زن افراطی اروپا جان گرفت/ چه کسی جانشین مرکل می شود؟

    کد خبر :180528

افول محبویت احزاب سنتی در اروپا به لوپن در این مسیر کمک شایانی کرده است. بدون شک در صورتی که روند فعلی در اروپای واحد ادامه پیدا کند و شهروندان اروپایی از جریانهای میانه رو رویگردان شوند، لوپن پیام سقوط اروپای واحد را مخابره خواهد کرد و به آرزوی دیرینه خود خواهد رسید.
سعید سبحانی :طی سالهای اخیر،‌اکثریت قریب به اتفاق تحلیلگران اروپایی از آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان به عنوان قدرتمندترین سیاستمدار اروپایی یاد می کردند. اگرچه مرکل در جریان رقابتهای انتخابات سراسری امسال بار دیگر توانست بر رقبای خود پیروز شود، اما این پیروزی نسبی و کمرنگ، عملا حکم شکست صدر اعظم سرزمین ژرمنها را امضا کرده است. مرکل هم اکنون برای تشکیل دولت ائتلافی با مخالفانش در برلین در تکاپو است. بدون شک،‌حتی در صورت تشکیل دولت ائتلافی( متشکل از ائتلاف احزاب مسیحی و سوسیال دموکراتها)،‌قدرت مانور مرکل در آلمان و متعاقبا اروپای واحد کاهش چشمگیری خواهد داشت. او هم اکنون در داخل کشور خود نیز از اقتدار لازم برخوردار نیست.
از سوی دیگر و در کشور فرانسه، “مارین لوپن” رهبر جبهه ملی این کشور برای حضوری قدرتند در کشورش و اروپا خیز برداشته است. لوپن در جریان رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری امسال فرانسه توانست برای نخستین بار در طول تاریخ تشکیل این حزب،‌به دور نهایی رقابتهای انتخاباتی راه پیدا کند. در نهایت، حمایت احزاب سنتی (محافظه کار و سوسیالیست ) از امانوئل مکرون نامزد مستقل انتخابات سبب شد تا لوپن نتواند به کاخ الیزه راه پیدا کند.اگرچه تصور می شد که با پایان رقابتهای انتخاباتی فرانسه، لوپن و جبهه ملی فرانسه دچار بحران خواهن شد، اما شواهد موجود نشان می دهد که لوپن همچنان به عنوان اصلی ترین مخالف دولت مکرون، خود را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده آماده می کند. با این حال کار به این نقطه ختم نشده است.
مارین لوپن هم اکنون اصلی ترین رهبر جریان راست افراطی در قاره اروپا محسوب می شود. طی ماههای اخیر،‌جریانهای راست افراطی در اروپا توانسته اند موفقیتهای زیادی را در آوردگاههای سیاسی مختلف به دست آورند. حزب “جایگزینی برای آلمان” توانست ضمن راهیابی به پارلمان این کشور، به سومین حزب قدرتمند این کشور تبدیل شود. در کشور اتریش نیز حزب “آزادی” که وابسته به جریان راست افراطی می باشد، توانست ضمن کسب نتیجه ای مطلوب در انتخابات، وارد دولت ائتلافی این کشور شود. در کشور سوئد ( که در سال 2018 شاهد برگزاری انتخابات سراسری در آن خواهیم بود) نیز حزب دموکرات( وابسته به جریان راست افراطی) نخستین جایگاه را در نظرسنجی های عمومی کسب کرده است. در کشورهای ایتالیا و بلژیک و فنلاند نیز احزاب ملی گرا توانسته اند جایگاه خود را در نزد افکار عمومی بهبود بخشیده و برای حضور در دولت و پارلمان خیز بردارند. از همه مهم تر اینکه انتخابات پارلمانی اروپا نیز قرار است در سال 2018 برگزار شود و احتمال راهیابی حدود 200 نماینده از جریان راست افراطی به پارلمان اروپا در این انتخابات وجود دارد. وجه مشترک همه این جریانهای ملی گرا و افراطی، تعلق خاطر به مارین لوپن رهبر جبهه ملی فرانسه است. در صورتی که روند پیروزی های جریان راست افراطی در اروپا ادامه پیدا کند، مارین لوپن رهبری شبکه ای از جریانهای ملی گرا در سرتاسر قاره سبز را بر عهده خواهد داشت. از این رو امکان دارد لوپن در آینده ای نزدیک،‌به قدرتمندترین سیاستمدار اروپایی تبدیل شود.
واقعیت امر این است که رهبر جبهه ملی فرانسه سعی دارد نهایت تلاش خود را در راستای فراگیر ساختن جریان راست افراطی در اروپا و گذار به دوران قبل از تشکیل اروپای واحد انجام دهد. وی بارها از اتحادیه اروپا به عنوان یک زندان یاد کرده و خواستار اضمحلال این مجموعه شده است. متعاقبا لوپن پول واحد اروپایی( یورو) را نیز به رسمیت نمی شناسد و از مخالفان موجودیت منطقه یورو محسوب می شود. از اکنون می توان پیش بینی کرد که با افزایش قدرت لوپن طی یک دهه آینده،‌وی به نماد نابودی اروپای واحد در آینده ای نزدیک تبدیل شود. بدون شک در صورتی که لوپن در فرانسه قدرت یابد و در کنار آن،‌جریان راست افراطی را در دیگر کشورهای اروپایی مدیریت کند، دیگر نمی توان سخن از حیات منطقه یورو و اتحادیه اروپا به میان آورد. این هدفی است که مارین لوپن و همراهانش از مدتها قبل به دنبال تحقق آن بوده اند.
هم اکنون با افول قدرت سیاستمدارانی مانند آنگلا مرکل و سردرمداران جریانهای چپ گرا و محافظه کار میانه رو در اروپا،‌ افرادی مانند مارین پولن در عرصه سیاسی اروپا جان گرفته اند. پیروزی های مکرر احزاب ملی گرا در کشورهای مختلف اروپایی این روند را تقویت کرده است. بدون شک از این پس مارین لوپن تلاش خواهد کرد بیشتر در انظار عمومی ظاهر شده و افکار عمومی اروپا و فرانسه را مورد خطاب قرار دهد. هدفگذاری مارین لوپن صرفا معطوف به انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سال 2022 نیست،‌بلکه او سعی دارد رهبری اروپا را از دست افرادی مانند مرکل و مکرون خارج سازد. افول محبویت احزاب سنتی در اروپا به لوپن در این مسیر کمک شایانی کرده است. بدون شک در صورتی که روند فعلی در اروپای واحد ادامه پیدا کند و شهروندان اروپایی از جریانهای میانه رو رویگردان شوند، لوپن پیام سقوط اروپای واحد را مخابره خواهد کرد و به آرزوی دیرینه خود خواهد رسید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید