نیکی هیلی: برجام روی روایتی نادرست بنا شده؛ اصلاح نشود، از آن خارج می‌شویم

  • سیاسی
  • شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۶ ۱۸:۱۵
    کد خبر :231238
نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در یک سخنرانی در دانشگاه شیکاگو مدعی شد که توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ بر اساس «روایتی نادرست» بنا شده است.
به گزارش نامه نیوز، «نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در نشستی در دانشگاه شیکاگو بار دیگر مواضع ضدایرانی خود علیه توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را تکرار کرد.
هیلی در این جلسه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا احتمال از سرگیری روابط میان ایران و کشورهای غربی در آینده نزدیک وجود دارد موضوع آشوب‌های اخیر ایران را پیش کشید و مدعی شد که مردم ایران به قدرت صدای خودشان واقف شده‌اند.
وی در ادامه گفت: «من این موضوع را دوست دارم که می‌بینیم تظاهرات‌کنندگان علیه حکومت بیرون می‌آیند و درباره اعتراضشان، خواه مسائل اقتصادی است یا حقوق بشر صحبت می‌کنند. ایالات متحده همچنان از آنها در این موضوع حمایت می‌کند چون فکر می‌کنیم که این موضوع بسیار مهم است.»
نماینده آمریکا در سازمان ملل با بیان اینکه «ایران به یک مشکل واقعا بزرگ تبدیل شده»، ایران را به حمایت از سوریه متهم کرد.
هیلی در پاسخ به این سوال که این مسائل خارج از چارچوب توافق هسته‌ای برجام هستند و بایستی مستقل از آن مورد بررسی قرار گیرند گفت: «چیزی که ما می‌گوییم این است که این توافق معیوب بود؛ به آنها میلیاردها دلار پول داده شد و قرار بود که آنها فعالیت های هسته‌ای را متوقف کنند. این کاری است که آنها انجام داده‌اند؛ آنها به کارهایی که لازم بوده در چارچوب برجام انجام شود، پایبند بوده‌اند.»
مقام آمریکایی در ادامه مدعی شد: «اما آنها با تداوم آزمایش موشک‌های بالستیک، فروش سلاح-مثل فروش سلاح به حوثی‌های یمن- و تداوم حمایت از تروریسم قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض می‌کند.»
هیلی گفت جامعه بین‌الملل نمی‌تواند آنقدر خودش را مجذوب این توافق کند که تمامی این رفتارهای دیگر را نادیده بگیرد. وی تصریح کرد: «ما باید ایران را بابت آن اقدامات پاسخگو کنیم؛ باید اطمینان حاصل کنیم که هنوز روی آنها فشار اعمال می‌کنیم.»
نماینده آمریکا در سازمان ملل تأکید کرد: «در چنین مواقعی جامعه بین‌المللی هراسان می‌شود و می‌گوید که نه این کار را نکنید؛ آنها از توافق خارج می‌شوند. آنها این کار را نمی‌کنند. این توافق بهترین اتفاقی بود که برای ایران به وقثوع پیوست.»
هیلی ادامه داد: «بنابراین ما روی ایران فشار اعمال می‌کنیم و می‌گوییم که لازم است آنها رفتارهای بدشان را اصلاح کنند.»
نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، تصریح کرد که با گذشت زمان و در طول چند سال، بندهای زوال‌پذیر برجام منقضی می‌شوند. او گفت: «این چیزی نیست که ما می‌خواهیم. بنابراین، لازم است بندهای زوال‌پذیر، اصلاح شوند.»
هیلی در پاسخ به این سوال که متحدان اروپایی آمریکا در ماه‌های گذشته به صراحت از آمریکا درباره امکان خروج از برجام انتقاد کرده‌اند گفت: «همان متحدان ما الان دارند به ما کمک می‌کنند. آنها توجه‌شان را روی آزمایش‌های موشکی ایران، بندهای زوال‌پذیر برجام و مسائل دیگر معطوف کرده‌اند.»
وی گفت: «چیزی که ما می‌گوییم این است که اوضاع را بهتر کنید، اما اگر این کار را انجام ندهید و این موارد منفی همچنان پابرجا باشند، چرا باید داخل این توافق که روایتی نادرست است باقی بمانیم؟ شما یک داستان نادرست ساخته‌اید که آنها به آن پایبند نیستند…. آزمایش‌های موشکی ایران باید متوقف شوند.»
نیکی هیلی در ادامه گفت در صورتی که معایب توافق هسته‌ای اصلاح نشوند، آمریکا از یک «روایت نادرست» خارج شده است.
0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید