گزارش جدید محققان؛

ارتباط آلودگی هوا با مرگ ۹ میلیون نفر در سال ۲۰۱۵

    کد خبر :127809

طبق گزارش جدید محققان، آلودگی هوا منجر به مرگ بیش از ۹ میلیون نفر در جهان در سال ۲۰۱۵ شده است، یعنی یک مرگ از هر ۶ مرگ ناشی از آلودگی هوا بوده است.
طبق گزارش کمیسیون آلودگی و سلامت لانست آمریکا، آلودگی هوا اصلی ترین عامل مقصر مرتبط با ۶.۵ میلیون مرگ قلبی و ریوی است.

آلودگی آب با ۱.۸ میلیون مرگ، عمدتاً ناشی از عفونت های گوارشی و انگلی، مرتبط است. آلودگی مرتبط با محل کار و آلودگی سربی هم به ترتیب در ۸۰۰ هزار و ۵۰۰ هزار مرگ نقش دارند.

دکتر فیلیپ لاندریگان، عضو تیم تحقیق، در این باره می گوید: «آلودگی چیزی فراتر از یک چالش زیست محیطی است. آلودگی یک تهدید بزرگ و فراگیر است که بر بسیاری از ابعاد سلامت بشر تاثیر می گذارد.»

به گفته محققان، مرگ های ناشی از آلودگی هوا شامل بیماری قلبی، سکته، سرطان ریه و بیماری مزمن انسداد ریه هستند.

طبق این گزارش، آلودگی شغلی به بیماری های کشنده مانند پنوموکونیز (بیماری ریه ناشی از استنشاق مواد محرک) در کارگران معادن زغال سنگ منجر شده است. سرطان مثانه در کارگران رنگ؛ و آزبستوز، سرطان ریه، مزوتلیوما و سرطان های دیگر در کارگران در معرض ماده شیمیایی آزبست بروز می کنند.

بعلاوه فشارخون بالا، نارسایی کلیه و بیماری قلبی هم با مرگ های مرتبط با آلودگی نقش دارند.

تقریبا تمام مرگ های مرتبط با آلودگی (۹۲ درصد) در کشورهای کم درآمد و متوسط درآمد بوده است. در کشورهای به سرعت در حال صنعتی شدن نظیر بنگلادش، چین، هند، پاکستان، کنیا و ماداگاسکار، مرگ های ناشی از آلودگی هوا یک از هر ۴ مرگ را شامل می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید