جدیدترین اخبار
۳۰ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۷ اقتصادی کد خبر :2144

حمل خودروهای در راه مانده در دوره گارانتی رایگان است

با توجه به برخی موارد نقض حقوق مصرف‌کنندگان از سوی خودروسازان و واردکنندگان خودرو،  سلسله گزارش‌هایی را به آگاه‌سازی شهروندان از حقوق قانونی‌شان در این حوزه اختصاص دهد. گزارش امروز در رابطه با “رایگان بودن حمل خودروهای در راه مانده در دوره گارانتی” است.

خراب شدن خودروهای صفرکیلومتر و نو به‌ویژه در خودروهای داخلی از تجربه‌های مشترک مصرف‌کنندگان خودرو است. پایین بودن کیفیت برخی خودروهای داخلی موجب شده که مصرف‌کنندگان در مدت کوتاهی پس از تحویل گرفتن خودروی صفرکیلومتر خود از کارخانه سازنده با بروز برخی عیوب در خودرو مواجه شوند.

این عیوب در مواردی باعث متوقف شدن خودرو و در راه ماندن سرنشینان آن می‌شود که در این موارد قانون‌گذار حقوقی را برای مشتریان قائل شده که کارشناسی و حمل رایگان خودرو تا تعمیرگاه و همچنین تعویض قطعه و رفع عیب رایگان در دوره گارانتی، از جمله آن است.

در این زمینه در تبصره ماده ۲۰ اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو تاکید شده است:” عرضه‌کننده خودرو موظف است در دوره تضمین (گارانتی)، هزینه‌های بارگیری و حمل خودروهای در راه مانده و غیر قابل تعمیر به نزدیک‌ترین نمایندگی مجاز خدمات پس از فروش را (به استثنای موارد تصادفی که ناشی از عیوب سایر قطعات و مجموعه‌های خودرو نباشد)، تقبل کند”.

بنابراین اگر خودروی داخلی یا وارداتی شما در دوره گارانتی دچار مشکل شده و در راه ماندید با شرکت ارائه دهنده خدمات پس از فروش شرکت خودروساز یا واردکننده خودرو تماس گرفته و درخواست خدمات امدادی کنید.

اگر پس از حضور امدادگر در محل و بررسی وضعیت خودرو مشخص شد که رفع عیب نیازمند حمل خودرو به تمیرگاه است شرکت مربوطه موظف است این کار را به صورت رایگان انجام دهد.

دقت کنید که اگر در چنین مواردی امدادگر شرکت خودروساز یا واردکننده خودرو خواستار دریافت هزینه حمل شد امدادگر مربوطه تخلف کرده است که در این موارد می‌توانید در تماس مجدد با شرکت امداد خودروی تولیدکننده یا واردکننده خودرو موضوع را گزارش و پیگیری کنید.

اما اگر در تماس متوجه شدید که این تخلف سیستماتیک و از سوی شرکت خدمات پس از فروش خودروساز یا واردکننده خودرو است می‌توانید با دریافت فاکتور ارائه خدمات از شرکت مربوطه، به وزارت یا سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استانی مراجعه و شکایت کنید.

طبق قانون وزارت صنعت، معدن و تجارت مسوول نظارت بر حسن اجرای قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو از سوی خودروسازان و واردکنندگان خودرو بوده و این شرکت‌ها را موظف به انجام تعهدات قانونی‌شان خواهد کرد.

اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب هیات دولت بوده و اوایل سال گذشته (۱۳۹۵) از سوی معاون اول رییس‌جمهوری برای اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان و واردکنندگان خودرو ابلاغ شد.

مطالب مرتبط

روی خط خبر

  • خالق «داستان اسباب‌بازی‌ها» مجبور به استعفا شد!
  • ریزش سنگ و ترافیک سنگین در جاده هراز
  • هلال احمر: محموله‌ای به سوریه نفرستاده‌ایم
  • اقدامات ارزنده بسیج در مناطق زلزله زده
  • علت حیرت پزشکان اروپایی از نوعی درمان در ایران
  • دلیل حمایت دولت از سه پیام‌رسان بومی چیست؟
  • قیمت نان را ۳۲ درصد افزایش دادند نه ۱۵ درصد/وزن نان را هم کم کردند
  • سیارک ناشناس با ظاهری عجیب /عکس
  • خشایار الوند از ساخت مستندی درباره تاریخ باشگاه استقلال خبر داد
  • گازگرفتگی مسافران کاروان زیارتی مشهد
  • ازدواج زوج زلزله زده در سرپل ذهاب
  • تصادف زنجیره ای در بزرگراه حقانی
  • آتش سوزی در کارگاه مبل در جاده ورامین
  • سهمیه کنکور برای داوطلبان مناطق زلزله زده
  • باند مدلینگ لباس در مشهد متلاشی شد
  • خواص و فواید آناناس برای سلامت و درد بدن
  • کشف مانتوی ۲۰ میلیونی شیرین و فرهاد /عکس
  • افزایش تولید آیفون X در سال ۲۰۱۸ /عکس
  • توضیحات رحمانی فضلی درباره زلزله غرب کشور
  • واحدهای صنفی محل تجمع اراذل و اوباش نیست
  • هشدار؛ خطر گازگرفتگی در کمین زلزله زدگان!
  • ۵۵ کیلومترمربع از مساحت تهران در حریم گسل‌هاست/ چه بلایی‌سر ۱۰۱برج و ۷۰گود پرخطر تهران در زلزله می‌آید؟
  • خطر ورشکستگی تأمین اجتماعی چقدر جدی است؟
  • حمل سلاح سرد در چه‌صورت جرم تلقی می‌شود؟
  • متهم فراری صندوق ذخیره فرهنگیان در آلمان
  • ممنوعیت عکسبرداری برای کارت ملی در دفاتر پست و پیشخوان دولت/ واکنش ثبت احوال
  • پیلِ زلزله‌ی ازگله
  • دختری که اسیر یک هوس شیطانی شد
  • متهم خیرنما را شناسایی کنید
  • مجازات‌ های سنگین، کودک‌ آزاری را از بین نمی‌برد