۵ سیاست اقتصادی ترامپ که آتش جنگ سرد را روشن می‌کند

    کد خبر :17994

شبکه خبری العربیه با اشاره به سیاست‌های اقتصادی رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد این سیاست‌ها باعث افروخته شدن آتش جنگ سرد خواهد شد.

به گزارش بازتاب به نقل از العربیه، این رسانه عربی ضمن انتشار یادداشتی اعلام کرد که پنج نکته در سیاست‌های اقتصادی ترامپ وجود دارد که منجر به مشتعل شدن آتش جنگ سرد خواهد شد.

نخست: وعده‌های پرزرق و برق در مبارزات انتخاباتی و ماه‌های نخست ریاست‌جمهوری

به نوشته العربیه، اقتصاددانان بر این باورند که «دونالد ترامپ» در مسائل سیاسی بی تجربه و به همین نسبت یک تاجر موفق بوده است. وی برنامه‌های مفصلی در خصوص مسائل اقتصادی بیان می‌کند بدون آن که به جزئیات امور برنامه‌های خود اشاره کند.

در همین راستا «جنیفر روبین» یکی از تحلیلگران امور سیاسی ایالات متحده اعلام کرد: من به این‌که ترامپ یک مرد موفق در امور اقتصادی بوده اذعان می‌کنم ولی چگونه می‌توانیم او و سیاست‌هایش را بشناسیم زمانی‌که هیچ جزئیاتی از برنامه‌های اقتصادی خود ارائه نمی‌دهد.

ترامپ که وعده کاهش مالیات‌ها را داده بود، هیچ برنامه‌ای برای جایگزینی هزینه‌هایی که در اثر کاهش‌ مالیات‌ها به دولت تحمیل می‌شود، ارائه نداده است ولی باید گفت از شرایط و وضعیت می‌توان به خوبی این را درک کرد که آمریکا به سوی یک جنگ تجاری عظیم در حال حرکت است.

دوم: اخراج و عدم پذیرش مهاجران

ترامپ که در مبارزات انتخاباتی خود وعده اخراج مهاجران را داده بود، بنا ادعای برخی از رسانه‌ها سعی می‌کند از برگرداندن قرض‌هایی که دولت آمریکا گرفته است، فرار کند یا در بهترین حالت به چاپ اسکناس‌های بیشتر روی آورد که به روشنی مشخص است که این سیاست، رویکرد درستی برای مقابله با این امر نیست و به اعتقاد اقتصاددانان باعث شعله‌ورتر شدن بحران اقتصادی در آمریکا خواهد شد. البته نمی‌توان در ذیل این امر مساله وعده اخراج مهاجران توسط ترامپ را نادیده گرفت که این سیاست‌های وی چه نتیجه‌ای در برخواهد داشت و چه تاثیری روی اقتصاد خواهد گذاشت.

اما پرسش اینجاست که آیا سیاست ترامپ که با وضع قوانین سخت‌گیرانه علیه مهاجران که یکی از بازوهای فعال بخش صنعت آمریکا به شمار می‌روند، به منظور ایجاد اشتغال برای شهروندان آمریکایی سیاست درستی است یا خیر؟

«دانیل میشل» یکی از متخصصان امور مالی و اقتصادی در موسسه «کیتو» اعلام کرده است که سیاست‌های تبعیض‌آمیز ترامپ و عدم استفاده از این برگ برنده باعث بازخوردهای سنگینی برای وی خواهد شد.

سوم: خطرات ناشی از بحران اقتصادی

سیاست‌های مالی و اقتصادی ترامپ که در دوران مبارزات انتخاباتی مطرح شد، نسبت به سیاست‌های مالی و اقتصادی «برنی سندرز» و «هیلاری کلینتون» امتیاز کمتری از مرکز تحلیل سیاست‌های مالی و اقتصادی گرفت که با به قدرت رسیدن وی و تلاش او برای اعمال سیاست‌های اقتصادی طرح شده به احتمال فراوان باعث بروز یک بحران اقتصادی بزرگ در آمریکا خواهد شد.

ترامپ برای رقابت شرکت‌های آمریکایی با شرکت‌های خارجی نیاز مبرم به کاهش مالیات‌ها و تغییر در مقررات کسب و کار می‌بیند. با توجه به پیشنهاد ترامپ برای کاهش مالیات تاکنون هیچ اقدام موثری برای رشد اقتصادی از جانب وی انجام نشده است.

در کنار اموری همچون کاهش مالیات و جبران هزینه‌های ناشی از آن با افزایش تعرفه‌ واردات کالاهای چینی و مکزیکی، باید گفت این امر تاثیرات منفی بسزایی بر اقتصاد آمریکا خواهد داشت.

چهارم: سیاست‌های بی‌فایده

برای مثال اگر اخراج کارگران غیرقانونی باعث افزایش فرصت‌های شغلی برای شهروندان آمریکایی شود، باید گفت که اثرات مثبت این سیاست بسیار کوتاه مدت خواهد بود چرا که بسیاری از فرصت‌های شغلی که با اخراج کارگران غیرقانونی ایجاد شده است، به دلیل عدم وجود مهارت لازم و یا رغبت شهروندان آمریکایی برای انجام آن‌ کارها خالی خواهد ماند.

با توجه به سیاست‌های ترامپ انتظار می‌رود کاهش سرمایه‌گذاری خارجی و به تبع آن تاثیر منفی در رشد اقتصادی کشور که سیاست‌های تهاجمی ترامپ نیز برآن تاثیرگذار خواهد بود، خطر ورود به یک بحران مالی شدید همچون بحران مالی سال ۲۰۰۷ میلادی که تا سال ۲۰۰۹ میلادی به طول انجامید را افزایش می‌دهد.

نگرانی از این سیاست‌های اقتصادی منجر به محدود شدن فرصت‌های کاری و کاهش مشاغل خصوصی خواهد شد. همچنین این امر به کاهش بودجه بیمه‌های اجتماعی، حقوق بازنشستگی و تامین اجتماعی منجر خواهد شد.

وعده‌های اقتصادی ترامپ نیز نخواهد توانست با توجه به سیاست‌هایی که وی در پیش گرفته است، باعث جلوگیری از رکود اقتصادی در آمریکا شود.

پنجم : خطرات جدی در سیستم مالی

نمایندگان کنگره آمریکا حتی جمهوری‌خواهان نیز با انتقاد از سیاست‌های مالی ترامپ و با اشاره به بودجه سالانه پیشنهادی توسط وی این سیاست‌ها را باعث افزایش تورم در آمریکا و ایجاد خطرات جدی در سیستم‌های مالی و اقتصادی  ارزیابی کرده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید