جدیدترین اخبار
۱۸ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۵۰ سیاسی کد خبر :120780

افشای برنامه سیا برای جذب دانشمندان اتمی ایران

سازمان آمریکایی «پروپابلیکا»، که در حوزه روزنامه‌نگاری تحقیقی فعالیت می کند، امروز گزارش مفصلی به قلم دانیل گولدن، درباره تله سازمان سیا در ده سال پیش برای ترغیب دانشمنمدان هسته‌ای ایران به خروج از کشور و جدا شدن از برنامه اتمی ایران منتشر کرد.

به گزارش بازتاب به نقل از فرارو، ده سال پیش، «سیا»، سازمان جاسوسی آمریکا برای سنگ اندازی در برنامه اتمی ایران، یک کنفرانس دانشگاهی “جعلی” ترتیب داد تا در آن دانشمندان هسته‌ای کشورمان را شکار کند.‌ در جریان این کنفرانس که توسط سیا تامین مالی شد، ماموران این سازمان جاسوسی، سعی کردند، دانشمندان ایران را به جدا شدن از برنامه اتمی تطمیع کنند.

در جریان کنفرانس مزبور، شرکت‌کنندگان پس از سخنرانی و بحث علمی، در شب برای استراحت به هتل رفتند. دوربین‌های تعبیه شده در اتاق‌های محل سکونت دانشمندان ایرانی نشان می داد که آنها خواب هستند، در این بین، مامور سیا به آرامی در زد و وارد اتاق دانشمند ایرانی شد.

سیا ماه‌ها برای این عملیات از طریق یک شرکت تجاری جعلی برنامه ریزی کرد و یک کنفرانس را در یک موسسه علمی خارجی غیر مشکوک در یک کشور بی‌طرف برگزار کرد.

مامور سیا به محض ورود به اتاق دانشمند ایرانی دست خود را بر سینه گذاشته و گفت: “سلام حبیبی، من مامور سیا هستم و از تو می‌خواهم به همراه من با هواپیما به آمریکا بروی.”

بر اساس ادعای این گزارش، چهره دانشمند ایرانی ترکیبی از “غافلگیری، ترس و کنجکاوی” را نشان می داد.

سیا از فرار دانشمندان ایرانی به غرب بهره کامل برده است، نویسنده به نقل از دیوید آلبرات وابسته به انستیتوی علم و امنیت بین المللی، نوشت: “از دوره جورج دبیلو بوش، دولت آمریکا “پول نامحدودی” برای تلاش جهت به تاخیر انداختن برنامه هسته‌ای ایران در اختیار داشت. یکی از برنامه‌های سیا، «عملیات فرار مغزها» نام داشت که برای جدا کردن دانشمندان اتمی ایران اجرا شد.”

بنا به ادعای این گزارش، معمولا کنفرانس‌های علمی سیا، بر یک موضوع خاص در فیزیک هسته‌ای که دارای کاربردهای مسالمت آمیز بود، تمرکز می کرد تا بتوانند دانشمندان ایران را جذب کنند. در جریان اینگونه عملیات، مامور سیا در قالب دانشجو، استاد، آشپز هتل یا یک عنوان دیگر غیر اطلاعاتی ظاهر می شد. این ماموران، با خوراندن موادی اسهال‌آور یا شبیه آن به محافظ شخصی دانشمندان، محافظان را دور می کردند.

ماموران سیا برای از بین بردن شک دانشمندان “هدف”، تمام اطلاعات خصوصی هدف را به او می گفتند. یک مامور سیا به عنوان نمونه به یک جداشونده احتمالی گفت: “من می دانم که تو سرطان بیضه داشتی و یکی را از دست داده ای.”

نویسنده گزارش به نقل از یک مامور سابق سیا که در چنین عملیاتی درگیر بوده ادعا کرد: “از طریق کنفرانس‌ها تعداد کافی از دانشمندان ایرانی به آمریکا رفتند تا در برنامه هسته‌ای ایران مانع ایجاد شود. در یک مورد، مهندسی که سانتریفیوژهای برنامه اتمی را تجمیع کرده، به شرط ادامه تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه «ام آی تی» موافقت کرد از ایران خارج شود.”

از آنجا که این مهندس بدون مدارک به آمریکا رفته بود، دانشگاه «ام آی تی» در ابتدا از پذیرش او امتناع کرد. اما با اصرار سیا، او در آنجا پذیرفته شده و در رشته مهندسی مکانیک دکترا گرفت. «تیموتی گوتوسکی» استاد مهندسی مکانیک در این دانشگاه گفت: “من یک مرد جوان که در آزمایشگاه ما بود را می شناسم. تا حدودی فهمیدم که او در ایران بر سانتریفیوژها کار کرده بود، من (با خودم) فکر کردم، اینجا چه اتفاقی افتاده است؟.”

نویسنده در پایان گزارش اعلام کرد، اگر ترامپ توافق هسته‌ای را لغو کند، احتمالا کنفرانس‌های سیا برای سنگ‌اندازی در (مسیر) دانشمندان هسته‌ای ایران مجددا به طور سری بازگردد.

وبگردی

روی خط خبر

• گریم متفاوت پرویز پرستویی در یک فیلم کمدی
  • آمریکا انتقال سفارت خود به قدس در ۲۴ اردیبهشت ۹۷ را تایید کرد
  • موسیقی ایران در هفته ای که گذشت/تجلیل از “سالار عقیلی” برای اجرای قطعات حماسی
  • این روزها در غوطه شرقی چه خبر است؟
  • شرایط فروش بورگوارد BX7 اعلام شد
  • برخورد عمدی یک خودرو با مانع ورودی کاخ سفید
  • توافق امنیتی «الهام علی اف» با عربستان علیه تهران
  • گروه موسیقی «دال» ؛ آلبوم جدید منتشر می کند
  • هیچ خانمی از دراویش در بازداشت پلیس نیست
  • مهم‌ترین مصوبات بودجه‌ای مجلس برای سال ۹۷
  • کاهش کربن سیاه هوا؛ دستاورد ممنوعیت تردد دیزلی‌ها در تهران
  • تشدید آلودگی‌ آب‌ها و خطر تجزیه شدن جانداران دریایی
  • گذشته از اروپا برای موشک‌هایمان با روسیه هم مذاکره نمی‌کنیم
  • ۷۰ درصد ماموریت‌های شهرداری تهران مرتبط با حوزه محیط زیست است
  • «وام ازدواج» ۱۵ میلیونی مشمول متقاضیان سال ۹۶ می‌شود؟
  • تغییر اساسی در چینش نمایندگان بازدید کننده از زندان‌ها
  • افزایش نرخ سود بانکی یک بازار را «تکان» داد
  • شرایط خرید دلار بانکی برای مردم
  • خطر بازگشت موسسات مالی غیر مجاز
  • ترس اروپایی از تضعیف دلار
  • ادعاهای احمدی نژاد در باره سقوط نظام، برگرفته از حرفهای عبدالقادر هندی است!
  • «ان قلت» زودهنگام پایداری ها برای انتخابات۹۸
  • مبادله پیغام محرمانه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ
  • کدام عقل سلیمی می‌پذیرد اوباش قمه‌به‌دست مأموران انتظامی ما را به شهادت برسانند؟
  • سهم کارگران از میلیاردها تومان حق درمان بیمه چقدر است؟
  • اعتراض تهیه کننده «مادری» به انصراف مجیدی