لاریجانی: قرارداد ساخت دو نیروگاه اتمی با روسیه در مرحله نهایی است

  • سیاسی
  • دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ ۱۵:۵۰
    کد خبر :171381

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: قرارداد ایجاد دو نیروگاه اتمی جدید با همکاری روس ها در حال نهایی شدن است و مجموعه ای از این مذاکرات و سرمایه گذاری ها بین ایران و روسیه در حال انجام است.

علی لاریجانی در گفت و گو با اسپوتنیک روسیه، به موضوع سرمایه گذاری اقتصادی روسیه در ایران اشاره کرد و افزود: ایران با دولت روسیه روابط نزدیک و بسیار راهبردی دارد و هم در زمینه مبارزه با تروریست اقداماتی بین دو کشور صورت گرفت که تاثیر آن را مشاهده کردیم.
وی ادامه داد: ایران در زمینه روابط راهبردی در حوزه های اقتصادی اولویت هایی دارد که در برنامه ششم توسعه به درستی توصیف شده است مثلا سرمایه گذاری در نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاه ها، راه آهن و راه ها از جمله اولویت های ایران است.
لاریجانی به ملاقات با رییس مجلس دومای روسیه اشاره و اظهار کرد: اولویت ها را با مسئولان روسی مطرح کردیم و شرکت هایی که علاقمند باشند می توانند در یکی از زمینه های ارائه شده حضور پیدا کنند البته در برخی از موارد از جمله قطعات راه آهن در حال اتمام مذاکره با روس ها هستیم و همچنین پروژه های جدیدی برای سرمایه گذاری معرفی شده است.
رییس مجلس شورای اسلامی درباره همکاری های ایران، روسیه و سایر کشورها در زمینه مبارزه با مواد مخدر گفت: تا جایی که من اطلاع دارم روسیه تلاش زیادی برای مبارزه با مواد مخدر انجام می دهد و در این زمینه با ایران نیز همکاری هایی دارد.
وی ادامه داد: از چندی پیش افسران اطلاعاتی بین ایران و روسیه رد و بدل شده است و همچنین رفت و آمد اطلاعاتی برای ضربه زدن به قاچاقیان مواد مخدر داریم.
رییس مجلس شورای اسلامی به برگزاری کنفرانس بین المللی مبارزه با مواد مخدر در مسکو اشاره و بیان کرد: از رییس مجلس دومای روسیه در زمینه برگزاری این کنفرانس تشکر می کنم اما با توجه به روال موجود در زمینه مواد مخدر حل این مشکل به راحتی نخواهد بود.
لاریجانی با اشاره به سخنرانی نماینده سازمان ملل در کنفرانس بین المللی مبارزه با مواد مخدر گفت: نماینده سازمان ملل آمار عجیبی را ارائه کرد و براساس آن مشخص شد جمعیت چند میلیونی در دنیا گرفتار مواد مخدر است اما مهم نتیجه گیری از این گزارش است.
وی ادامه داد: سازمان ملل در گزارش خود عنوان کرده که منشاء اصلی مواد مخدر در افغانستان است چراکه از سال 2001 تاکنون حجم تولید مواد مخدر در این کشور از 200 تن به 9000 تن رسیده است و سطح زیر کشت نیز از 8 هزار هکتار به 236 هزار هکتار گسترش یافته است.
رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بنابراین با وجود مبارزه با مواد مخدر تولید مواد مخدر در منشاء اصلی آن روبه گسترش است، خوشبختانه نماینده سازمان ملل نیز در این اجلاس به صراحت عنوان کرد که وضعیت تولید مواد مخدر به شدت رو به رشد است و باید از ارائه چنین اطلاعاتی از سوی سازمان ملل تشکر کرد اما سوال این است که آیا سازمان ملل تنها یک موسسه مطالعاتی است.
لاریجانی ادامه داد: آیا سازمان ملل فقط باید مطالعه کند و اطلاعات را ارائه کند یا اینکه به عنوان مرجع بین المللی بنا دارد با مواد مخدر مبارزه واقعی داشته باشد اما تاکنون تنها در گزارش خود به بدتر شدن وضع موجود اشاره کرده است.
رییس دستگاه قانونگذاری کشور به چرایی رشد تولید مواد مخدر در افغانستان اشاره کرد و گفت: ناتو در کشور افغانستان که منشاء اصلی تولید مواد مخدر است، حضور 16 ساله دارد و می دانیم بر فرودگاه های آنجا تسلط کامل دارد و همچنین با دو هدف مبارزه با تروریسم و مواد مخدر در افغانستان مستقر شده است اما تاکنون هیچ کدام از اهداف آن به خصوص در زمینه مبارزه با مواد مخدر به نتیجه ای نرسیده است.
وی با تاکید بر اینکه مقصد اصلی مواد مخدر اروپاست، عنوان کرد: اما چرا ایران، روسیه و کشورهای دیگر باید هزینه مبارزه با مواد مخدر را پرداخت کنند، اعتقاد دارم اگر آمریکایی ها یک دهم حساسیتی که امروز درباره دخالت روسیه در زمینه انتخابات خود را دارند نسبت به موضوع مبارزه با مواد مخدر داشته باشند، تاثیرگذار خواهد بود.
لاریجانی با اشاره به اینکه قاچاقیان، مواد مخدر را با الاغ جابه جا نمی کنند، اظهار کرد: قاچاقچیان ستونی برای جا به جایی مواد مخدر با کامیون دارند اما موضوع این است که چرا آمریکایی ها با این مسئله مبارزه نمی کنند، این موضوع دقیقا شبیه مشکلی است که داعش سال ها در سوریه ایجاد کرده بود و آن هم فروش مواد نفتی بود که جلوی چشم آمریکایی ها صورت می گرفت اما آن ها واکنشی نشان نمی دادند.
وی گفت: به نظر من آمریکایی ها و ناتو می گویند که چرا آن ها باید برای مبارزه با مواد مخدر کاری انجام دهند، آن ها می خواهند ایران، روسیه و کشورهای دیگر درگیر مواد مخدر باشند و آن ها هیچ حساسیتی نشان ندهند و در این جاست که انتظار می رود سازمان ملل وظیفه خود را علاوه بر بررسی و ارائه اطلاعات انجام دهد و کشورها را به مبارزه با مواد مخدر اجبار کند.
لاریجانی با اشاره به سخنرانی های انتخاباتی ترامپ بیان داشت: ترامپ تلاش دارد تمام دستاوردهای دولت اوباما را زیر سوال ببرد و همواره عنوان می کند که دولت گذشته آمریکا در به وجود آوردن داعش همکاری داشته است، اکنون به اسناد دروغ و راستی که سازمان سیا برای القاعده منتشر کرده است کاری ندارم اما تعدادی از این اسناد که نشان می دهد آمریکایی ها داعش را به وجود آورده اند و مخفیانه با طالبان و القاعده مذاکره می کنند باید رو شود تا دنیا بداند آمریکایی ها چه کارهایی می کنند.
رییس مجلس شورای اسلامی در زمینه راه حل برای مبارزه با مواد مخدر پیش روی ایران و روسیه عنوان کرد: همکاری و مبارزه با مواد مخدر بین ایران، روسیه و کشورهای دیگر باید انسجام بیشتری پیدا کند در این زمینه لازم است ارتباطات اطلاعاتی افزایش پیدا کند تا بتوان از این طریق به قاچاقیان بزرگ به مواد مخدر لطمه وارد شود و در این فضا حلقه های مفقود شده ای وجود دارد که باید تکمیل شود.
لاریجانی با تاکید بر نقش سازمان ملل در زمینه مبارزه با مواد مخدر گفت: همچنین باید از سازمان ملل خواست سهم کشورها را به صورت عادلانه در زمینه مبارزه با مواد مخدر مشخص کند چرا که اروپایی ها نمی توانند بگویند به دلیل فاصله زیاد با منشاء اصلی تولید مواد مخدر گامی در این زمینه برندارند و کشورهای منطقه گرفتار مواد مخدر بمانند.
ریس مجلس شورای اسلامی افزود: اگر ناتو در افغانستان مسئولیت خود را در زمینه مبارزه با مواد مخدر برعهده بگیرند لابراتورها را بمباران کنند و تجهیزات لازم را در نظر بگیرد بهتر می توان با مواد مخدر مبارزه کرد.
وی تاکید کرد: همچنین باید برای کشت جایگزین در افغانستان با دولت این کشور صحبت کرد درست است که منافع تروریست ها از مواد مخدر تامین می شود اما ایران، روسیه و پاکستان می توانند با کمک به دولت افغانستان کشت جایگزین را فراهم کنند تا از لحاظ درآمد به کشاورزان لطمه ای وارد نشود.
لاریجانی با بیان اینکه باید به کشورها فشار وارد شود تا سهم خود را در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر انجام دهند، گفت: سهم بندی کشورها، بمباران کردن قاچاقچیان و لابراتورهای تولید هروئین و کشت جایگزین مجموعه ای از اقدامات است که باید در زمینه مبارزه با مواد مخدر در نظر گرفت، البته با آقای لاوروف هم نظرم که این اقدامات فوری نیست و به زمان طولانی تری نیاز دارد اما باید این نکات مطرح و ادامه پیدا کند.
رییس دستگاه قانونگذاری کشور در پاسخ به این سوال که ایران و روسیه در زمینه مبارزه با داعش در سوریه همکاری های موفقیت آمیزی داشته است و اکنون این موفقیت در زمینه حل و فصل بحران های دیگر منطقه از جمله عراق و یمن چه تاثیری خواهد داشت، گفت: این همکاری ها بستگی به نقش آفرینی روسیه در حل و فصل منطقه دارد، در حال حاضر در صحنه بین المللی آمریکا نقش به سزایی ایفا نمی کند و برعکس نقش مخرب دارد چرا که داعش را به وجود می آورد و با گروه های تروریستی کار می کند.
وی ادامه داد: روسیه کشور قدرتمند جهانی است که این مسئولیت را برعهده گرفته است و نقش خود را در مبارزه با تروریست در سوریه به خوبی ایفا کرده است به نظر من این همکاری ها مثبت بوده و به دنبال آن داعش ضربه خورده است.
رییس مجلس شورای اسلامی به وضعیت عراق اشاره و ادامه داد: در کشور عراق ما به درخواست دولت این کشور در زمینه سرکوب کردن داعش همکاری‌هایی داشتیم، بنابراین عراق مشکل مهمی در زمینه تروریسم ندارد اما در سوریه بخش‌هایی در دست داعش است. همچنین جریان‌های تروریستی دیگر مانند جبهه‌النصره که حجم کمی هم ندارند در این کشور حضور پیدا کردند، از سوی دیگر شاهد ایجاد پایگاه توسط آمریکایی ها در کشور سوریه هستیم.
وی با بیان اینکه تروریست‌ها از جنس مهاجرپذیر هستند و می‌توانند در جاهای دیگر نیز مستقر شوند، عنوان کرد: باید همکاری‌ها در سوریه ادامه پیدا کند اما در کشور یمن سه استان در دست القاعده است، لیبی هم چنین مشکلی دارد بنابراین روس‌ها اگر بخواهند جایگاه خود را در منطقه پیدا کنند ایران با آنها برای حل و فصل این مشکلات همکاری خواهد داشت.
لاریجانی در خصوص احتمال خروج آمریکا از برجام و سناریوهای ایران در زمینه لغو توافق بین‌المللی اظهار داشت: برجام یک توافق بین‌المللی بوده و تنها با آمریکا به توافق نرسیده‌ایم، بلکه کشورهای مهمی از اروپا، روسیه و چین طرف‌های مذاکره برای برجام بوده‌اند و این توافق پس از سال‌ها مذاکره به نتیجه رسیده است بنابراین آمریکایی‌ها فیگوری گرفته‌اند که می‌خواهند آن را لغو کنند اما این کار به سادگی نیست.
وی تأکید کرد: نظر اتحادیه اروپا، چین و روسیه را در زمینه خروج یک جانبه آمریکا از برجام را می‌دانیم، بنابراین مسیری که آمریکا در نظر گرفتها است ساده نیست اما من وجه سخت آن را می گویم، فرض کنید آمریکایی ها اینقدر عقل نداشته باشند و از برجام خارج شوند این سوال مطرح است که آیا به نفع‌شان است، چرا که به نظر می‌رسد کل پرستیژ آمریکا از بین خواهد رفت و همه دنیا متوجه می‌شوند که آنها به هیچ توافقی اعتنا نمی‌کنند.
رییس مجلس شورای اسلامی به خارج شدن آمریکا از توافق آب و هوای پاریس اشاره کرد و گفت: آمریکایی‌ها در زمینه همکاری با اروپا، چین، مکزیک و کوبا نیز مسئله ایجاد کرده‌اند و به نظر می‌رسد اگر از برجام نیز خارج شوند موضع آمریکا به عنوان یک کشور معمولی خفیف خواهد شد البته مجالی برای کشورهای دیگر جهت حضور در فضاهای بین‌المللی ایجاد خواهد شد.
لاریجانی تأکید کرد: ایران به توافق هسته‌ای پایبند است، مادامی که کشورها به تعهدات خود عمل کنند پای برجام می‌مانیم اما سناریوهای مختلفی پیش رو است و ایران مسائل را به دقت بررسی می‌کند.
وی در پاسخ به این سوال که فرض کنید آمریکا در نهایت از برجام خارج خواهد شد، ایران چه اقدامی خواهد داشت، گفت: در ایران به چند سناریو فکر شده است و با دوستانمان نیز مشورت کرده‌ایم، شخصا نمی‌خواهم در این زمینه قضاوتی داشته باشم ولی روی این موضوع فکر شده است.
رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون مبارزه با تروریست آمریکایی در خاورمیانه توضیح داد: در این قانون اقداماتی که باید صورت گیرد لیست شده است از جمله اقدامات متقابل یعنی تحریم متقابل و صادر کردن احکام در دادگاه‌های ایران بر علیه آمریکا که این اقدامات در صورتی که در آمریکا علیه ایران صورت گیرد دنبال خواهیم کرد.
لاریجانی با تأکید بر اینکه توسعه توان موشکی ایران جنبه دفاعی دارد، اظهار داشت: در قانون مذکور منابعی برای گسترش تولید موشک در نظر گرفته شده است و همچنین مساعدت‌های مالی در زمینه فعالیت‌های امنیت‌بخش منطقه به خصوص نیروی قدس منطقه صورت خواهد گرفت تا آنها به فعالیت خود برای ایجاد امنیت پایدار در منطقه ادامه دهند.
به گزارش ایرنا، وی بر افزایش فعالیت‌های اتمی و اختصاص منابعی در این زمینه نیز تأکید کرد.
رییس مجلس شورای اسلامی ارزیابی خود را از روابط ایران و روسیه به عنوان شرکای استراتژیک ارائه کرد و گفت: به این روابط خوشبین هستم، از مواضع پوتین رئیس جمهور آمریکا در سفر به ایران مطلع شدم و در شهر سوچی روسیه با او ملاقات داشتم بنابراین ارزیابی بنده این است که همکاری‌های ما عمیق‌تر و ابعاد آن گسترش پیدا کرده است و همچنین همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور رو به رشد است و از سال‌های گذشته تا به حال گسترش بهتری پیدا کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید