برنامه ششم به گردشگری توجه ندارد

  • اقتصادی
  • سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۹:۱۰
    کد خبر :12717

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: متاسفانه در برنامه ششم نسبت به صنعت گردشگری مقداری جفا و کم‌توجهی شده و به پتانسیل‌های این بخش توجه نشده است.

از اتاق بازرگانی ایران در نشست مشترک فعالان بخش‌خصوصی با رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری غلامحسن شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: متاسفانه در برنامه ششم نسبت به صنعت گردشگری مقداری جفا و کم‌توجهی شده و به پتانسیل‌های این بخش توجه نشده است.  امیدواریم تا جایی که قابلیت‌ها و امکانات اجازه می‌دهد و در تعامل با مجلس و همراهی بخش‌خصوصی شامل تشکل‌ها و کمیسیون‌ها بتوانیم آینده‌ای متفاوت با گذشته در موضوع گردشگری داشته باشیم.

وی با تأکید بر اهمیت صنعت گردشگری گفت: همه افراد بر اهمیت و کارکرد گردشگری و اینکه صنعت گردشگری به عنوان یکی از نظام‌های فراگیر و دارای کارکردهای متنوع اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و سیاسی است، اذعان دارند.

شافعی افزود: از گذشته تاکنون بخش گردشگری در توسعه پایدار روابط سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نقش بی‌بدیلی داشته و محور قابل اتکا و قابل توجهی برای شناخت و تعامل فرهنگ‌های مختلف بوده است. همچنین در شناخت سنت‌ها، تعالی‌بخشی به مودت و دوستی و صلح جهانی اثر گذار بوده است.

وی با تأکید بر لزوم تدوین سیاست‌های منسجم بخش گردشگری، گفت: تحقق همه رسالت‌ها و کارکردهای این سازمان در گرو تدوین یک سری سیاست‌ها و برنامه‌های مدون است تا بتوان از این مولفه‌ها نتایج مطلوب برای کشور گرفت.

رئیس اتاق ایران یکی از مولفه‌های تاثیرگذار و همچنین محور حرکت‌دهنده برای تحقق کارکردهای سازمان میراث فرهنگی را بخش‌خصوصی دانست.

شافعی با تأکید بر تعامل میان بخش خصوصی و دولتی گفت: تعامل سازنده و روابط تعریف شده بین دولت و بخش خصوصی هم در بخش سیاست‌گذاری و هم در تدوین برنامه‌های بلندمدت و هم در مقام اجرا می‌تواند اهداف مورد نظر را محقق کند.

رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به گذشته و سابقه سازمان میراث فرهنگی گفت: آنچه ما از راه دور می‌بینیم این است که جفای بزرگی در مورد این سازمان شده است. شافعی افزود: درحالی‌که این بخش می‌توانست پیشران تاثیرگذار و مهم در مسایل اقتصادی و فرهنگی باشد متاسفانه در زمان‌هایی متوقف بوده و به نظر می رسد امروزه در فضای جدید باید جبران گذشته راهم انجام دهد.

رئیس اتاق ایران در مورد نقش بخش‌خصوصی در فعالیت‌های سازمان میراث فرهنگی گفت: توجه ویژه و تکیه بر فعالیت‌های بخش‌خصوصی، در کنار موقعیت‌های ممتاز و جاذبه‌های قابل توجه و طبع بی‌نظیر مردم ایران در مهمان‌نوازی، می‌تواند به عنوان یک موضوع قابل توجه در اقتصاد ما مد نظر قرار گیرد و لازمه تحقق این مهم، ارتباط سازنده‌ سازمان میراث فرهنگی با بخش‌خصوصی است.

شافعی خطاب به رئیس سازمان میراث فرهنگ، صنایع دستی و گردشگری عنوان کرد: آنچه که بیشتر همکاران ما در اتاق به سمع ما خواهند رساند این است که فضای کسب و کار در سازمان میراث فرهنگی در ارتباط با بخش خصوصی از سال‌های گذشته فضای غبارآلود و پرتنش در کسب مجوزها بوده است.

رئیس اتاق ایران با ابراز امیدواری از ایجاد تغییرات اساسی در رویکردهای این سازمان گفت: بخش‌خصوصی آماده همکاری همه جانبه با سازمان است. اگر سهم گردشگری از تجارت جهانی هفت درصد است و در ایران کمتر از نیم درصد، اتاق ایران آماده همکاری سازمان برای تغییر این سهم و ایجاد تغییرات اساسی است.

نقش بخش خصوصی در توسعه گردشگری

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این نشست  با تأکید بر اهمیتی که مدیریت فعلی این سازمان برای نقش بخش‌خصوصی قائل است، گفت: از اولین اقداماتی که در سازمان میراث فرهنگی برای افزایش مشارکت بخش‌خصوصی صورت گرفته این است که در بازدید از استان‌ها حتما با بخش خصوصی و  نماینده تشکل های آن استان جلسه برگزار کرده‌ایم و نظرات و مشکلات آنها را شنیده‌ایم.

زهرا احمدی‌پور که با معاونان خود به اتاق ایران آمده بود، تصریح کرد: گردشگری نمی‌تواند به عنوان یک فعالیت دولتی متمرکز باشد که در این صورت موتور پیشران توسعه نخواهد بود.

احمدی‌پور افزود: اگر قرار است صنعت گردشگری در کشور رشد کند و اگر انتظار داریم برای کشور ارزش افزوده داشته باشد باید روی ظرفیت بخش‌خصوصی تکیه کنیم و باید بدانیم چگونه می‌توان مشارکت بخش‌خصوصی و دولتی را برای رشد این صنعت کنار هم قرار داد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با تأکید بر نقش بخش خصوصی در موضوع گردشگری گفت: اقتصاد گردشگری ما اقتصادی بلورین است. اگر بخواهد در انحصار دولت باشد با تغییر دیدگاه‌ها ترک برمی‌دارد اما هرقدر که به بخش خصوصی نزدیک شود پایدار می‌شود.

وی با اشاره به تصویب برنامه ششم گفت: زمانی که بنده وارد سازمان شدم، برنامه ششم تصویب شده بود اما با تلاش‌ها و رایزنی‌ها می‌خواستیم حداقل یک سری از احکام برای این صنعت بگیریم و توانستیم این مورد را انجام دهیم.

معاون رئیس جمهور همچنین از تهیه سیاست‌های کلی گردشگری خبر داد و گفت: امیدواریم در قالب سیاست‌های کلی گردشگری بسیاری از مشکلات این حوزه رفع شود.

احمدی‌پور افزود: از اسفند ماه جلسات کارشناسی برای بررسی این سند تشکیل شد و از بخش‌خصوصی هم می‌خواهیم برای مشورت و بیان نقطه نظرات خود در این جلسات حضور یابد تا با مشارکت بخش خصوصی در تدوین این سند بتوانیم این سیاست ها را با کمترین اشکال آماده کنیم.

سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی را جدی نگرفت

رئیس انجمن صادرکنندگان صنایع دستی ایران در این نشست با انتقاد از دیدگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نسبت به صنایع دستی گفت: صنایع دستی در این سازمان جدی گرفته نشده و بیشتر به گردشگری پرداخته می‌شود. در صورتی که ارزان‌ترین اشتغالی که می‌توان در کشور ایجاد کرد در حوزه صنایع دستی است. اگر  از دیدگاه اشتغال، توسعه فرهنگ و پایداری جوامع روستایی به این حوزه بنگریم، می‌بینیم که وزن لازم در سیاست‌گذاری به صنایع دستی داده نمی‌شود. حریری همچنین خواستار تجمیع صنایع دستی و هنرهای ظریفه (زیورآلات) و فرش شد.

ظریف کار، عضو هیات نمایندگان اتاق شیراز نیز طرح سازماندهی تعطیلات آخر هفته را مورد توجه قرار داد و گفت: با توجه به دیدگاه مثبت دولت در این مورد تقاضا داریم که در این زمینه تلاش‌های بیشتری انجام شود. وی همچنین لزوم توجه به ظرفیت روستاهای کشور برای توسعه گردشگری را مورد توجه قرار دارد.

ماهیت سازمان گردشگری درست تعریف نشده است

سید رضی حاجی آقا میری، رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران گفت: ماهیت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ابتدا درست تعریف نشده است.  همچنین امر گردشگری بر سایر موارد این سازمان سیطره دارد در صورتی که میراث فرهنگی و صنایع دستی خودشان از عواملی هستند که گردشگری را به وجود می‌آورند.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران همچنین عدم توجه سازمان میراث فرهنگی به ابنیه تاریخی و موزه‌ها به‌ویژه موزه فرش را مورد انتقاد قرار داد و گفت: در شرایط فعلی موزه فرش به یک غم‌کده تبدیل شده و اوضاع خوبی ندارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید