خوشبخت‎ها کمتر پست می‎گذارند

  • آرشیو
  • دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ ۱۲:۵۷
    کد خبر :201143

طبق پژوهش‎ها زوج‎های خوشبخت در شبکه‎های اجتماعی از روابط خود کمتر صحبت می‎کنند.

همه ی ما زوج هایی را در شبکه های اجتماعی دیده ایم که در سلفی هایشان همیشه لبخند به لب دارند و بسیار خوشبخت به نظر می رسند، اما زمانی که آن ها را از نزدیک می بینیم حیرت زده می شویم چطور تا به حال در کنار هم مانده اند!

این زوج ها برخلاف ظاهرشان، در پشت درهای بسته برای هر موضوعی، از کارهای روزمره گرفته تا مسائل مالی با یکدیگر جدل می کنند و به نظر می رسد هر لحظه در آستانه ی جدایی هستند.

متأسفانه شبکه های اجتماعی به بخشی از زندگی روزانه ی ما تبدیل شده اند و حاوی اطلاعات بسیار زیادی از روابط شخصی ما هستند.

نکته آنجا است که زوج هایی که حقیقتاً خوشبخت هستند نیازی به اغراق در مورد روابط شخصی شان ندارند. در حقیقت، آن ها به ندرت در شبکه های اجتماعی از روابط شان صحبت می کنند.

به گزارش روزیاتو در اینجا به هشت دلیل می پردازیم که چرا زوج هایی که در شبکه های اجتماعی بیش از اندازه از روابط شخصی خود صحبت می کنند ممکن است آنطور که ظاهر امر نشان می دهد نباشند.

۱- آن ها دیگران را در مورد روابط شخصی شان متقاعد می کنند تا خود نیز متقاعد شوند.

وقتی دو نفر به طور مداوم پست هایی در ابراز علاقه نسبت به یکدیگر یا عکس هایی از خودشان در حال تفریح و کارهای عاشقانه منتشر می کنند، این ترفندی برای متقاعد کردن دیگران درباره ی خوشبختی و کیفیت رابطه ی آن ها و در حقیقت راهی است برای آنکه خود را فریب دهند رابطه ی شاد و سالمی دارند.

نیکی گلداشتاین متخصص روابط زناشویی در مصاحبه با سایت DailyMail می گوید: «در اغلب مواقع، افرادی که بیشتر پست می گذارند کسانی هستند که به دنبال تأیید روابط شخصی شان از جانب مردم در شبکه های اجتماعی هستند. وقتی شخصی درگیر کشمکش است لایک ها و نظرات دیگران می تواند برای او تأیید کننده باشد. آن ها از آنچه که مردم درباره ی روابط شان می گویند تأیید مورد نظرشان را می گیرند، نه کسی که برایشان سر تکان دهد.»

۲- کسانی که اغلب پست می گذارند، احتمال اختلال روانی و خودشیفتگی در آن ها بیشتر است.

در پژوهشی از ۸۰۰ مرد ۱۸ تا ۴۰ سال معلوم شد خودشیفتگی و اختلال روانی، در تعداد سلفی هایی که به اشتراک گذاشته می شود مؤثر است. در عین حال، خودشیفتگی و خود-ابژه سازی نیز در عکس های ویرایش شده از خود که در شبکه های اجتماعی گذاشته می شود تأثیرگذار است.

تحقیق دیگری نشان داد پست کردن، تگ کردن و کامنت گذاشتن در فیسبوک، اغلب با خودشیفتگی در زنان و مردان مرتبط است.

خلاصه ی کلام آنکه در شبکه های اجتماعی هر چه بیشتر پست بگذارید یا فعالیت داشته باشید، احتمال آنکه خودشیفته یا بدتر از آن، دچار اختلال روانی باشید بیشتر است. پروفسور برد بوشمن از دانشگاه ایالت اوهایو می گوید: «افراد خودشیفته در روابط عاطفی شریک بسیار بدی هستند.»

۳- وقتی خوشبخت هستید، شبکه های اجتماعی توجه تان را منحرف نمی کند.

زوج های خوشبخت سرگرم لذت بردن از معاشرت با یکدیگر در زمان حاضر هستند، به این معنی که آن ها برای گذاشتن تنها یک پست یا سلفی از این لذت دست نمی کشند.

به همین دلیل است که در شبکه های اجتماعی از چنین زوج هایی کلاژی از عکس های سفر اخیرشان بعد از آنکه به خانه برگشتند می بینیم. آن ها مشغول تر از آن بودند که مداوم عکس بگذارند.

۴- زوج هایی که پست های زیادی می گذارند، احساس ناامنی می کنند.

بعد از پژوهش بر روی بیش از ۱۰۰ زوج، محققان دانشگاه نورثوی به این نتیجه رسیدند که کسانی که در شبکه های اجتماعی به دفعات پست می گذارند، در خصوص شریک عاطفی شان در روابط شخصی خود احساس ناامنی می کنند.

۵- زوج هایی که اختلافات شان را وارد فضای آنلاین نمی کنند، روابط بهتری دارند.

تا به حال از نزدیک شاهد دعوای یک زوج بوده اید؟ موقعیت بسیار بدی است! حالا تصور کنید چنین دعوایی در برابر همه ی دنیا و در فیسبوک، توییتر، اینستاگرام یا یوتیوب انجام شود!

در عوض گرفتن فیلم و گذاشتن ویدئویی سرشار از خشم و ناسزا، آن زوج باید به طور خصوصی در مورد این اختلافات صحبت کنند. نیازی نیست همه ی دوستان، خانواده، همکاران و حتی مشتری هایشان از این موضوع مطلع شوند.

۶- کسانی که در شبکه های اجتماعی بیشتر پست می گذارند، برای داشتن احساس شادی به روابط شان وابسته هستند.

پژوهشگران کالج آلبرایت از این مسأله با عنوان «عزت نفس وابسته به رابطه» نام می برند و آن را «شکل ناسالمی از عزت نفس که وابسته به وضعیت رابطه است» توضیح می دهند. چنین افرادی از شبکه های اجتماعی برای اغراق در مورد روابط شخصی خود، برانگیختن حسادت دیگران، یا حتی جاسوسی از شریک عاطفی خود استفاده می کنند.

محققان کالج آلبرایت می گویند: «این نتایج نشان می دهد کسانی که مسأله ی عزت نفس وابسته به رابطه در آن ها قوی است، احساس نیاز می کنند تا به دیگران، شریک عاطفی خود و شاید خودشان نشان دهند روابط آن ها خوب است و بنابراین آن ها خود مشکلی ندارند.»

۷- آن ها دلیلی برای اثبات نمی بینند.

زوج هایی که حقیقتاً احساس خوشبختی می کنند نیازی به تأیید شبکه های اجتماعی برای اثبات خوشبختی خود ندارند. آن ها لزومی به شوآف، برانگیختن حسادت دیگران یا جاسوسی از شریک عاطفی خود نمی بینند.این زوج ها به قدری در روابط شخصی خود احساس امنیت و خشنودی می کنند که نیازی به اغراق در مورد آن ندارند.

۸- کسانی که از فیسبوک دوری می کنند شادتر هستند.

مؤسسه ی تحقیقاتی دنمارک در نظر داشت بداند اگر مردم به مدت یک هفته از فیسبوک استفاده نکنند چه خواهد شد. آن ها آزمایشی با حضور ۱۰۹۵ نفر ترتیب دادند.

محققان می گویند: «بعد از یک هفته استفاده نکردن از فیسبوک، گروه تحت آزمایش به وجود آمدن سطح بالایی از رضایت در زندگی را گزارش کردند.»

از داوطلبان شرکت در این آزمایش خواسته شده بود به کیفیت زندگی خود از یک تا ده نمره دهند. گروهی که از فیسبوک استفاده نکرده بودند میزان رضایت آن ها از میانگین ۷۵/۷ به ۱۲/۸ افزایش داشت. اما گروهی که از فیسبوک استفاده کرده بودند میزان رضایت شان از میانگین ۶۷/۷ به ۵۶/۷ کاهش یافته بود.

پژوهشگران همچنین دریافتند کاربرانی که استفاده ی بیشتری از فیسبوک کرده بودند، با احتمال بیشتری دچار احساس خشم، افسردگی و نگرانی می شدند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید