خودروهای هیبریدی مشکل آلودگی هوا را برطرف می کنند نه خودروهای تمام الکتریکی

    کد خبر :203557

نایب رئیس انجمن علمی موتور ایران گفت : چنانچه بخواهیم برق مورد نیاز شارژ این خودروها را با افزایش ظرفیت واحدهای نیروگاهی تامین کنیم، به دلیل پایین بودن بازدهی این واحدها در کشور آلایندگی ها تداوم خواهد داشت.

استفاده از خودروهای هیبریدی و برقی برای برون رفت از مشکل آلودگی هوا مدتهاست که در مجامع جهانی در دست بررسی و اجرا شدن است .اما در ایران علاوه بر اینکه تاکنون اقدام های عملیاتی در جهت تولید اینگونه خودرو ها صورت نگرفته بلکه با تغییر قوانین ،ورود خودروهای پاک را با مشکلات عدیده ای روبرو کرده است.اما سئوالی که مطرح می باشد این است که خودروهای تمام الکتریکی در جهت رفع آلودگی هوا تاثیر بیشتری خواهند داشت یا خودروهای هیبریدی .

پردیس خودرو طی مقاله با عنوان “بی وای دی E6 ناتوان در رفع آلودگی هوا”ناگفته های خودروی های برقی “مشکلات خودروهای تمام برقی را بصورت کاملا شفاف توضیح داده است . در این مقاله مشخص است خودروهای برقی برای شارژ شدن به شبکه برق سراسری وابسته هستند و امروز در کشورهایی نظیر ایران وظیفه عمده تولید برق بر عهده نیروگاه های حرارتی می باشد که از بازدهی مناسبی برخودار نبوده در نتیجه با گسترش خودروهای تمام الکتریکی نیاز به افزایش واحد های نیروگاهی خواهیم بود و این بدان معناست که آلودگی هوا همچنان تداوم خواهد داشت. اما در خصوص خودروهای هیبرید بدلیل استفاده همزمان از دو مولد بنزینی و الکتریکی در کنار هم ،برای شارژ باطری های دیگر نیاز به شبکه سراسری نیست از همین رو طبق تحقیقات انجام شده محصولات هیبریدی در کشورهایی نظیر ایران از آلایندگی کمتری برخودار خواهند بود.

در این خصوص «علیرضا حاج‌علی‌محمدی» نایب رئیس انجمن علمی موتور ایران گفت: امروز رویکرد مسئولان شهری در سطح جهان برای مقابله با وضعیت آلودگی هوا در کلان‌شهرها، استفاده از خودروهای هیبریدی است.

وی به تعهد جهانی برای هیبریدی یا الکتریکی شدن پنج درصد خودروها تا سال 2020 را یادآور شد و گفت: این رقم در ایران بسیار ناچیز است.
مدیر بخش علمی همایش موتورهای درون‌سوز و نفت درباره تولید خودروهای برقی و هیبریدی در کشور، یادآور شد: چنانچه بخواهیم برق مورد نیاز شارژ این خودروها را با افزایش ظرفیت واحدهای نیروگاهی تامین کنیم، به دلیل پایین بودن بازدهی این واحدها در کشور آلایندگی ها تداوم خواهد داشت، اما درصورتی که از محل دیگری تامین شود، استفاده از خودروهای هیبریدی تا 30 درصد در کاهش مصرف سوخت و تا 60 درصد در کاهش آلودگی ها نقش موثر خواهد داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید