جدیدترین اخبار
۲۶ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۴۲ اجتماعی کد خبر :202449

وجدان کاری اجازه فرار به دریانوردان سانچی نمی داد / خدمه باید می ماندند تا از گسترش آتش جلوگیری کنند

در میان همه پرسش هایی که در رابطه با چرایی وقوع حادثه تلخ برای نفتکش ایرانی سانچی و جان باختن خدمه آن مطرح می شود، سؤال در مورد علت ماندن خدمه در کشتی و فرار نکردن آنها از حادثه، یکی از مهم ترین سؤال های بی پاسخ این روزهاست؛ سؤالی که البته پاسخ های احتمالی فراوانی در مورد آن مطرح می شود.

به گزارش تابناک، دو روز از حادثه دردناک غرق شدن نفتکش ایرانی سانچی گذشت و این اتفاق تلخ، بار دیگر ملت بزرگ ایران و خانواده خدمه این کشتی بزرگ را عزادار کرد؛ اتفاقی که جبران خساراتش به ویژه در بخش نیروی انسانی جبران پذیر نیست و سال های سال در خاطر مکدر ایرانیان خواهد ماند.

شنیدن در مورد حال و هوای کشتی‌ از زبان دریانوردان از آن جهت مطلوب است که این افراد، آنچه را مسئولان و مقامات در مقام ذهن و تصور بر زبان می آورند، در مقام عمل تجربه کرده اند و سال هاست، بخش عمده ای از عمر و زندگی خود را در کشتی و روی آب می گذرانند.

ابراهیم رفیعی، سرمهندس برق کشتیرانی ایران در مورد علت وقوع سوانح دریایی و ابعاد خسارات این رویدادها به «تابناک» می‌گوید: برخورد دو کشتی در دریا به چهار دلیل متفاوت ممکن است، رخ بدهد که عبارتند از: اشتباه فردی افسران کشتی در بررسی دقیق دستگاه ها و یا مشاهده ناقص، نقص جزئی در برخی بخش های اصلی کشتی مثل از دست رفتن امکان کنترل کشتی، نقص کلی در کشتی مثل از کار افتادن ژنراتور و یا موتورهای اصلی کشتی و نیز شرایط نامساعد جوی که البته مورد آخر احتمال تأثیرگذاری اش بسیار کم است.

رفیعی که چند سالی نیز روی نفتکش های ایرانی مشغول به خدمت بوده، در ادامه در رابطه با چرایی وقوع حادثه سانچی می‌افزاید: صحبت در مورد چرایی وقوع این حادثه بسیار سخت است و تنها زمانی می توان دقیق در این رابطه سخن گفت که جعبه سیاه هر دو کشتی دقیق بررسی شوند. در این جعبه های سیاه، یک هارد ۱۵۰ گیگی وجود دارد که تمام اطلاعات کشتی از جمله مکالمات تیم فرماندهی، سرعت باد، موقعیت مکانی، هشدارها و… را به ثبت رسانده و می توان بر اساس آن به اطلاعات دقیقی در این باره دست یافت.

وی با تأکید بر این که افکار عمومی اطلاعات دقیقی در مورد صنعت کشتیرانی و ماهیت فعالیت آن ندارند و این موجب می‌شود، ابهامات و شایعات زیادی مطرح شود و برخی از شایعات باورپذیر جلوه کند، می‌گوید: بر خلاف تصور عمومی که گفته می شود برخورد در میان کشتی ها کم و نادر است، اتفاقاً برخورد کشتی ها با یکدیگر یا با صخره بسیار زیاد است و تنها دلیل رسانه ای نشدن این تصادف ها حجم پایین خسارت هاست که در بیشتر موارد توسط بیمه ها پرداخت و سریع برطرف می شود.

رفیعی می‌افزاید: تصور کنید در همین تنگه هرمز در یک عرض کمتر از ۳۰ مایلی بعضاً ده ها کشتی در حرکت هستند و تنها کافی است یکی از کشتی ها دچار نقص فنی در سیستم موتور اصلی شود و سرعتش کاهش یابد، به همین علت هر لحظه امکان دارد که کشتی پشت سر فرا رسیده و تصادف رخ بدهد.

این دریانورد جمهوری اسلامی ایران در مورد جزئیات احتمالی حادثه سانچی می‌گوید: آنچه من حدس می زنم و بسیاری از همکارانم نیز با من هم عقیده هستند، آن است که یک نقص جزئی در نفتکش سانچی باعث برخورد کشتی فله‌بر چینی به شکم راست سانچی شده است و این موضوع حریق کوچکی را ایجاد کرده است. از این بابت می‌گویم حریق کوچک که کشتی فله‌بر سی‌ف کریستال توانسته است به سرعت خود را از محل حادثه دور کند و خدمه آن کشتی نیز امکان فرار یافته اند.

وی در ادامه می‌افزاید: به نظر من دریانوردان کشتی سانچی در ابتدای امر تصور کرده اند که امکان خاموش کردن آتش و حل مشکل را دارند و با دستور کاپیتان و نیز تیم فرماندهی در کشتی باقی مانده اند تا مشکل پیش آمده را حل کنند، اما ناگهان انفجاری در یکی از مخازن رخ داده است و خدمه غافلگیر شده و امکان فرار یا نجات جان خود را از دست داده اند.

این دریانورد ایرانی در توضیح چرایی ماندن خدمه سانچی در کشتی می‌گوید: برای ما دریانوردان رها کردن میلیاردها دلار از سرمایه ملی در دریا و فرار از محل حادثه بسیار سخت است و با توجه پیگیری هایی که پس از این اقدام خواهد شد، تمام تلاشمان این است که نهایت تلاش خود را برای خروج از بحران و حل آن ادامه دهیم.

رفیعی در بخش پایانی سخنان خود می‌گوید: به نظر من و بسیاری از همکارانم دریانوردان نفتکش سانچی در لحظات ابتدایی حادثه امکان پریدن در آب و یا فرار با قایق های نجات را داشتند، اما وجدان کاری به آنها چنین اجازه ای نداد؛ آنها در نفکش ماندند تا اجازه ندهند خسارت سنگینی به سرمایه های کشتی وارد شود، اما غافلگیر شدند.

Ad

Ad
Ad

روی خط خبر

  • آغاز محدودیت ترافیکی دوباره در پنجشنبه ها از امروز
  • معاون سازمان محیط زیست: قانون هوای پاک را به بهانه تحریم عقب نیندازیم
  • دود اختلاف پلیس و وزارت کشور به چشم مردم می‌رود
  • به‌خاطر ۳ هزار تومان آبروی جلال آل احمد را نبرید!
  • انتقاد محیط زیست از پلیس و بیمه مرکزی در مورد خودروهای فرسوده
  • انتقاد پلیس از شهرداران کلانشهرها در مورد تخلفات خودرویی/آخرین آمارها از جرایم معاینه فنی
  • انجمن جنگلبانان: ۲۰ سال آینده جنگلی در شمال نخواهیم داشت
  • «اون» دیپلمات‌های کهنه‌کار کره‌شمالی را برکنار کرد
  • جلیقه‌زردها در مقابل مقر سازمان‌ملل در ژنو تجمع کردند
  • امضای ۵ توافقنامه همکاری میان عربستان و هند
  • ایران آماده گسترش روابط با عمان در همه زمینه ها است
  • ایروانی : هیچ نسبتی با ایروانی ندارم!
  • رونمایی از زیردریایی اتمی جدید روسیه با نام پوزیدون
  • آماده ادامه همکاری با عربستان در زمینه انرژی هستیم
  • رئیس سازمان حسابرسی منصوب شد
  • نمایندگان مخالف آمریکا در اتحادیه اروپا بازداشت شدند
  • تکذیب خبر توزیع گوشت تنظیم بازار بین یارانه بگیران
  • معاون وزیر کشاورزی:برای صداوسیما متاسفم
  • استقرار ناو گروه آمریکا در اقیانوس اطلس برای اعمال فشار بر ونزوئلا
  • قیمت نفت از رکورد های ۲۰۱۹ پایین آمد
  • ریابکوف: اینستکس امکان تجارت دیگر کشورها با ایران را فراهم می‌کند
  • آیا سوسیالیسم دوباره سر بر آورده؟
  • جرمی هانت: با آلمان برای حفظ برجام همکاری می‌کنیم
  • قطر: برجام اقدام درستی بود و باید حفظ شود
  • بانک مرکزی: روند عرضه ارز در بازار نیما افزایشی است
  • ابلاغ دستورالعمل ایمنی سه شنبه آخر سال به ستادهای بحران مناطق تهران
  • تاکید استاندار تهران بر لزوم نظارت بر پرداخت پاداش و عیدی کارگران
  • توضیحات مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل تهران درباره اعتراض جمعی از کسبه بازارچه جنت
  • فرشچیان و کامکار در فهرست گنجینه‌های زنده بشری
  • رشد ۳۶ درصدی گیشه در سال ۹۷
  • Ad