منطقه آزاد انزلی، پایانه صادرات محصولات معدنی می‌شود

    کد خبر :156230

چندی پیش نمایشگاه اختصاصی ایران در ترکیه برگزار شد و در آن ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ایران در حوزه‌های مختلف از صنایع معدنی گرفته تا هوافضا و همچنین شاهراه‌های آبی کشور معرفی شدند.

به گفته مدیران و برگزارکنندگان این نمایشگاه، نتایج خوبی از حضور ایران در ترکیه به‌دست آمده و می‌توان این کشور را به عنوان یکی از کشورهای بازار هدف برای انواع محصولات کشورمان در نظر گرفت. در واقع دسترسی داشتن به آب‌های آزاد و استفاده از این ظرفیت در ایران یکی از امتیازهایی است که می‌تواند راه را برای رسیدن به اهداف تعریف شده در چشم‌اندازهای مختلف از جمله بخش معدن و صنایع معدنی کشور فراهم کند.

گسترش بازار صادراتی

به گفته مدیران و کارشناسان فعال در حوزه‌های مختلف صنعتی و معدنی، یکی از راهکارهایی که باعث گسترش فضای صادراتی و بازار فروش محصولات می‌شود برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی و ارائه دستاوردها و محصولات تولیدکننده‌هاست. در این زمینه می‌بینیم شرکت‌های مختلف ایرانی به ویژه فعالان بخش خصوصی در حوزه معدن و صنایع معدنی، این موضوع را به درستی درک کرده و در بسیاری از نمایشگاه‌های داخلی و خارجی حضور یافته‌اند و در نهایت به نتایج مثبتی دست پیدا می‌کنند. حمیدرضا آملی، مدیر نمایشگاه‌های داخلی ایران نیز در حاشیه نمایشگاه اختصاصی ایران در ترکیه درباره برگزاری این نمایشگاه و دستاوردهای آن به صمت اظهار کرد: بعد از تحولات منطقه‌ای در حوزه ایران و ترکیه و تحولات مثبتی که بین ۲کشور انجام شد مقرر گشت ایران و ترکیه تعاملات خود را در حوزه سیاسی و اقتصادی افزایش دهند؛ از آنجایی که یکی از ابزارهای توسعه و تسهیل صادرات کشور در حوزه اقتصادی، نمایشگاه‌ها هستند برگزاری این نمایشگاه در تقویم نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت و برنامه‌ریزی لازم برای نمایشگاه انجام شد. وی ادامه داد: با تشکیل شورای سیاستگذاری مشخص شد نمایشگاه چه دپارتمان‌هایی باید داشته باشد و متولی هر بخش چه دستگاه و بخشی است. برای نمونه در حوزه پتروشیمی، حوزه روابط عمومی پتروشیمی عهده‌دار آن شد و مسئولیت بر عهده مرضیه شاهدایی، قائم مقام وزیر نفت (مدیرعامل پیشین شرکت ملی پتروشیمی) قرار گرفت. بخشی از برنامه‌های این نمایشگاه به برگزاری جلسات b۲b اختصاص یافت و مذاکرات خوبی انجام شد.

به گفته آملی، شرکت‌هایی ایرانی که در ترکیه مستقر بودند و با ایران فعالیت‌های تجاری در قالب سندیکا و انجمن‌ها داشتند نیز در این رویداد شرکت کردند و به تعامل با دیگر حاضران در این نمایشگاه پرداختند. همچنین برای نخستین بار بخشی به عنوان مشاوره تجاری با همکاری سفارت ایران در این نمایشگاه ایجاد شد تا مشاوره حقوقی و تجاری به شرکت‌های ایرانی به شکل رایگان داده و در حوزه ترکیه و اروپا این کار انجام شود.

وی در پایان سخنانش افزود: ارزیابی من از این نمایشگاه این است که تا حدود ۸۰درصد با موفقیت همراه بوده است. از آنجایی‌که نمایشگاه اختصاصی کمتر تشکیل می‌شود و بیشتر شرکت‌ها تمایل به حضور در نمایشگاه‌های تخصصی دارند حضور شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه توانست موتور محرکه جدید و نقطه عطفی در صنعت نمایشگاه ایران و ترکیه شود و ما مطمئن هستیم بعد از این نمایشگاه حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های تخصصی ترکیه به دلیل بازار مصرفی که وجود دارد بیشتر خواهد شد. به گفته وی، شرکت‌های فعال در حوزه معدن و صنایع وابسته به آن که در این نمایشگاه حضور داشتند، توانستند مذاکراتی با خریداران محصولات‌شان در کشور ترکیه انجام دهند و از موقعیت فراهم شده در این بازار (البته تا کنون فعالان بخش معدن در حوزه سرب و روی با کشور ترکیه در تعامل هستند) برای یافتن خریداران جدید استفاده کنند. به نظر می‌رسد با ایجاد تعاملات تجاری میان تاجران ایرانی و ترکی، می‌توان برای یکدیگر بازاریابی انجام دهند.

انزلی یکی از قطب‌های صادراتی

یکی از بخش‌هایی که در این نمایشگاه حضور فعال داشتند مناطق آزاد بودند که به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی برای صادرات و واردات انواع محصولات از موادمعدنی تا دیگر محصولات صنعتی کشور به‌شمار می‌آیند. در حاشیه نمایشگاه اختصاصی ایران در استانبول، سیاوش امینی مدیرعامل مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه انزلی در پاسخ به صمت درباره جایگاه مناطق آزاد کشور برای ایجاد پایانه صادراتی محصولات معدنی کشور اظهار کرد: آب یکی از نیازهای اصلی برای واحدهای معدن و صنایع معدنی به شمار می‌آید و برای انتقال و صادرات محصولات معدنی نیز می‌توان از مسیرهای آبی استفاده کرد. وی با بیان این مطلب افزود: در این میان منطقه آزاد بندر انزلی می‌تواند به یکی از پایانه‌های صادراتی مواد معدنی و محصولات نهایی معدنی تبدیل شود. به گفته امینی، با بهره‌برداری از اسکله کاسپین این منطقه که چندی پیش با حضور معاون اول رئیس‌جمهور راه‌اندازی شد این اسکله در آینده نزدیک حرف نخست را برای صادرات حجم عظیمی از کالا خواهد زد. می‌توان در این اسکله از کشتی‌های پهن‌پیکر که از ظرفیت بالایی برخوردار هستند برای صادرات انواع محصولات معدنی استفاده کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا منطقه آزاد انزلی، ظرفیت لازم برای ایجاد شهرک‌های صنعتی به ویژه صنایع معدنی را دارد یا خیر نیز پاسخ داد: با توجه به زیرساخت‌های موجود در این منطقه، اگر مباحث زیست‌محیطی در آن رعایت شود، امکان هرگونه سرمایه‌گذاری برای اقدامات مختلف همچون ایجاد شهرک‌های صنعتی از جمله صنایع انرژی‌بر نیز وجود دارد. درحال‌حاضر صادرات و جابه‌جایی بسیاری از محصولات معدنی در کشور از طریق راه‌های آبی (بنادر جنوبی کشور) به بازارهای هدف و کشورهای منطقه انجام می‌شود که از نمونه‌های آن می‌توان به سنگ‌آهن، کیلنکر و… اشاره کرد. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه انزلی در پاسخ به اینکه آیا می‌توان منطقه آزاد بندر انزلی را به عنوان گزینه‌ای جدید برای حمل‌ونقل و صادرات مواد معدنی در نظر گرفت یا خیر اظهار کرد: استان گیلان در زمینه تولید سیمان، فعال است و ۳ کارخانه سیمان با تولید بالا دارد که از آن جمله می‌توان به کارخانه سیمان لوشان اشاره کرد.

وی با بیان این مطلب افزود: صادرات محصولاتی همچون سیمان در ایران بیشتر از راه‌های زمینی انجام می‌شود، پس با بهره‌برداری از خطوط راه‌آهن و ساخت آزاد راه در این منطقه، فرصت مناسبی برای صادرکنندگان این محصول ایجاد می‌شود تا با ارسال محصولات‌شان به این منطقه، بتوانند ادامه مسیر صادراتی را از طریق کشتی انجام دهند و در نهایت صرفه اقتصادی برای صادرات محصولات خود داشته باشند. امینی با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی می‌تواند معبری برای صادرات باشد در ادامه گفت: اکنون بندر انزلی نخستین ساپورتر در حوزه فولاد کشور است و بخش عمده‌ای از واردات کشور از این بندر انجام می‌شود. به عقیده امینی، در آینده بندر انزلی با استفاده از اسکله کاسپین نقش مهمی برای واردات محصولات مختلف همچون فولاد ایفا می‌کند و ضمن داشتن نقش صادراتی در تناژ بالا، فضای مناسبی برای این کار فراهم خواهد کرد.

منبع:روزنامه صمت

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید