مهمترین عامل در بروز پدیده کودکان کار،مسئله اقتصادی است

    کد خبر :180902

یک عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران مهمترین مسئله در بروز پدیده کودکان کار و خیابان را مسئله اقتصادی دانست و گفت: بهبود کیفیت زندگی این کودکان ضروری است

به گزارش ایسنا الهام فخاری در حاشیه جشن یلدا برای کودکان کار و خیابان محله دولتخواه اظهارکرد: اگرچه حل و رفع پدیده کودکان کار به عنوان یک آسیب اجتماعی نیازمند همت، تلاش و برنامه چند نهادی و بین نهادی است اما مهمترین مسئولیت و کار ما این است که صدای رسا و پیگیری‌ کننده بهبود کیفیت زندگی این کودکان باشیم.

وی با بیان اینکه اصطلاح «ساماندهی» کودکان کار باید به «بهبود کیفیت زندگی» این افراد تغییرکند،تاکید کرد: مسئله مهم این است که نوجوانان و کودکان کار به عنوان گروهی از شهروندان ایرانی انسان‌هایی ذی حق و برخوردار از حقوق قانونی هستند و براین اساس شاید کاربرد این اصطلاح مناسب نباشد.

رییس شورای اسلامی استان تهران همه اقشار و گروه‌های جامعه را موظف به بهبود کیفیت زندگی کودکان کار دانست و گفت: بهبود مهارت‌های این کودکان و آموزش افراد بزرگسالی که با آنان سرو کار دارند موضوع مهمی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

فخاری اساسی‌ترین عامل در بروز پدیده ی کودکان کار و خیابان را مسئله اقتصادی خانواده‌ها ذکر و اظهارکرد: اگرچه رفع و حل این عامل، سریع و در زمان کوتاه ممکن نیست اما قطعا با برنامه‌ریزی و سیاستگذاری مناسب جهت آموزش والدین و دیگر افرادی که با این کودکان سرو کار دارند می‌توان خشونت را کاهش داد و وضعیت زندگی آنان را بهبود بخشید چرا که خشونت‌های ناشی از این ارتباط پیامدهای جبران‌ناپذیری را در پی خواهد داشت.

وی اولین و مهمترین اقدام در حل این مسئله را حذف و کاهش خشونت از زندگی کودکان کار ذکر کرد و گفت: قطعا با توانمندسازی والدین نیاز به کار کودکان کمتر می‌شود و مسائل مرتبط با این کودکان کاهش خواهد یافت.

این عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران مسئله مهم دیگر در رابطه با کودکان کار و خیابان را بازماندگی از تحصیل عنوان و اظهارکرد: فراهم‌سازی زمینه‌های آموزش و تحصیل برای این کودکان ضرورت مهم دیگری است که خوشبختانه سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌های بسیاری در این زمینه فعال هستند و مسائل آموزشی و فرهنگی این کودکان را مورد توجه قرار داده‌اند.

رییس شورای اسلامی استان تهران وابستگی به مواد، الکل و بزهکاری والدین برخی از کودکان کار، ناتوانی برخی والدین از انجام کار، عدم تعادل هزینه – درآمد، تک‌سرپرستی و نداشتن شغل سرپرست، بی‌پناهی و نداشتن بیمه یا پشتیبان را عامل‌های پدید آمدن و تداوم کار کودکان برشمرد.

فخاری افزود: حذف جنبه و ریشه‌های اقتصادی مسئله دراقتصاد ابرکلان‌شهر تهران که ترکیبی از اقتصاد پیچیده، سالم، ناسالم، کثیف، غیرقانونی و قانونی است قطعا موضوع بزرگ‌تر و مستلزم ایجاد زیرساختهای لازم است.

به گزارش روابط عمومی ناحیه ۳ منطقه ۱۹ شهرداری تهران، وی در پایان خاطرنشان کرد: اگرچه در این دوره شورا و دوره‌ها گذشته، دغدغه و تلاش منتخبان مردم کاهش مسائل و موضوعات مرتبط با کودکان کار بوده است ولی متاسفانه شواهد امر حاکی از پیچیده‌تر شدن این موضوع است البته ما با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد و مدل‌های موثر مشارکت مردم می‌توانیم رنج و خشونت زندگی کودکان را کم کنیم و فرصت‌های آموزش همزمان با کار و مدل‌های توان‌افرایی ایجاد کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید