سفیر مسکو تلویحا انگلیس را در ترور جاسوس سابق روس متهم کرد

    کد خبر :247002

سفیر روسیه در اتحادیه اروپا تلویحا گفته است که یک آزمایشگاه تحقیقاتی بریتانیایی ممکن است منبع تولید کننده سمی باشد که از آن برای حمله به جاسوس سابق روس و دخترش استفاده شده است.

ولادیمیر چیژوف به بی بی سی گفته است که روسیه در قضیه حمله به سرگئی اسکریپال و خترش یولیا دخالتی نداشته است.

اسکریپال و دخترش یولیا روز چهار مارس پس از آن که در یک رستوران غذا خوردند، روی نیمکتی در یک مرکز خرید در شهر سالزبری در جنوب انگلیس بیهوش شدند.

دولت انگلیس می‌گوید سرگئی اسکریپال و دخترش توسط عامل شیمیایی نوویچوک که در روسیه تولید می‌شود هدف قرار گرفتند؛ روسیه دست داشتن در این واقعه را رد می‎کند.

به گزارش ایسنا،سفیر روسیه در اتحادیه اروپا گفته است که کشورش این ماده سمی را ذخیره نمی‌کند، و افزوده است که آزمایشگاه “پورتون داون” حدود ۱۲ کیلومتر با سالزبری فاصله دارد.

دولت انگلیس این اظهارات را نامربوط خوانده است.

چیزوف گفته است همانطور که همه ما می‌دانیم “[آزمایشگاه] پورتون داون بزرگترین تاسیسات نظامی در بریتانیا است که در تحقیقات سلاحهای شیمیایی فعالیت دارد و در حقیقت این مرکز هشت مایل (۱۲ کیلومتر) از سالزبری فاصله دارد.”

واکنش جمهوری چک به ادعای روسیه

اظهارات چیزوف کوتاه مدتی پس از آن صورت گرفت که دولت روسیه گفته بود که جمهوری چک نیز می‌تواند یکی از تولید کنندگان عامل شیمیایی مسموم کننده اسکریپال باشد.

مارتین استروپنیتسکی، وزیر امور خارجه جمهوری چک، ادعای دولت روسیه که کشورش می‎تواند یکی از تولید کنندگان عامل شیمیایی مسموم کننده سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روسیه در انگلیس باشد را قویا رد کرده است.

وزیر امور خارجه جمهوری چک روز یکشنبه (۱۷ مارس) در شبکه توییتر اظهارات مقامات روس درباره منشا احتمالی عامل اعصابی که به گفته دولت انگلیس علیه سرگئی اسکریپال استفاده شده است را “کامل اثبات نشده” و “بسیار گمان پردازانه” خواند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در تازه‌ترین واکنش خود پیشتر گفته بود که جمهوری چک، جمهوری اسلواکی، بریتانیا و سوئد به احتمال زیاد گاز اعصاب مذکور را تولید کرده و درباره آن “تحقیقات جدی” داشته‌اند.

وزیر امور خارجه جمهوری چک در اعتراض به اظهارات زاخارووا در شبکه توییتر نوشته است: “این بهترین راه مخدوش کردن اطلاعات در عرصه عمومی است؛ انتشار یک اطلاعات بسیار گمان پردازانه بدون داشتن هیچ مدرکی.”

استروپنیتسکی افزود: “این اطلاعات چند روز پیش هم در وب سایت اطلاعات غلط، اسپوتنیک، آمده بود.”

روسیه تلویحا آمریکا یا انگلیس را عامل این اقدام معرفی کرده و می‌گوید قابل توجیه نیست که روسیه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و برگزاری جام جهانی فوتبال در این کشور، اقدامی بکند که واکنش بین‌المللی علیه روسیه به دنبال داشته باشد.

در داخل انگلیس هم مواضعی متفاوت از دولت این کشور گرفته شده است، از جمله جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، ضمن محکوم کردن حمله، درباره واکنش عجولانه در این زمینه هشدار داده و گفته است باید شواهد موجود به دقت بررسی شود.

کوربین گفته است شواهد حاکی از احتمال نقش روسیه است، اما همچنان که تجربه حمله آمریکا و بریتانیا به عراق نشان می‌دهد “احساسات و قضاوت عجولانه” می‌تواند مانع از تعقل و تصمیم‌گیری درست در تنش‌های بین‌المللی شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید