فیروزآبادی: ادامه فعالیت تلگرام به صلاح نیست

  • سیاسی
  • یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ ۱۱:۳۷
    کد خبر :246647

دبیر شورای عالی فضای مجازی، ادامه فعالیت تلگرام را به صلاح نمی‌داند.

سیدابوالحسن فیروزآبادی طی یادداشتی در «خبرآنلاین» نوشت: تلگرام از نظر مهندسی و سطح تکنیکی، شماره یک است. اینکه شبکه‌ای بتواند همه شهروندان را در یک کشور به هم مرتبط کند بدون آنکه سر سوزنی در داخل کشور سخت‌افزار و نرم‌افزار و پلتفورم در اختیار داشته باشد، کار کمی نیست. آن هم با حجم صد گیگابیت بر ثانیه، در حد اعجاز است. اما در مقابل، یک سرویس عقب‌افتاده ارائه می‌کند. کانال به دلیل یک‌طرفه بودن و فقدان هویت، عقب‌افتاده‌ترین سرویسی است که حتی لایک و دیس‌لایک هم ندارد.

اینها در حقیقت چند هدف را تعقیب کرده‌اند. یکی آنکه ما در رسانه بین‌المللی حضور نداریم. ما معادل جمعیتمان، فارسی‌زبان در دنیا داریم. در کشور ما دو میلیون عرب زندگی می‌کنند که می‌توانند با عرب‌های دنیا حرف بزنند، ۲۰ میلیون ترک داریم که می‌توانند با ترک‌های دنیا حرف بزنند، ترکمن و کرد داریم که می‌توانند با ترکمن‌ها و کردهای دنیا حرف بزنند.

اینها خیلی هوشیارانه ما را به گوشه‌ای برده‌اند. البته تندروهای داخلی هم با حمایت از بستن توئیتر و فیس‌بوک و … به آنها کمک کرده‌اند. کانال‌های تلگرام نوعی ترویج لمپنیسم در کشور است. نوعی خبررسانی یک‌طرفه است. غوغاسالاری و ایجاد فتنه است. روی این شبکه، فیلترشکن می‌گذارند. سوال این است که اگر می‌خواهند شبکه پیام‌رسان در کشورها ایجاد کنند پس چرا فیلترشکن روی آن قرار می‌دهند؟ مگر می‌خواهند درگیر شوند؟ چرا در این شبکه پول مجازی می‌گذارند؟ چرا این کار را در فیس‌بوک انجام نمی‌دهند؟

اینها سوالات بزرگی است که رسانه‌ها باید طرح کنند. شما باید سوال کنید که تلگرام برای چه پول دیجیتال عرضه می‌کند در حالی که می‌داند فقط در ایران می‌تواند مشتری جدی داشته باشد؟ چرا این پول توسط تلگرام تولید شده و مردم در تولید این پول نقشی ندارند؟ در ایران که شامل تحریم است و مردم دنبال پول‌های جایگزین هستند و بعضی افراد ثروت خود را دائم به طلا، دلار، بیت کوین و … تغییر می‌دهند. به همین دلیل هم هست که با صراحت می‌گویم ادامه فعالیت تلگرام با وضعیت فعلی به صلاح نیست. البته مشکل ما این است که برای آن آلترناتیو نداریم و باید آلترناتیو ایجاد کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید