۱۰ روز از آخرین مهلت گذشت، نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی اعلام نشد

    کد خبر :114905

10 روز از آخرین مهلت دولت (شورای اقتصاد) برای تصویب و اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی برای سال زراعی 97‌ــ‌96 گذشت، اما این نرخ‌ها هنوز اعلام نشده است.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در نشست خبری سازمان برنامه‌وبودجه در تاریخ 4 مهر سال جاری (چهار روز بعد از گذشت آخرین‌مهلت اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی) درباره نرخ تضمینی محصولات کشاورزی در سال زراعی 97‌ــ‌96 اظهار داشت: «شورای اقتصاد قیمت خرید تضمینی گندم را هنوز اعلام نکرده است؛ دولت پول سال جاری (سال زراعی گذشته) را هنوز به‌طور کامل پرداخت نکرده است».

بنابراین گزارش نرخ این ارقام در سال گذشته نیز به‌دلیل اختلافات دولت با وزیر جهاد کشاورزی درباره میزان افزایش قیمت محصولات شامل خرید تضمینی دولت (به‌ویژه گندم)، نرخ این ارقام با 5 ماه تأخیر و در بهمن‌ماه اعلام شد درحالی که این ارقام باید حداکثر تا انتهای شهریورماه در شورای اقتصاد تصویب و اعلام عمومی می‌شد تا کشاورزان بتوانند برای سال زراعی جدید پیش‌ِروی خود تصمیم‌گیری کنند.

همواره میان نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی و میزان اقبال کشاورزان به کاشت یک محصول رابطه مستقیم قرار دارد؛ به‌طوری که در سال زراعی قبل با افزایش قیمت خرید تضمینی چای میزان تولید این محصول به‌یک‌باره رشد کرد یا افزایش قیمت گندم نیز در سال‌های گذشته نیز، رشد تولید و رسیدن به خودکفایی را به‌همراه داشت.

بنابراین گزارش تأخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی توسط دولت عواقب نامناسبی را نیز می‌تواند به‌همراه داشته باشد و حتی تمایل کشاورزان برای کاشت محصول اساسی و مهمی مانند گندم را کم کند یا در حق آنها اجحاف شود.

یکی از ارکان‌های مورد حمله در جنگ اقتصادی علیه کشور ایران، ضربه به نیازهای پایه‌ای کشور در حوزه تغذیه است، خصوصاً اگر کشور در آن به خودکفایی رسیده باشد. در حال حاضر مصداق بارز این خودکفایی تولید گندم در کشور است که زمینه هرگونه ضربه به این نیاز را رفع کرده است.

تداوم این خودکفایی نیازمند حمایت دولت است، به همین دلیل قانونی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده که دولت موظف است در انتهای شهریور قیمت خرید تضمینی برخی محصولات کشاورزی و به‌طور خاص گندم را اعلام کند. اما سال گذشته دولت با کم‌توجهی به تداوم تولید گندم به‌عنوان اصلی‌ترین ماده مصرفی روزانه مردم، قیمت خرید تضمینی آن را با 5 ماه تأخیر و در بهمن‌ماه اعلام کرد.

بنابراین گزارش، ضربه اول این اهمال به خودکفایی تولید گندم خواهد بود و زنگ خطر واردات گندم را نیز به صدا درمی‌آورد و صدای وارداتچیان را بلند خواهد کرد.

برخی نیز معتقدند که این جریان در دولت به‌دنبال سنگ‌اندازی در حمایت از توان داخل و تولید محصولات کشاورزی است تا به واردات محصولات کشاورزی بپردازند، وارداتی که ارزش اقتصادی بالایی داشته و سود خوبی برای آنها به‌همراه دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید