هند برای اخراج نکردن آوارگان روهینگیا تضمین نداد

    کد خبر :247884

دولت هند از ارائه هرگونه تضمین به دادگاه عالی این کشور برای اخراج نکردن پناهجویان مسلمانان روهینگیا حاضر در این کشور خودداری کرد.

به گزارش بازتاب به نقل از روزنامه ‘اشین ایج’ ، دولت دهلی نو در عین حال پذیرفت به پناهجویان روهینگیایی که وارد هند شده اند امکانات بهداشتی و درمانی ارائه کند.
توشار مهتا نماینده دولت هند در دادگاه عالی این کشور گفت: دهلی نو در حال بررسی راه حل های دیپلماتیک است و با دولت میانمار در ارتباط است. دادگاه عالی نباید هیچ حکمی صادر کند و حل مساله روهینگیا باید بر عهده دولت قرار داده شود. مخالفت دادگاه عالی هند با اخراج مسلمانان روهینگیا به سود منافع ملی کشور نخواهد بود.
وی تاکید کرد: هند اکنون با مشکلات بزرگ نفوذ شبه نظامیان به خاک خود از طریق مرز های کنترل نشده با سایر کشور ها روبه رو است. این مشکل به گسترش تروریسم در هند کمک می کند و جان هزاران فرد غیر نظامی و نظامی را به خطر می اندازد. هر کشوری حق دارد از مرز های خود دفاع و آنها را کنترل کند.
نماینده دولت هند همچنین از دادگاه عالی درخواست کرد تا مواردی از جمله تغییر جمعیتی، بی ثبات سازی و شکست ساختاری جامعه به دلیل هجوم مهاجران به یک منطقه را در نظر بگیرد.
این پاسخ نماینده دولت هند پس از ارائه دادخواست چند وکیل به دادگاه عالی هند مبنی بر اینکه نیروهای مرزی از ورود مسلمانان روهینگیا به خاک هند جلوگیری می کنند و آنها را به سوی مرزهای میانمار هدایت می کنند منتشر می شود.
پراشانت بوشان یک وکیل دادگاه عالی هند گفت: این یک مساله انسانی است. مسلمانان روهینگیا با خطر از دست دادن جان خود در میانمار روبه رو هستند. آنهایی که وارد هند شده اند تاکنون هیچگونه امکانات بهداشتی و آموزشی دریافت نکرده اند.
بر اساس آمار رسمی دولت هند، حدود 36 هزار مهاجر روهینگیا در مناطق مختلف هند زندگی می کنند.
دولت هند اعلام کرده است حضور مسلمانان روهینگیا در هند به شدت امنیت ملی این کشور را به خطر می اندازد و این کشور قصد دارد آنها را اخراج کند.
مقام های دولتی هند همچنین از افراطی شدن مهاجران روهینگیا و ارتباط آنها با گروه های تروریستی و سازمان های جاسوسی مانند سازمان جاسوسی پاکستان ابراز نگرانی کرده اند.
اما مقام های امنیتی هند اعلام کرده اند تاکنون هیچ ارتباطی میان مسلمانان روهینگیا حاضر در هند و گروه های تروریستی یافت نشده است.
بیش از 650 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا از روز 25 اوت (سوم شهریور) به علت حملات شدید نیروهای ارتش و گروه‌های بودائی افراط ‌گرای میانمار و قتل و کشتار و سوزاندن خانه‌هایشان، وادار به ترک خانه‌ و کاشانه خود در ایالت فقیرنشین راخین و رفتن به ‌سوی مرزهای بنگلادش شدند.
تاکنون ‘آنگ سان سوچیگ’ رهبر معنوی میانمار و برنده جایزه صلح نوبل و فرماندهان ارتش این کشور از افزودن نام اقلیت روهینگیایی به 135 گروه نژادی این کشور خودداری کرده و می‌گویند مسلمانان روهینگیا به‌صورت غیرقانونی از بنگلادش به میانمار مهاجرت کرده‌اند. اما این ادعا توسط روهینگیایی ها رد شده است. آنها می‌گویند سابقه حضورشان در میانمار، دستکم به چند سده اخیر می‌رسد.
بنگلادش و میانمار در تاریخ 25 ماه نوامبر یک توافق نامه برای بازگشت پناهجویان روهینگیا به خانه های خود در راخین امضا کردند.
بر اساس این توافق روند بازگشت مسلمانان روهینگیا به تدریج انجام خواهد شد درحالی که دو کشور باید امنیت، سلامت و کرامت آنها را تامین کنند.
اما دولت بنگلادش اعلام کرده است طرح بازگشت پناهجویان روهینگیا به میانمار که قرار بود از ماه گذشته آغاز شود به تاخیر افتاده است.
مسلمانان روهینگیا خواهان بازگرداندن دارایی های روهینگیا و مجازات عاملان قتل عام خانواده های خود از سوی دولت میانمار هستند.
فعالان حقوق بشر و مدافعان روهینگیا معتقدند که نخستین پیش شرط بازگشت پناهجویان به رسیمت شناخته شدن حقوق شهروندی آنهاست، در غیر این صورت بازگشت آنها با تهدیدات امنیتی کنونی اقدامی غیرمعقول است.
به عقیده این فعالان، دولت میانمار بدون اینکه در قوانین حمایت از این اقلیت تغییر ایجاد کند و بدون کوچکترین تلاش برای افزایش هماهنگی مذهبی و بررسی خسارات خانه ها و روستاهای روهنیگیایی ها خواستار بازگشت آنها است که بی توجهی به این موضوعات ،نگرانی اصلی آوراگان را درپی داشته است.
این فعالان حقوق بشر پیش بینی کرده اند، بازگشت داوطلبانه پناهجویان در شرایط فعلی با استقبال روبه رو نمی شود و نیاز است که دولت میانمار بسترهای عملی بازگشت این آوارگان را فراهم سازد.
دور جدید خشونت ها در میانمار پس از حمله شبه نظامیان میانماری موسوم به ارتش رستگاری ارکنان روهینگیا(ARSA) به چندین ایستگاه پلیس در ایالت راخین آغاز شد. ارتش و گروه های بودایی با حمله به مسلمانان روهینگیا اقدام به کشتار، تجاوز و آتش زدن روستاهای روهینگیایی کردند.
به گفته سازمان پزشکان بدون مرز، در جریان این حملات بیش از 6 هزار 500 مسلمان روهینگیایی کشته شده اند.
حملات ارتش و نیروهای امنیتی میانمار به مسلمانان روهینگیا که از ماه اوت سال جاری (شهریور96) تشدید شد، بنا به گزارش پزشکان بدون مرز تاکنون 6 هزار و 700 کشته برجای گذشته است.
آنگونه که این آمارها نشان می دهند در چهار ماه ، به طور میانگین روزانه 56.3 نفر روهینگیایی کشته و پنج هزار و 504 نفر نیز آواره شده اند.
با در نظر گرفتن آوارگانی که از سال 2012 تاکنون وارد اردوگاه ‘کوتوپالونگ’ در بنگلادش شده اند، اکنون بیش از یک میلیون نفر در این مکان که بزرگ ترین اردوگاه پناهجویان جهان محسوب می شود، زندگی می کنند.
علاوه بر این ، شمار قابل توجهی از مسلمانان روهینگیا نیز از سال 2012 تا ماه اوت 2017( شهریور 96) به تدریج برای نجات جان خود عازم کشورهای دیگر منطقه از جمله تایلند، اندونزی ، هند و مالزی شده اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید