هشدار به قانونگذاران انگلیسی درباره “ماموران خفته” روسیه

    کد خبر :169920

یک کارشناس امور روسیه مدعی شد، امروزه تعداد “ماموران خفته” روس در انگلیس و آمریکا بیشتر از دوران جنگ سرد شده است.

به نوشته روزنامه اکسپرس، ویکتور مادیرا، از کارشناسان موسسه استیتکرافت با ارائه شواهد کتبی به کمیته دفاعی مجلس عوام انگلیس تاکید کرد شمار اعضای سرویس‌های اطلاعاتی روسیه از تعداد عوامل انگلیسی بیشتر است.

او همچنین درباره “اداره کل اطلاعات” روسیه و عملیات “غیر قانونی” آن سخن گفت. به گفته او، عملیات‌های غیر قانونی از سوی روسیه طراحی شد تا جاسوس‌هایی را در انگلیس و آمریکا مستقر کند تا همانند شهروندان عادی زندگی کنند تا زمانیکه موعد آن فرا برسد.

مأمور خفته به یک جاسوس یا مأمور مخفی گفته می‌شود که برای مدت کم و بیش طولانی در سازمان یا کشور هدف به صورت ناشناس حضور دارد اما قصد انجام عملیات فوری را ندارد و تا رسیدن دستور در زمان مناسب منتظر می‌ماند. مأمور خفته ممکن است برای مدت ماه‌ها یا سال‌ها یا حتی تا پایان مدت عمر به حالت غیرفعال باقی بماند.

در اواسط دهه ۸۰ میلادی محققان برآورد کردند، کاگ‌ب ۲۰۰ عامل “غیر قانونی” و اداره کل اطلاعات روسیه ۱۵۰ عامل در انگلیس مستقر کرده باشند. اما ویکتور مادیرا به بیزنس اینسایدر گفت، اطمینان دارد که این آمارها امروزه بسیار بیشتر است. او در جلسه پارلمان انگلیس گفت، اداره کل اطلاعات روسیه از مدت‌ها پیش اقدام به استقرار این عوامل غیرقانونی کرده است.

او گفت: یک بانکدار و یا مسافر می‌توانند فقط همانی باشند که ادعا می‌کنند یا اینکه افسران اطلاعاتی و یا مامور خفته باشند. اینکه فردی حداقل ارتباطات را با سرویس اطلاعاتی کشورهای متخاصم داشته باشد، ردگیری و شناسایی و مقابله با آنها را سخت‌تر می‌کند. به همین دلیل است که این نیروها بسیار ارزشمند هستند.

نگرانی‌ها درباره نفوذ مخفیانه روسیه در امور داخلی کشورهای دیگر همزمان با ریاست جمهوری دونالد ترامپ که با ادعاهای همدستی با روسیه همراه شد، افزایش یافت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید