عطش فیلمسازی حاتمی‌کیا تمام شدنی نیست

    کد خبر :115021

مهدی کریمی به چگونگی روند تولید پرمشقت مستند «خواب ابراهیم» و ویژگی‌های آن اشاره کرد.

مهدی کریمی تهیه‌کننده سینما درباره هدف از ساخت فیلم مستند «خواب ابراهیم» گفت: ما در فیلمسازی به دنبال آگاهی بخشی به مخاطب و نیز رشد و پرورش خودمان هستیم، طبیعی است که همه عوامل فیلم در فرآیند تولید یک اثر رشد می‌کنند و از نظر آگاهی و موضوعی که به آن می‌پردازند، تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

وی افزود: شاید در سنوات گذشته کارهای بزرگی را کنار همکاران تجربه کردیم و این تجربه‌اندوزی بیشتر برای عوامل بوده تا مخاطب، اما برای اینکه بتوانیم اتفاقی برعکس این جریان رقم بزنیم، از سال‌های قبل با موافقت حاتمی‌کیا مستند «خواب ابراهیم» در دست تولید قرار گرفت.

وی ادامه داد: با تماشای مستند «خواب ابراهیم» درمی‌یابید که این فیلم خودش کار خودش را جلو می‌برد و حاتمی‌کیا هیچ دخل و تصرفی در آن ندارد در صورتی که فیلم‌هایی وجود دارد که به خاطر آزمون و خطاهایی که عوامل قرار است در آن انجام بدهند، اجازه ثبت به آنها داده نمی‌شود.

وی اضافه کرد: این مستند، اثری متفاوت و کلاس درسی برای علاقه‌مندان و فعالان سینما است. حتی برای خود من تجربه و امتیاز بسیار خوبی فارغ از بحث خاطره‌ای آن قلمداد می شود چرا که؛ به جز اندوخته‌های آموزشی به دنبال ثبت دقیق تولید بودیم چون مکلف بودیم در صورت نیاز به سازمان‌ها، کارفرماها و…خط سیر پروژه را ارائه دهیم.

کریمی اذعان کرد: این ارائه خط سیر تولید، در پروژه «چ» نیز اتفاق افتاد اما در آن فیلم، هر روز یک روند تولیدی را به مخاطبان ارائه می‌کردیم که بازخوردهای زیادی بین مردم داشت. این کار، از سویی بحث علاقه‌مندی و عطش دیدن فیلم را برای مخاطبان تشدید می‌کرد که حتی به پیش فروش فیلم هم رسید.

تهیه‌کننده «آژانس شیشه‌ای» بیان کرد: فارغ از جذابیت‌های خاص پشت صحنه و خاطرات آن، هر پروژه کلاس درسی است که اگر با آگاهی و باکیفیت تولید شود می‌تواند برای بیننده جذاب باشد.

این تهیه‌کننده گفت: «خواب ابراهیم» به عنوان پشت صحنه «چ»، از نظر فنی و طراحی پلان‌ها و روایت قصه‌ با تیم مستقل خودش کاملا مستقل است و توانسته در بیان خودش به خوبی موفق باشد که ساخت آن حدود بیست ماه زمان برد.

کریمی تعریفش را از ابراهیم حاتمی‌کیا اینگونه بیان کرد: سه تجربه مختلف با حاتمی‌کیا داشتم از «آژانس شیشه‌ای» تا «روبان قرمز» که فاصله زمانی کمی با هم داشتند و پس از آن با گذشت چند سال، در ساخت «چ» با یکدیگر همکاری کردیم که من در این پروژه‌ها، نهایت دقت و دغدغه او را در حوزه فیلمسازی دیدم. برخی دوستان فیلمساز پس از گذشت سال‌ها اشباع می‌شوند اما این عطش و عمل در حاتمی‌کیا وجود دارد که می‌خواهد با هر فیلمی حرف جدیدی را بزند. بدین جهت هر فیلم از اثر قبلی سخت‌تر پیش می‌رود. او در حوزه فیلمسازی اهل مدارا نیست و حتی شده مدت‌ها صبر کرده تا فیلم مورد دلخواهش را بسازد.

این تهیه‌کننده بیان کرد: کارگردان «خواب ابراهیم» برادر من است اما انتخابش توسط حاتمی‌کیا صورت گرفت و آن هم به خاطر چندین اثری که از او دیده بود. نظر ابراهیم این بود که کار مستند تیم خودش را می‌خواهد.

کریمی خاطرنشان کرد: قسمت‌هایی از پروژه «خواب ابراهیم» همزمان با پنج دوربین فیلمبرداری شده است و شاید این اثر در حد یک فیلم سینمایی خواهد بود که با بالاترین حجم و کیفیت گرفته شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید