چه کسی به بهشت می‌رود؟

    کد خبر :244545

عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات گفت: اگر آقای نجفی رفتنی شود؛ خودم به شخصه یکی از گزینه‌های ذهنی ام حتما آقای جهانگیری است. البته تصمیم برعهده شورای شهر است ولی معتقدم اعضای شورای شهر باید در انتخاب شهردار جدید هم اتفاق رأی و اتحاد نظر داشته باشند.

شایعه استعفای شهردار تهران در ابتدای ساعات کاری روز چهارشنبه برای همه تعجب آور بود اما صحت داشت. با وجودی که شورای شهر تصمیم گیری درباره بررسی استعفای آقای نجفی را به بعد از تعطیلات نوروز موکول کرد اما به محض تأیید خبر استعفا، گمانه زنی درباره شهردار آینده در شبکه های مجازی شروع شد و از بین نام هایی که به گوش می رسید نام محسن هاشمی برجسته بود. عبدالله ناصری عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات می گوید:ترکیب شورای شهر تغییر نمی کند و باید فردی کارآمد خارج از شورا که همه اعضا روی او اتفاق نظر دارند انتخاب کنند. محمد سالاری نیز معتقد است: اگر استعفای نجفی پذیرفته شود، در همان جلسه سرپرست موقت تعیین خواهد شد تا فرایند انتخاب شهردار جدید مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

مشروح گفتگوی نامه نیوز با ناصری فعال سیاسی اصلاح طلب و محمد سالاری عضو شورای شهر تهران را در ادامه بخوانید.

***

آقای ناصری ! اعضای شورای شهر تصمیم گیری درباره استعفای آقای نجفی از شهرداری تهران را به بعد از عید موکول کردند، اگر این استعفا مورد پذیرش قرار بگیرد، به نظر شما شهردار بعدی چگونه باید انتخاب شود؟

حتما ترکیب شورای شهر طبق میثاق نامه ای که دارد حفظ می شود و به هیچ وجه نباید آن میثاق نامه به هم بخورد. اگر استعفای آقای نجفی از شهرداری پذیرفته شد طبیعتا اعضای شورای شهر باید یک نیروی قدرتمند، قادر و کاردان را از خارج شورا پیدا و به عنوان شهردار تهران منصوب کنند. به صراحت عرض می کنم ورود آقای چمران به شورای شهر بی توجهی به رأی مردم است، ضمن آنکه برای آینده کاری شورا مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

یعنی آقای چمران برای ورود به شورای شهر امیدوار نباشد؟

تا آنجا که خبر دارم قرار است ترکیب اعضای شورای شهر به هیچ وجه تغییر نکند.

آیا پیشنهاد می دهید که آقای جهانگیری از دولت خارج و شهردار تهران شود؟

گرچه واقعا به شخصه خیلی تأسف می خورم که از ظرفیت آقای جهانگیری در دولت دوم آقای روحانی استفاده نمی شود اما باز با این حال توصیه می کنم به عنوان معاون اول در دولت بماند. حتما مدیرت شهری تهران نیز اگر آقای نجفی رفتنی شود؛ خودم به شخصه یکی از گزینه‌های ذهنی ام حتما آقای جهانگیری است. البته تصمیم برعهده شورای شهر است ولی معتقدم اعضای شورای شهر مثل انتخاب آقای نجفی حتما کاری که باید انجام دهند این است که در انتخاب شهردار جدید هم اتفاق رأی و اتحاد نظر داشته باشند تا همچون هفت ماه گذشته شورای شهر و شهرداری کاملا با هم همسو و هم جهت حرکت کنند.

نجفی دلایل استعفایش قانع‌کننده باشد سرپرست انتخاب می‌کنیم

همچنین محمدسالاری عضو شورای شهر تهران درباره گمانه زنی های مربوط به انتخاب شهردار آینده گفت: شهردار تهران عصر روز سه شنبه 22 اسفند استعفای خود را به ریاست شورای شهر ارائه داد، بر همین اساس فردای آن روز شورای شهر جلسه ای غیرعلنی گذاشت و موضوع مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. مقرر شد طبق آیین نامه در اولین جلسه رسمی -که بعد از تعطیلات نوروز خواهد بود- متن استعفای آقای نجفی قرائت می شود و سپس درباره آن موافقان و مخالفان صحبت و تصمیم گیری می کنند.

وی در پاسخ به این سئوال که روال کار به چه صورت خواهد بود می گذارید اول نتیجه تصمیم گیری شورای شهر درباره استعفای آقای نجفی مشخص شود و بعد تدبیری خواهید اندیشید یا آنکه پلن دومی هم دارید؟ افزود: بله، اگر به هر دلیلی در آن زمان اعضای شورای شهر تهران به این تصمیم برسند که دلایل آقای نجفی برای استعفا قانع کننده است، طبق قانون باید در همان جلسه شهردار یا سرپرست شهرداری تهران انتخاب شود بنابراین ما در همان موقع سرپرست شهرداری تهران را به طور موقت انتخاب می کنیم و بعدا فرایند انتخاب شهردار جدید را مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهیم داد.

سالاری در پاسخ به این سئوال که برای انتخاب شهردار جدید همان فرایندی طی می شود که آقای نجفی انتخاب شد یا فرایند جدیدی را طراحی خواهید کرد؟ گفت: چون هنوز موضوع استعفای آقای نجفی پذیرفته نشده، صحبت درباره سازوکار شورای شهر برای انتخاب شهردار جدید موضوعیت ندارد. البته شورا یک تجربه ای دارد سازوکارهایی را قبلا احصا کرده و فکر نمی کنم مشکلی در شیوه تصمیم گیری شورا وجود داشته باشد، قطعا ما از تجربیات گذشته استفاده می کنیم و از این بابت جای نگرانی وجود ندارد.

وی درباره پایبندی اعضا به میثاق نامه اول کار شورای شهر پنجم در لزوم انتخاب شهردار از خارج شورا اظهار کرد: چون قانون آقای نجفی شهردار تهران است، صحبت درباره این موضوع درست نیست و به آن نمی پردازم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید