روش های تمرین فروتنی در زندگی

    کد خبر :206984

فروتنی یک فضیلت خیلی مهم تلقی می‌شود. بیایید این نوشته را بخوانیم تا با روش‌های تمرین فروتنی بیشتر آشنا شویم.
از اشتباهاتتان نترسید

بخشی از فروتنی درک این نکته است که شما هم می‌توانید اشتباه کنید. با درک این مساله و اینکه بدانید هر کسی می‌تواند اشتباه کند، یک بارِ خیلی سنگین را از دوش خودتان برمی‌دارید. البته این به معنی آن نیست که شما مجاز خواهید بود تا هر کاری که دلتان خواست را انجام دهید و اشتباهات زیادی مرتکب شوید، با این حال این نکته به ما گوشزد می‌کند که نباید از امتحان کردن روش‌های جدید و راه‌های رسیدن به اهدافتان بترسید. همیشه در اطرافتان آدم‌هایی وجود دارند که به اصطلاح چند پیراهن بیشتر از شما پاره کرده‌اند و مسن‌تر، باتجربه‌تر و باهوش‌تر از شما هستند. با اینکه شما تصمیم‌گیرنده اصلی (بر اساس دانش خودتان) هستید، اما نظرات و حرف‌های بزرگ‌ترها ارزش شنیدن را دارد.

اشتباهاتتان را بپذیرید

با اینکه ممکن است دیگران از اشتباهتان عصبانی شوند یا اینکه عواقب ناگواری برای‌تان داشته باشد، اما پذیرفتن حقیقت همیشه بهتر از کتمان کردن آن است. اگر در جایگاه رئیس، پدر، مادر و یا یک دوست اشتباه کرده‌اید، قطعا دیگران شما را به خاطر پذیرش اشتباهتان تحسین می‌کنند و برای اینکه در حال تلاش جهت بهبود وضعیت هستید قدردانتان خواهند بود. بپذیرید که کامل نیستید و می‌خواهید جایگاه و شخصیتتان را تقویت کنید. پذیرفتن اشتباهتان نشان می‌دهد که شما لجوج و خودخواه نیستید و کاستی‌هایتان را می‌پذیرید.پذیرفتن اشتباهتان باعث می‌شود مردم (حتی اگر این افراد فرزندان‌تان یا کارمندهای‌تان باشند) بیشتر به شما احترام بگذارند.

مغرور نباشید

اعتمادبه‌نفس سالم هیچ اشکالی ندارد و می‌توانید به دستاوردهایتان ببالید. اگر واقعا کار بزرگی انجام داده باشید، مردم خود به خود به آن توجه می‌کنند و به خاطر فروتنی به شما احترام خواهند گذاشت. البته نباید در مورد موفقیت‌هایتان دروغ بگویید، مثلا اگر کسی از شما پرسید: «آیا در مسابقات دوی کشوری شرکت کرده‌اید؟» فقط بگویید بله. اصلا لازم نیست دائما در مورد اینکه چقدر خوب بوده‌اید صحبت کنید.

توانایی‌های دیگران را تحسین کنید

دیگران را ببینید و توانایی‌هایشان را تحسین کنید. به دیگران احترام بگذارید و تحسین‌شان کنید تا حس فروتنی در شما تقویت شود. تحسین استعدادهای دیگران می‌تواند به شما کمک کند تا توانایی‌های مورد علاقه و رو به رشدتان را بهتر بشناسید.

خودتان را با دیگران مقایسه نکنید

به خودتان نگاه کنید. یادتان باشد، مهم بهترین بودن نیست، بلکه باید تلاش کنید تا از گذشته‌ خودتان بهتر شوید. اگر به جای مقایسه‌ خودتان با دیگران، انرژی‌تان را روی تقویت خودتان متمرکز کنید، پیشرفت‌تان ساده‌تر می‌شود چون لازم نیست نگران بهتر بودن نسبت به همه آدم‌ها باشید.

به نظرات دیگران احترام بگذارید

با اینکه خودتان باید تصمیم بگیرید که حق با شما بوده یا خیر، اما حتما باید بدانید که همه تصمیم‌هایتان درست نیستند و ممکن است گاهی اشتباه کنید.

به نصیحت‌های دیگران گوش کنید

هیچ کس کامل و بی‌نقص نیست. همیشه کسانی وجود دارند که در برخی موارد بهتر از شما هستند، به همین خاطر همیشه فرصت دارید که از آنها یاد بگیرید. افرادی را پیدا کنید که دوست دارید در زمینه‌های مشخصی شبیهشان باشید و از آنها بخواهید تا شما را راهنمایی کنند. علاوه بر داشتن یک راهنمای خوب، شرایط مناسب، درک و اعتمادبه‌نفس هم لازم دارید. اگر می‌خواهید خاکی و فروتن باشید باید از دیگران درس بگیرید. این یعنی شما پذیرفته‌اید که چیزهای زیادی هستند که باید در زندگی یاد بگیرید.

به دیگران کمک کنید

بخش بزرگی از فروتنی احترام به دیگران است و یکی از راه‌های احترام، کمک به آنهاست. با همه به مساوات رفتار کنید و به آنها کمک کنید؛ زیرا این عمل شما، بهترین کار ممکن خواهد بود. اگر بتوانید به کسانی کمک کنید که نمی‌توانند برای‌تان جبران کنند، آن وقت فروتنی را یاد گرفته‌اید. وقتی به دیگران کمک می‌کنید قدر داشته‌هایتان را هم بیشتر می‌دانید. اگر کار خیر و مثبتی انجام داده‌اید حتی‌الامکان در مورد آن صحبت نکنید. وقتی زیادی در مورد کار خیر‌خواهانه‌ای که انجام داده‌اید حرف بزنید و به خودتان افتخار کنید، ارزش کارتان پایین می‌آید. یادتان باشد، در کارهای خیریه موضوع شما نیستید بلکه افراد نیازمند مهم هستند.

از دیگران تعریف کنید

از دوستانتان یا کسانی که خیلی خوب می‌شناسید تعریف کنید. می‌توانید جنبه‌های مهم شخصیت مردم را تحسین کنید. روزانه حداقل از یک نفر تعریف کنید و ببینید که چطور زندگی‌شان بهتر می‌شود و پیشرفت می‌کنند. به جای اینکه همیشه به دنبال خطاهای‌ افراد بگردید، روی ویژگی‌های مثبتشان تمرکز کنید.

عذرخواهی کنید

اگر اشتباهی مرتکب شده‌اید، آن را بپذیرید. با اینکه ممکن است عذرخواهی خیلی آسان نباشد، اما باید غرورتان را کنار بگذارید و از آن فرد به خاطر آسیبی که به او رسانده‌اید، معذرت‌خواهی کنید. در پایان احساس رنج تمام می‌شود و احساس باور جایگزین آن خواهد شد، چون می‌دانید که خودتان را اصلاح کرده‌اید. این کار به طرف مقابلتان نشان می‌دهد که برای او ارزش قائل هستید و اشتباهتان را پذیرفته‌اید.وقتی از کسی معذرت‌خواهی می‌کنید، به صورتش نگاه کنید تا مطمئن شود که برای‌تان اهمیت دارد. اشتباهتان را تکرار نکنید. فکر نکنید چون عذرخواهی کرده‌اید می‌توانید آن اشتباه را دوباره تکرار کنید. با این کار کسی به شما اعتماد نمی‌کند.

شنونده‌ خوبی باشید

روزنامه آرمان: این کار هم یک راه دیگر برای تحسین دیگران و تمرین فروتنی است. دفعه بعد که مشغول صحبت با کسی هستید اجازه بدهید او هم نظراتش را بگوید و وسط حرفش نپرید. می‌توانید از او سوال بپرسید تا او را درگیر مکالمه کنید. با اینکه باید در مکالمات شرکت کنید، اما اگر بگذارید دیگران بیشتر از شما حرف بزنند، با این کار آنها هیچ وقت فکر نمی‌کنند که شما فقط به مسائل زندگی خودتان توجه می‌کنید. از فرد مقابلتان سوال بپرسید تا متوجه شود که به حرف‌های او گوش می‌دهید. نباید بلافاصله بعد از اینکه او صحبتش را قطع کرد، شما شروع کنید. به یاد داشته باشید، اگر همیشه به حرف‌های خودتان فکر کنید نمی‌توانید روی گفته‌های دیگران تمرکزی داشته باشید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید