حضور عربستان و امارات در اجلاس کمک به نیروهای ساحل جی 5

    کد خبر :173138

اجلاس پاریس به میزبانی امانوئل ماکرون، رییس جمهور آمریکا برای کمک به نیروهای آفریقای غربی (ساحل جی 5) در مبارزه با شبه نظامیان افراطی و با حضور عربستان سعودی و امارات متحده عربی امروز (چهارشنبه) برگزار می‌شود.

به گزارش  بازتاب، به نقل از خبرگزاری فرانسه، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه امروز میزبان رهبران پنج کشور آفریقایی و ایتالیا و آلمان و وزرای خارجه امارات و عربستان سعودی است.

چندی پیش کاخ ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد ماکرون از عربستان خواسته تا در تامین بودجه مورد نیاز برای تشکیل نیروی مشترک پنج کشور ساحل آفریقا همکاری کند. این درخواست برای کمک به ادامه فعالیت این نیروی نظامی با هدف مبارزه با تروریسم در منطقه ساحل آفریقا مطرح شد که مبلغ ۱۰۰ میلیون یورو بودجه نیاز دارد.

یک منبع دیپلماتیک فرانسه اعلام کرد: در طول چند ماه گذشته نه تنها فعالیت گروه‌های تروریستی کاهش نیافته، درمقابل نیروهای نظامی کشورهای آفریقایی شکست‌های قابل توجهی را متحمل شده‌اند. این مسئله نشان می‌دهد که باید یک اقدام ضروری برای به دست آوردن کنترل دوباره منطقه انجام گیرد.

در حال حاضر عربستان سعودی ۱۰۰ میلیون دلار کمک مالی به نیروهای جی 5 پیشنهاد داده است و همچنین امارات متحده عربی یک مدرسه جنگی را برای این نیروها در موریتانی می‌سازد که قرار است در ژانویه افتتاح شود.

این منبع دیپلماتیک افزود: هدف این است که تا مارس 2018، 5000 نیروی قدرتمند نظامی تربیت شود.

چندی قبل، شورای امنیت به اتفاق آرا در قطعنامه‌ای حمایت عملیاتی و لجستیکی صلح‌بانان سازمان ملل از “سربازان ساحل جی ۵” آفریقا را تصویب کرد.

نیروی ضد تروریستی ساحل جی ۵، یک یگان مشترک متشکل از نیروهایی از کشورهای بورکینافاسو، چاد، مالی، موریتانی و نیجر است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید