جدیدترین اخبار
۱۴ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۰۸ اجتماعی کد خبر :140337

۸۰ درصد خودروها در آلایندگی هوا نقش دارند!

استاندار تهران در جلسه هماهنگی شرایط ویژه آلودگی هوا گفت: دستورالعمل دولت در سال های ۹۳ و ۹۵ و قانون هوای پاک باید مورد بررسی قرار بگیرد و سهم وظایف هر دستگاه استانی مشخص شود.جلسه کارگروه هماهنگی شرایط ویژه آلودگی هوا در استان تهران به ریاست محمدحسین مقیمی استاندار تهران و با حضور فرهادی فرماندار تهران،مس فروش رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان ،کلانتری مدیرکل محیط زیست استان تهران،مهماندار رییس پلیس راهور پایتخت و جمعی از مدیران و کارشناسان دستگاه های استانی عضو کارگروه برگزار شد.

در ابتدای جلسه استاندار تهران بر لزوم ارائه دلایل و منابع اصلی آلوده کننده هوای استان تهران تاکید کرد و گفت: قصد ما از برگزاری جلسات کارگروه، وضعیت آلودگی هوای استان تهران است و تا زمانی که به شاخص های مورد نظر نرسیم هر هفته جلسات کارگروه در سطح مدیران استان برگزار می شود.

وی افزود: استان تهران با این وضعیت شاخص های آلایندگی، قابل زندگی نیست و لازم است بر مبنای اقدامات مطالعاتی روش هایی علمی برای کنترل و کاهش آلودگی هوای تهران اتخاذ شود.

مقیمی با بیان اینکه لازم است مطالعاتی جامع و علمی با محوریت اداره محیط زیست برای آلودگی هوای استان انجام شود تصریح کرد: آلودگی تهران فقط اختصاص به شهر تهران ندارد و برخی از منابع آلاینده متعلق به اطراف تهران است و نباید از فعالیت هایی همچون معادن شن و ماسه، پسماندسوزی،فلزات و آتش زدن مزارع که در تولید آلایندگی تاثیر دارند،غافل شد.

استاندار تهران تصریح کرد: منابع آلاینده هوا در استان تهران باید به شکل دقیق و کارشناسی با تعیین سهم میزان آلایندگی مشخص شوند تا در جهت سالم سازی آنها اقدام شود.

وی با اشاره به اینکه عوارضی که در بخش های مختلف دریافت می شود باید در جهت سالم سازی هوا به کار برود گفت: اگر اقدامی نمی توانیم انجام دهیم باید حداقل مقابل فعالیت های آلاینده سازی که زندگی مردم را مختل کرده است، بگیریم.

مقیمی، بررسی اسناد بالادستی در خصوص کنترل آلودگی هوای تهران را ضروری برشمرد و تاکید کرد: دستورالعمل دولت در سال های ۹۳ و ۹۵ و قانون هوای پاک باید مورد بررسی قرار بگیرد و سهم وظایف هر دستگاه استانی مشخص و اقدامات مبتنی بر وظایف دستگاه ها در خصوص کنترل و کاهش آلودگی هوا بررسی شود.

استاندار تهران با بیان اینکه لازم است در حوزه افزایش حمل و نقل عمومی سرمایه گذاری شود ؛برگزاری جلسات کارگروه بررسی آلودگی هوای استان، بازنگری مطالعات محیط زیستی،نظارت فرمانداران بر پسماندسوزی و وضعیت بازیافت فلزات،سوزاندن مزارع با نظارت جهادکشاورزی و بررسی عملکرد دستگاهها در مورد اسناد بالادستی را از جمله مصوبات این جلسه ذکر کرد.

وی گفت: تصمیم گیری در مورد منابع آلاینده شهرهای اطراف استان که در آلودگی هوای استان تهران موثر هستند از جمله کویر و وضعیت ریزگردها باید در دستور کار قرار بگیرد.

مقیمی؛ با تاکید براینکه گسترش حمل و نقل ریلی که به وسیله آن شهرستان های استان به تهران مرتبط شوند در کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی و آلودگی هوا موثر است افزود: نقش منابع طبیعی در کاشت درختان در اطراف معادن و به منظور جلوگیری از ورود ریزگردها اهمیت دارد.

استاندار تهران گفت: مردم تنها گروهی هستند که در ایجاد آلودگی هوای تهران مقصر نیستند.

در این جلسه کلانتری مدیرکل محیط زیست استان تهران نیز با اشاره به اینکه سهم خودروها در آلودگی هوای تهران بیش از ۸۰ درصد است گفت: در سازمان محیط زیست مطالعاتی ۱۰۰روزه در حال انجام است که تا آذرماه برنامه جامع کنترل کیفی هوای تهران ارائه می شود.

براساس گزارش ارائه شده در این جلسه از سوی مسئول کنترل کیفیت هوا در شهرداری تهران مهمترین معضل آلودگی هوای تهران ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون عنوان شد .

به گفته وی؛پیک آلاینده های تهران در ساعت ۲۴ است که ناشی از اتمام طرح ترافیک بعد از ساعت ۱۹ و ورود کامیون ها از ساعت ۲۲ به سطح شهر است.

براساس گزارش ارائه شده پسماندسوزی در جنوب تهران سهم زیادی در آلودگی دارد و همچنین براساس پژوهشی که در دانشگاه صنعتی شریف انجام شده است؛ میزان آلایندگی موتورسیکلت ها در تهران به اندازه ای است که یک موتور سالم کاربراتوری پنج برابر یک خودرو انژکتوری آلودگی ایجاد می کند.

عیسی فرهادی فرماندار تهران نیز در این جلسه با بیان اینکه سه میلیون دستگاه موتورسیکلت در شهر تهران و بیش از ۴.۵ میلیون در استان تهران وجود دارد گفت: استفاده از تصفیه کننده های هوا که در برخی کشورهای پیشرفته نیز به کار می رود می تواند در برخی از نقاط تهران به کار گرفته شود که در پاک سازی هوا از آلاینده ها موثر است.

سردار مهماندار، رییس پلیس راهور تهران نیز در این جلسه گفت: برخورد با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی از مهرماه آغاز شده است و تاکنون ۳ هزار و ۱۷۷ دستگاه خودرو به دلیل دودزا بودن پلاک تعمیری گرفته اند.

وی افزود: در هفت ماه نخست امسال دو میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو جریمه شده اند و ۱۰۰ هزار برگ جریمه به شکل اعمال قانون دستی داده شده است.

مهماندار گفت: این میزان استفاده از خودروهای شخصی تک سرنشین در تهران بسیار زیاد است و در ایجاد آلودگی هوا تاثیر چشمگیر دارد.

Ad

Ad

روی خط خبر

  • ابلاغ شیوه‌نامه واگذاری حق بهره‌برداری از ساختمان‌های بلااستفاده به دهیاری‌ها
  • ازدواج غیرقانونی زنان ایرانی با مردان خارجی نگران‌کننده است
  • رایزنی برهم صالح و وزیر انرژی آمریکا
  • نشست دوم کتاب‌خوان
  • ظریف از توافقات طرف های یمنی در سوئد استقبال کرد
  • طرح اصلاح نحوه فعالیت احزاب تا ۱۰روز آینده تقدیم مجلس می‌شود
  • نشست سه‌جانبه افغانستان،‌ پاکستان و چین در «کابل» برگزار می‌شود
  • نخستین منطقه حفاظت شده که به جمهوری آذربایجان می‌رسد
  • بازداشت ۴ هزار و ۵۲۳ معترض در اعتراضات فرانسه
  • تلاش برای ورود غیرقانونی به پارلمان‌انگلیس خنثی شد
  • هشدار دبیر کل «ناتو» درباره پیامدهای تنش میان مسکو و ناتو درباره INF
  • رأی‌گیری پارلمان انگلیس درباره برگزیت قبل ازاول بهمن انجام می‌شود
  • آموزش «ی‌پ‌گ» توسط آمریکا خیانت به منطقه است
  • محورهای رایزنی پوتین و مرکل
  • جلوگيری از گرانی PET در دستان هلدينگ خليج فارس
  • برنامه‌ریزی چین و آمریکا برای مذاکرات تجاری بورس‌های بین‌المللی را مثبت کرد
  • راه اندازی قراردادهای آتی سبد سهام از ۲۵ آذرماه
  • کاهش ارزش روپیه با استعفای ناگهانی رئیس کل بانک مرکزی هند
  • افتتاح مدرن‌ترین مزرعه پرورش مرغ مادر گوشتی در شرق کشور
  • تجری: چند سال است از ترس تحصن چند کارگرنما، اصلاح “قانون کار” انجام نمی‌شود
  • اعتراض ایران به سفیر گرجستان در تهران اعلام شد
  • وزیر خارجه آمریکا: از حق اسرائیل برای دفاع از خودش حمایت می‌کنیم
  • افزایش رضایت مردم از پلیس
  • لغو تمامی کنسرت‌های راک در برج آزادی
  • سرقت سوخت در خلیج برزیل به نشت گسترده نفت منجر شد
  • قیمت‌های جدید خودرو و دغدغه‌هایی که باقی ماند
  • پشت پرده عدم تمدید مأموریت مدیران صداوسیما در سایر دستگاه‌ها
  • لطفاً به روحانیون ایران یک «انقلاب» سفید بدهید!
  • تغییر نظر وزیر صنعت در ۲۰ روز،خودرو رسماً گران شد
  • رئیس کل بانک مرکزی:بین ایران و برخی از کشورها پیمان پولی دو جانبه ایجاد شد؛ در آینده این موضوع تقویت می‌شود
  • Ad