جدیدترین اخبار
۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۴۷ اجتماعی کد خبر :231305

رادار فرودگاه یاسوج جنجالی شد

هفتمین روز از حادثه سقوط هواپیمای آسمان در دنا روز گذشته در حالی سپری شد که امدادگران منتظر مساعد شدن شرایط جوی بودند تا عملیات تجسس و انتقال پیکرهای جان باختگان را پی بگیرند.در همین حال سازمان هواپیمایی کشور گزارش مقدماتی سانحه هوایی تهران – یاسوج هواپیمایی آسمان را منتشر و سرپرست مدیریت ایمنی شرکت فرودگاه‌ها توضیحات جدیدی در باره ماجرای جنجالی رادار فرودگاه یاسوج ارائه و تاکید کرد : نه تنها فرودگاه یاسوج بلکه بسیاری از فرودگاه های دیگر نیز فاقد رادار هستند.

سازمان هواپیمایی:فرودگاه یاسوج سیستم ناوبری دارد وگزارش هواشناسی هم مساعد پرواز بوده است به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، سازمان هواپیمایی کشور گزارش مقدماتی سانحه هوایی تهران – یاسوج هواپیمایی آسمان را منتشر کرد که در بخشی از آن آمده است: طی سه سال اخیر در فرودگاه یاسوج سرمایه‌گذاری زیادی شده و علاوه بر تطویل باند پروازی و جمع‌آوری موانع متعدد در اطراف آن، دستگاه کمک ناوبری NDB عملیاتی داشته و دستگاه کمک ناوبری DVOR/DME نیز در فرودگاه نصب و اقدامات لازم برای بهره‌برداری از آن برابر با مقررات ایکائو انجام شده است.

این گزارش با اشاره به اقدامات اولیه پس از اعلام سقوط هواپیما می افزاید :گام مهم بعدی، تعیین نقاط احتمالی سقوط هواپیما بود که نقطه نهایی در ساعت ۱۹ روز دوشنبه با استفاده از تصاویر دریافت شده از پهپادها، گراف های مخابراتی ایرانسل و استماع رویه های پروازی خلبان و تقلیل سه موقعیت به یک موقعیت، تعیین (پلات) شد و نقشه‌های مربوط به موقعیت نهایی چاپ و خلبانان وسایل پرنده درباره نقطه نهایی تخمین زده شده توجیه شدند.

هم اکنون کارشناسان کارخانه سازنده هواپیما و کمیته بررسی سوانح فرانسه (BEA) نیز در ایران حضور دارند و به گروه بررسی سانحه ملحق شده‌اند. این گزارش می افزاید :لازم به ذکر است شرکت هواپیمایی آسمان که متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری است، وسیله پرنده، مراکز تعمیراتی شرکت و خلبانان و عوامل فنی در زمان وقوع سانحه دارای گواهی نامه‌های لازم از سازمان هواپیمایی کشوری بوده‌اند. همچنین، مطابق بررسی‌های اولیه، آغاز پرواز از فرودگاه مهرآباد با توجه به وضعیت هوای گزارش شده مجاز بوده و ارزیابی وضعیت جوی نقطه‌ای در محل سانحه منوط به بررسی دستگاه‌های ضبط اطلاعات و مکالمات پرواز است.

شرکت فرودگاه ها: فقط در چند فرودگاه رادار داریم سرپرست مدیریت ایمنی شرکت فرودگاه‌ها در پاسخ به برخی ابهامات مطرح شده درباره نبود امکانات لازم در فرودگاه یاسوج برای کنترل هواپیمای سقوط کرده اعلام کرد که در هیچ جای دنیا مرسوم نیست در تمامی فرودگاه‌ها رادار وجود داشته باشد.

به گزارش ایسنا، الهی‌نیا که در برنامه «حالا خورشید» حاضر شده بود اعلام کرد: هیچ یک از مدیران صنعت هوانوردی اعلام نکرده اند که هواپیما در رادار فرودگاه یاسوج دیده شده است و این حرف صرفا یک شایعه بوده که واقعیت ندارد. وی درباره‌ وضعیت پوشش راداری در فرودگاه‌های ایران، گفت: ما فقط در چند فرودگاه کشورمان رادار داریم. در کنار آن شبکه راداری فعال است که آسمان ایران را تحت کنترل دارد و هواپیماها را هدایت می‌کند.

سرپرست مدیریت ایمنی شرکت فرودگاه‌ها با بیان این‌که کنترل ترافیک هوایی در یاسوج اگر به رادار دسترسی داشت نیز تنها مدیریت فاصله میان موانع با هواپیما در اختیار خلبان بود، اظهار کرد: در این شرایط رادار صرفا یک وسیله است که فاصله بین پروازها در آسمان حفظ شود، از این‌رو زمانی که رادار نداشته باشیم هدایت هوایی تعطیل نمی‌شود.

۷۵ درصد سوانح هوایی به دلیل عامل انسانی است الهی‌نیا به آمار ایکائو درباره سوانح هوایی اشاره کرد و افزود: بر اساس این آمار ۷۵ درصد از سوانح هوایی به دلیل عوامل انسانی و تنها ۲۵ درصد به دلیل مشکلات در تجهیزات اتفاق می‌افتد. تجهیزات ایمنی نمی‌آفریند بلکه انسان‌ها و نوع عملکردهاست که ایمنی را ایجاد می‌کند. وی ادامه داد: آمار سازمان هواپیمایی کشوری نیز نشان می‌دهد تا چند سال پیش فقط ۲۵ درصد سوانح به دلیل مشکلات تجهیزات بوده و این آمار با شرایط جهانی هماهنگ است.

همچنین در طول روزهای گذشته صحبت‌هایی درباره سیستم‌های منسوخ در دنیا مطرح شد که حتی در صورت صحت داشتن نیز مربوط به فرودگاه می‌شد، در حالی که سانحه اخیر در فرودگاه اتفاق نیفتاده است. به گفته سرپرست مدیریت ایمنی شرکت فرودگاه‌ها هم اکنون در فرودگاه یاسوج دستگاه DME/NDB فعال است که در بسیاری از فرودگاه‌های جهان نیز از آن استفاده می‌شود و نباید با اطلاع‌رسانی غلط درباره آن ذهن مردم با ابهام‌های جدید مواجه شود. الهی‌نیا ادامه داد: تمامی طرح‌های تقرب به فرودگاه و مسیرهای ورود و خروج با نرم‌افزارهای خاصی طراحی می‌شود و سپس به مرحله وارسی می‌رسد. وقتی یک طرح تمام این مراحل را طی کرد یعنی ایمن است و این مسئله به شرایط آب و هوایی مربوط نیست.

از این‌رو می‌توان گفت چنان چه رادار هم در فرودگاه یاسوج نصب می‌شد نمی‌توانست از وقوع این سانحه جلوگیری کند. ایلخانی:نصب رادار در فرودگاه یاسوج اقتصادی نبود پیشتر نیز ایلخانی مدیرعامل اسبق شرکت فرودگاه‌های کشور اعلام کرده بود : علاوه بر این که خرید رادار برای فرودگاه یاسوج اقتصادی نبوده، اساسا این فرودگاه قابلیت نصب رادار نیز ندارد.

ایلخانی با بیان این که در نهایت تنها هفت فرودگاه در کشورمان مجهز به رادار هستند، اظهار کرد: قیمت رادار فرودگاهی کمتر از ۲۰ میلیون دلار نیست و اساسا برای فرودگاه‌های کوچک نصب رادار صرفه اقتصادی ندارد و مهم تر از آن ، اساسا امکان نصب رادار در بسیاری از فرودگاه‌های کشورمان وجود ندارد.مدیرعامل اسبق شرکت فرودگاه‌های کشور تاکید کرد: نمی‌توان گفت اگر فرودگاه یاسوج مجهز به رادار بود، از این سانحه هوایی جلوگیری می‌کرد. وی ادامه داد: رادار ابروچ برای فرودگاه‌های پرتردد است و برای فرودگاه کم‌ترددی مانند یاسوج اساسا نصب این تجهیزات گران‌قیمت اقتصادی نیست.

جعبه سیاه ای تی آر ۷۲ کجاست؟ مدیرکل دفتر نظارت برعملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری گفت:حدود مکان جعبه سیاه ای تی آر ۷۲ مشخص شده اما به دلیل شرایط نامساعد جوی هنوز جعبه سیاه پیدا نشده است.محمدسعید شرفی همچنین در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به مباحث مطرح شده درباره نحوه پیدا کردن لاشه هواپیمای ATR آسمان، اظهار کرد: بنده خدایی گفته برای یافتن لاشه هواپیما از یک چوپان کمک گرفته شده است، احتمالا در توجیه این‌که در منطقه سقوط هواپیما حضور نداشته است. آیا مسافران هواپیمای یاسوج پس‌از سقوط زنده بودند؟ مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر به ‌رغم انتشار اخباری مبنی بر احتمال زنده بودن تنی چند از مسافران در حادثه هواپیمای تهران – یاسوج چند ساعت پس از سقوط، گفت : با توجه به نحوه برخورد هواپیما با کوه، امکان این‌که کسی پس از حادثه زنده مانده باشد زیر صفر است.

وبگردی

روی خط خبر

  • آخرین تمرین ارکستر ملی ایران قبل از سفر به باکو
  • فیلم‌های توقیفی و بدون پروانه نمایش در جشن خانه سینما اکران می‌شوند؟
  • حضور «معبر» در ۲ جشنواره جهانی
  • بررسی وضعیت بازار موسیقی پاپ در «کافه هنر»
  • «شاه لیر» برای آزمون گروه کُر نمایش فراخوان داد
  • روایت متفاوت حضور ایران در جام‌جهانی
  • ادامه کشمکش ستاد تنظیم بازار و دامداران بر سر نرخ شیر
  • تغییر چهره ایستگاه‌های مترو تهران
  • رسیدگی به شکایت از سند ۲۰۳۰ در دیوان عدالت منتفی شد
  • برجام به مویی بند است/ دانشمندان هسته‌ای آماده اقدام متقابل هستند
  • توقیف غیرقانونی دارایی‌های بانک مرکزی در لاهه رسیدگی می‌شود
  • برخی نمایندگان هیچ خط مشخصی ندارند
  • دولت بازار ثانویه ارز را به رسمیت شناخت
  • بخشی از کسبه بازار تهران دست از کار کشیدند
  • جن گیر ایرانی شیاد از آب در آمد
  • ۱۷۰۰ پرونده در هیات عمومی دیوان عدالت اداری مختومه شد
  • هیجانات حاصل از شادی و نشاط را در رانندگی مان دخیل نکنیم
  • افزایش استفاده از پابندهای الکترونیک به جای حبس زندانیان
  • دو اثر داستانی از زکریا تامر به فارسی ترجمه شد
  • اعلام کاندیداهای بخش شعر جایزه قلم زرین
  • مجموعه داستانی از ادبیات معاصر مصر به ایران رسید
  • تأثیر تحریم های آمریکا بر تولید خودرو در ایران
  • گرانی بیش از پیش خودروهای وارداتی به دنبال ممنوعیت واردات
  • نقش موثر ایران درتحقق اهداف آیمو
  • فرانسه:ایران در موضعی نیست که اروپا را تهدید کند!
  • سهم ۷۰ درصدی صنعت نفت در سبد صادراتی
  • اماراتی‌ها سه برابر نیاز شهر تهران، آب خلیج فارس را شیرین می‌کنند!
  • ارائه شکایت ایران درباره حادثه سانچی به دادگاه هنگ کنگ
  • تغییرات نرخ ۳۹ ارز/ دلار ۱۰ ریال کاهش یافت
  • نگرانی‌های تجاری موجب افت سهام آسیایی شد