه راهی جز توجه به کودکان و آموزش آنها نداریم.

فضلی افزود: چالش بعدی این است که هماهنگی و یکپارچگی میان دستگاه ها از جمله وزارت ارشاد، شهرداری، سازمان بسیج، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت رفاه و آموزش و پرورش در این باره وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، حبیب الله مسعودی، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور نیز در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره هزینه و میزان سرمایه گذاری برای رشد همه جانبه در سنین صفر تا شش سال گفت: برآوردی از میزان دقیقی در این خصوص در کشور ما صورت نگرفته است، البته در برخی کشورها از ۰.۸ تا ۲ درصد درآمد تولید ناخالص ملی صرف تربیت و رشد در سنین صفر تا شش سال می‌شود.

وی افزود: عدم وجود برنامه دراز مدت و راهبردی در این دوره و نبود نگاه سیستمی و فرآیندی به موضوع کودک از چالش‌های موجود است. در حال حاضر فرایند کاری ما در امر تربیت کودکان در سنین پیش از دبستان بهبود یافته اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم. لازم است با استفاده از مدل رشد و تکامل همه جانبه کودکان پیش برویم و نگاهی فراتر از یک سازمان داشته باشیم.

مسعودی فرید با اشاره به ضرورت آگاه سازی و افزایش مشارکت مردم گفت: هرکجا خانواده‌ای توان مشارکت نداشت باید دولت ورود کند؛ به عبارتی باید منابع هدفمندی را به سمتی ببریم که نیازهای اساسی وجود دارد. سرمایه گذاری در سنین صفر تا شش سال دارای پیامدهای مثبت است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید