رضا کیانیان: رسانه‌ها انتظار دارند نوکرشان باشیم

    کد خبر :135691

رضا کیانیان با حضور در غرفه خبرآنلاین در نمایشگاه مطبوعات، درباره رابطه اهالی هنر با رسانه‌ها توضیح داد و گفت: «در مرحله اول این رسانه‌ها هستند که به ما محتاج‌اند و بعد ما هستیم که به آن‌ها نیاز داریم.»

رضا کیانیان از جمله هنرمندانی بود که روز یکشنبه هفتم آبان در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات به غرفه خبرآنلاین آمد.

این بازیگر سینما و تئاتر، در پاسخ به این سوال که رابطه اهالی تئاتر با رسانه‌ها را چطور ارزیابی می‌کند، گفت: «به نظر من مطبوعات و خبرگزاری‌ها همپای تئاتر رشد نکرده‌اند. تئاتر رشد کرده است و ما فقط در تهران شبی 10 هزار نفر تماشاگر داریم که به تماشای تئاتر می‌نشینند و شما به عنوان رسانه اگر از این ماجرا جا بمانید در واقع آن 10 هزار نفر را از دست داده‌اید. شما باید به فکر جذب آن 10 هزار نفر باشید و اگر به سمت تئاتر بروید، این تماشاگران هم به سمت شما می‌آیند اما خیلی از رسانه‌ها انتظار دارند تئاتر به سمت آن‌ها برود، در صورتی که ماهیت رسانه این است که به طرف مسائل مختلف و از جمله تئاتر حرکت کند.»

او ادامه داد: «در سال‌های اخیر و در دولت حسن روحانی، تئاتر بسیار رشد کرده است، باور کنید پایتخت‌های جهان به تعداد سالن‌های تئاتر تهران غبطه می‌خورند اما شما رسانه‌ها چقدر در این زمینه کار کرده‌اید؟!»

کیانیان در پاسخ به این که به صورت عام‌تر رابطه هنرمندان سایر شاخه‌ها را با رسانه‌ها چطور می‌بیند، افزود: «در مرحله اول این رسانه‌ها هستند که به ما محتاج‌اند و بعد ما هستیم که به آن‌ها نیاز داریم. در تمام دنیا رسانه‌ها برای این که با یک هنرمند گفت‌وگو کنند، مبلغی را به او می‌پردازند. این جا ما پول نمی‌گیریم اما بعضی از رسانه‌ها انتظار دارند نوکرشان باشیم و هر چه می‌خواهند و می‌گویند بگوییم چشم!»

او تصریح کرد: «زندگی ما چیست؟! این است که اثر هنری تولید کنیم و زندگی‌مان این نیست که در رسانه‌ها حضور داشته باشیم ولی رسانه‌ها زندگی‌شان و دلیل وجودی‌شان این است که اتفاقاتی را که در جامعه می‌افتد، بازتاب دهند. پس رسانه‌ها باید آن‌چه را ما انجام می‌دهیم، منعکس کنند. همین!»

کیانیان که چند ماه پیش نمایش «حرفه‌ای» را با بازی خودش، بهاره رهنما و هدایت هاشمی در تماشاخانه خصوصی پالیز روی صحنه برده بود، در مورد وضعیت تئاتر خصوصی و حرکت آن به سمت جذب بازیگران چهره برای تضمین گیشه هم گفت: «شما اگر با پول خودتان یک سالن تئاتر باز کنید آیا کاری می‌کنید که ضرر بدهید؟! جریان تئاتر خصوصی در ایران نوپاست و خوبی‌ها و بدی‌هایی دارد. این دولت است که باید برنامه‌ریزی کند و خودش را با شرایط تئاتر خصوصی تطبیق دهد اما در حال حاضر دولت از تئاتر خصوصی جا مانده و هیچ برنامه‌ای برایش ندارد.»

او در پایان گفت: «من به شهرستان‌ها که می‌روم به بچه‌های تئاتری می‌گویم شما نباید از اداره ارشاد شهرتان توقع داشته باشید بودجه‌ای را که در اختیار دارد به شما بدهد که شما تئاتر روی صحنه ببرید. شما باید خودتان تئاترتان را بسازید! می‌پرسند چطور؟! راه‌های زیادی هست که در همان گفت‌وگوها به آن‌ها می‌گویم. می‌گویند پس بودجه‌ای که در اداره ارشاد است باید صرف چه چیزی شود؟! می‌گویم آن بودجه برای این است که از تهران نمایش‌های خوب را به شهرستان‌ها دعوت کنند تا شما با تولیدات حرفه‌ای آشنا شوید.

در تهران هم همین بودجه باید صرف دعوت از گروه‌های خارجی شود تا باز هم با تولیدات حرفه‌ای آشنا شویم. پول دادن صرف به گروه تئاتری باعث رشد تئاتر نمی‌شود و شاهدش این که در این سال‌ها که تئاتر رشد کرده، کسی به آن پولی نداده است!»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید