فیبرهای پلاستیکی در آب‌های سراسر جهان وجود دارد

    کد خبر :226342

مطالعات اکنون ثابت کرده‌اند که میلیاردها نفر از مردم در سراسر جهان به آب‌های آشامیدنی آلوده به ذرات پلاستیکی دسترسی دارند.

آلودگی آب‌های شیرین دنیا با میکروپلاستیک ها منجر به اعلام فراخوان از سوی دانشمندان شده است و آن‌ها در مورد پیامدهای سلامتی این رخداد وخیم، هشدار داده‌اند. این در حالی است که تنها یک درصد از آلودگی آب‌های اقیانوس‌ها با میکروپلاستیک‌ها کشف شده و آنهم در شرایطی که تمام مردم دنیا با آبزیان موجود در این آب‌ها تغذیه می‌شوند.

با این اوصاف دانشمندان قادر به نمونه‌گیری از آب‌های شیرین ۱۲ کشور دنیا شده‌اند که دریافتند که ۸۳ درصد از این آبها با فیبرهای پلاستیکی آلوده شده‌اند.

ایالات متحده بالاترین میزان آلودگی را به خود اختصاص داده است و در رده‌های بعدی، لبنان و هند قرار دارند. کشورهای اروپایی از جمله بریتانیا، آلمان و فرانسه نیز دارای پایین‌ترین نرخ آلودگی هستند.

به گفته محققان، تا کنون به نقش میکروپلاستیک ها در آلودگی آب‌های دریاها و اقیانوس‌ها بیشتر تاکید شده بود در حالی که پاتوژن های موجود در میکروپلاستیک‌ها آب‌های آشامیدنی در حد نانومتر بوده و بعضا قال اندازه‌گیری نیستند.

این پاتوژن ها می‌توانند به تمام اندام‌های بدن نفوذ کنند و عواقب سلامتی خطرناکی از جمله خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها و آسیب‌های ریوی و خونی را داشته باشند.

این در حالی است که سیستم‌های استاندارد تصفیه آبی که در حال حاضر از آنها استفاده می‌شود، سبب فیلتر شدن همه میکروپلاستیک ها نمی‌شود.

به گزارش فصل اقتصاد،نمی‌توان گفت این مواد به طور صد در صد تصیفه می‌شوند این در حالی است که ممکن است آب‌های معدنی جایگزینی برای آب آشامیدنی خانگی نباشند زیرا در بررسی‌های انجام شده از آب‌های معدنی نیز مقادیر کمی از این مواد شیمیایی یافت شده است.

هر ساله تقریبا سیصد میلیون تن پلاستیک تولید می‌شود و در حالی که تنها بیست درصد از آن‌ها بازیافت می‌شوند، بیشتر این مواد وارد هوا، زمین و دریا می‌شوند.

از دهه هزار و نهصد و پنجاه تاکنون، هشت میلیارد و پانصد میلیون تن پلاستیک تولید شده است و محققان هشدار می‌دهند زباله‌های پلاستیکی در همه محیط‌ها وجود دارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید