جدیدترین اخبار
۱۳ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۱ کد خبر :138598

سرمایه فیلترینگ هوشمند کجا رفت؟

در حالی که از زمان آغاز فیلترینگ هوشمند به گفته مسوولان ارتباطات و فناوری اطلاعات، هزینه‌هایی بالغ بر ۱۱۰ میلیارد تومان صرف این پروژه شده است، اکنون که پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی به سیستم رمزنگاری مجهز و در برابر فیلترینگ مقاوم شده‌اند، باید دید این سرمایه در کجا هزینه می‌شود و روش کنونی برای پالایش مطالب نامناسب چیست؟

داستان فیلترینگ هوشمند زمانی آغاز شد که مسوولان وزارت ارتباطات دریافتند راه چاره‌ی جلوگیری از مطالب مستهجن و نامناسب، فیلتر کردن تمامی محتوای یک سایت نیست. سیستم فیلترینگ هوشمند برخلاف روش‌های سنتی فیلترینگ باعث نمی‌شود که دسترسی به یک سایت به طور کامل محدود شود بلکه تنها محتوای نامناسب و غیرمجاز روی آن سایت غیرقابل دسترسی خواهد شد.

با ظهور اینترنت و تا پیش از سال ۱۳۸۸، با وارد کردن نشانی یک وب‌سایت فیلترشده، پیغامی تحت عنوان «مشترک گرامی! دسترسی به این سایت امکان‌پذیر نمی‌باشد» ظاهر می‌شد، از ابتدای سال ۱۳۸۹ این پیغام بر اساس مصوبه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت، جای خود را به صفحه معروف پیوندها داد. پس از آن بود که طرح فیلترینگ هوشمند برای به حداقل رساندن فیلترینگ اشتباه در ایران مطرح شد.

نظارت و مدیریت شبکه‌های اجتماعی خارجی مشکلات خاص خود را دارد، زیرا دسترسی به محتوای این نوع برنامه‌ها عموما در اختیار نویسندگان آن‌ها و خالق این سیستم‌هاست که اکثرا هم متعلق به شرکت‌های آمریکایی هستند. بنابراین حتی اگر برخی کشورها می‌توانستند امتیازهای خاصی از این شرکت‌ها بگیرند، این امکان عموما برای کشور ما فراهم نمی‌شد. یعنی وزارت ارتباطات مجبور می‌شد یا کل شبکه را