نگاهی نزدیک به پورشه 911 تارگا 4 GTS مدل 2018

  • خودرو
  • جمعه ۱۵ دی ۱۳۹۶ ۱۳:۵۰
    کد خبر :192395

مدل‌های تارگا، از جذاب‌ترین خودروهای جهان با سقف جابه‌جاشونده هستند. بهترین نمونه از این طرح بدنه را می‌توان در پورشه 911 تارگا GTS 4 مشاهده کرد.

اکنون ۲۳ مدل مختلف از پورشه 911 در خط تولید این شرکت آلمانی قرار دارد که به‌جرئت می‌توان گفت تمام آن‌ها موفق عمل کرده‌اند و سلیقه‌های خاص مشتریان خودروهای اسپرت را پوشش داده‌اند. از پرفروش‌ترین مدل 911 با نام کاررا گرفته تا پرقدرت‌ترین مدل با کد GT2 RS، تفاوت ظاهری زیادی مشاهده نمی‌شود؛ ولی پورشه 911 طیف وسیعی از عملکرد و قوای فنی ارائه می‌دهد.

دقیقاً در میانه‌ی این خانواده‌ی پرجمعیت، سری 911GTS قرار گرفته است. در حقیقت سری GTS در مقایسه با سری S پیشرفت داشته است؛ اما به سطح قدرت سری توربو نمی‌رسد. بهتر است بگوییم که سری GTS نمایانگر تمام شهرت و عملکرد فوق‌العاده‌ی مدل 911 بدون هیچ سروصدای اضافه است. شاید بتوان گفت که نسخه‌ی تارگا 4 GTS بهترین نمونه از جادوی علاقه‌مندی افراد به خودروهای اسپرت پورشه باشد. 911 تارگا نماینده‌ای مناسب از تمام نکات مثبت مدل 911 پورشه است که هر فردی فقط با یک‌بار تجربه‌ی رانندگی با آن، شیفته‌ی خانواده‌ی 911 پورشه می‌شود.

به گزارش زومیت واژه‌ی تارگا (Targa) که اولین بار در پورشه 911 مدل ۱۹۶۶ استفاده شد، اشاره به خودروهایی دارد که بخش مرکزی سقف به‌طور کامل برداشته می‌شود، اما بخش پشت سر راننده و صندلی‌ها جزو بدنه خودرو باقی می‌ماند. معمولا شیشه‌های عقب ثابت هستند؛ اما در برخی مدل‌ها این بخش هم قابلیت حذف یا تا شدن دارد. نمونه‌ی سقف تارگا در خودروهای مختلفی چون، کونیگزگ، تسلا رودستر، تویوتا سوپرا، فراری F50، لامبورگینی دیابلو و چندین مورد دیگر استفاده شده است.

GTS و آپشن‌های استاندارد شده

مدل‌های سری GTS ویژگی‌های زیادی که در مدل‌های پایه‌ی پورشه 911 در قالب آپشن در دسترس است، به‌صورت استاندارد در اختیار دارند. به‌عنوان مثال مدل GTS همانند مدل کاررا S، از پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی ۳ لیتری استفاده می‌کند؛ اما با افزایش ۳۰ اسب بخار قدرت و ۵۰ نیوتن‌متر گشتاور، در مجموعه ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. علاوه بر این پورشه 911 GTS به سیستم اگزوز اسپرت، بدنه‌ی عریض‌تر و رینگ‌های ۲۰ اینچی به‌صورت استاندارد مجهز است. در کابین نیز فرمان GT اسپرت و صندلی‌های چرمی به همراه ترکیب تزئین آلکانترا وجود دارد. دیگر موارد و آیتم‌های اختصاصی سری GTS شامل نشان‌های سیاه‌رنگ پورشه، چراغ‌های جلوی دودی و تزئینات مخصوص تیم طراحی پورشه در نمای جلوی 911 است.

GTS و سقف تارگا

مدل‌های مجهز به سقف تارگا پورشه 911 همیشه جذابیت خاصی دارند. با اینکه قضاوت در مورد ظاهر 911 بسیار به سلیقه برمی‌گردد؛ ولی شاید بتوان گفت که مدل‌های تارگا در برابر مدل‌های کابریولت پورشه 911 زیباتر هستند؛ علاوه بر این، با در نظر گرفتن فضای بسیار کم صندوق جلوی پورشه 911، مدل‌های تارگا در برابر مدل‌های کابریولت به دلیل وجود فضای بیشتر در پشت صندلی‌ها، کاربردی‌تر هستند. در حالتی که سقف برداشته شده باشد، رانندگی در سرعت‌های بالا مزاحمت ایجاد نمی‌کند و وزن بیشتر 911 تارگا هم (در مقایسه با 911 GTS کوپه، حدود ۱۳۶ کیلوگرم سنگین‌تر است) چندان قابل توجه نیست.

GTS تارگا و یک خودروی اسپرت تمام‌عیار

سری GTS پورشه 911 به لطف پیشرانه‌ی پرقدرت و سرزنده و جعبه‌دنده‌ی دو کلاچه‌ی ۷ سرعته‌ی چابک، رانندگی لذت‌بخشی ارائه می‌دهد. علاوه بر این سیستم اگزوز اسپرت، صدایی در حد 911 تولید می‌کند که البته شاید وجود جعبه‌دنده‌ی ۷ سرعته‌ی دستی در کنار آن گزینه‌ی بهتری باشد.

فرمان نیز وزن مناسبی دارد و در حد مانورهای سریع سبک است که بازخورد مورد نیاز را هم فراهم می‌کند. سیستم تعلیق انطباقی پورشه (PASM) حتی در سطح ناهموار، تعادل پورشه 911 GTS را حفظ می‌کند؛ با وجود آپشن سیستم فرمان‌پذیری محور عقب، 911 با نهایت دقت از پیچ‌های تند و دشوار عبور می‌کند. به لطف سیستم تمام چرخ محرک (AWD) و تایرهای پهن، چسبندگی 911 مثال‌زدنی است؛ در واقع با وجود تایرهای زمستانی، پورشه 911 یکی از بهترین خودروهای اسپرت در جاده‌های برفی و بارانی است. سواری 911 همیشه فوق‌العاده بوده است؛ همین امر موجب شده پورشه 911، بیش از ۵۰ سال معیار اصلی بیشتر شرکت‌ها در ساخت خودروی اسپرت باشد.

تارگا؛ گران‌ترین مدل سری GTS

دلیل اصلی خرید مدل تارگا، لذت رانندگی بدون سقف است و شاید در صورت حذف این دلیل، بهترین گزینه از سری GTS پورشه 911، مدل کوپه‌ی آن باشد. مدل کوپه در مقایسه با مدل تارگا، با داشتن عملکرد فنی مشابه، حدود ۲۰ هزار دلار ارزان‌تر است؛ حتی مدل کاررا 4 GTS نیز حدود ۱۲ هزار دلار قیمت کمتری دارد. علاوه بر این مدل‌های GTS کوپه از سیستم تعلیق اسپرت بهتری استفاده می‌کنند؛ در حقیقت مدل‌های تارگا به سیستم تعلیق استاندارد PASM مجهز هستند.


رقبای اصلی پورشه تارگا 4 GTS

در بین تمام مدل‌های 911 علاوه بر طراحی بدنه، یک عامل دیگر هم مشترک است: به اندازه‌ی قیمت خودرو، کیفیت کلی و سواری نصیب خریدار می‌شود. بااین‌حال باید توجه داشت که پورشه تارگا 4 GTS با قیمت پایه‌ی ۱۳۹ هزار و ۹۰۰ دلار عرضه می‌شود و در بازار خودروهای اسپرت با ابعاد و قدرت مشابه، گزینه‌های دیگری وجود دارد که حتی از کاررا GTS کوپه با قیمت پایه‌ی ۱۲۰ هزار و ۷۰۰ دلار هم، ارزان‌قیمت‌تر هستند؛ برای مثال شورولت کوروت گرند اسپرت با قیمت ۶۹ هزار و ۴۹۵ دلار یا جگوار F تایپ R با قدرت ۵۵۰ اسب بخار و قیمتی کمتر از ۱۰۰ هزار دلار. رقبای دیگر پورشه 911 تارگا 4 GTS شامل آئودی TT RS، بی‌ام‌و M4، شورولت کوروت استینگری، جگوار F تایپ و مرسدس بنز AMG GT هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید