اروپا نمی تواند نظر ترامپ درباره برجام را نادیده بگیرد /شاید ترامپ درباره برجام بلوف زده باشد اما …

    کد خبر :211153

زمزمه های جدیدی در رابطه با برجام و همراهی یا عدم همراهی اروپایی ها با آن به گوش می رسد. دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده چهارماه به اروپا براي اصلاح توافق هسته‌اي با ايران يا حصول توافقي جانبي درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران فرصت داده است. اروپا در حالي بر سر دو راهي قرار گرفته كه از داخل ايران يك صداي واحد مبني بر عدم مذاكره مجدد درباره برجام و همچنين مذاكره موشكي به گوش مي‌رسد.

ترامپ و تیم او از زمانی که به قدرت رسیده اند روندی را در مقابل برجام پیش گرفته اند که بیش از هر چیز باعث خستگی و عصبی شدن بازیگران دیگر از جمله ایران و اروپا شده است. آنچنان که برخی زمزمه ها از راضی شدن اروپا برای صحبت کردن درباره برنامه موشکی ایران حکایت می کنند.

اما اروپایی که تا به حال مقاومت سرسختانه ای در مقابل ترامپ در مورد برجام داشته اند باز هم می توانند این روال را ادامه دهند یا مسائل موشکی و عدم تمایل ایران به مذاکره در رابطه با آن باعث شکاف اروپایی ها با ایران خواهد شد؟

اروپایی ها چه هدفی را در مورد مسائل موشکی ایران دارند و نوع مذاکره ای مدنظر دارند. آیا ترامپ و اروپایی ها در این رابطه هم نظر هستند؟

نامه نیوز در رابطه با شرط و شروط ترامپ بر سر برنامه موشکی ایران با شیرین هانتر استاد دانشگاه جرج تاون امریکا گفت و گویی کرده است که از نظر می گذرانید.

****

خانم هانتر! به نظرتان ترامپ باز هم بلوف می زند که می گوید این آخرین بار است که تعلیق تحریم های ایران را تمدید می کنم؟

البته امکان این هست که ترامپ بلوف زده باشد و دوباره تحریمها را تعلیق کند. اما با توجه به اینکه ترامپ از برجام خیلی بدش می آید شاید اینبار به تهدید های خود عمل کند. به هر صورت خروج امریکا از برجام امکان برگزاری دوباره تحریمهایی نظیر محدودیت در فروش نفت را بیشتر می کند.

آیا این شروط می تواند بر روی تصمیمات هسته ای کشورهای اروپایی تاثیر بگذارد؟

سیاستهای ترامپ در مورد برجام، اروپا را در موقعیت سختی قرار داده است. به علت وابستگی اروپا به امریکا در مسائل دفاعی از جمله چتر حمایتی اتمی در مقابل سلاحهای روسیه، اروپا نمی تواند نظر امریکا را در این مورد نادیده بگیرد. اگر امریکا در این مسئله جدی باشد اروپا چاره ای جز پیروی از امریکا نخواهد داشت. بین ایران و امریکا، کشورهای اروپایی، امریکا را انتخاب خواهند کرد.

به نظر شما با اینکه ایران برنامه موشکی خود را خط قرمز معرفی کرده و بارها تاکید کرده که قابل مذاکره نیست چرا ترامپ تلاش می کند برنامه موشکی را به برجام مرتبط کند؟

به طور کلی لازم است که ایران و امریکا و کشورهای اروپایی درباره مسائل بین المللی و منطقه ای گفت و گو کنند. مسئله موشکهای ایران جزئی از مشکلات سیاسی کشورهای غربی و بعضی کشورهای منطقه با سیاستهای ایران است. مهمترین این مشکلات به موضوع فلسطین و اسرائیل مربوط می شود.

حساسیت این کشورها به برنامه موشکی ایران به خاطر این مشکلات است. تا این مسئله حل نشود اگر مسئبه موشکی هم به نحوی حل شود مسئله دیگری پیش کشیده خواهد شد.مشکل ایران این است که هم از نظر اقتصادی فرسوده شده است. ادامه وضع موجود که مانع اصلی توسعه ایران و بهبود وضغ اقتصادی است، برای ایران بسیار گران تمام خواهد شد. به همین خاطر حتی اگر ترامپ بلوف می زند، ایران باید مشکلات خود را جدی بگیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید