هشدارهای پلیس راجدی بگیرید

    کد خبر :112406

سردار عباسعلی محمدیان گفت: چنانچه مردم در طی سال های گذشته سیم کارتی از خطوط اعتباری خریداری کرده اند، حتما از طریق سایت اپراتور پیگیری کرده و مطمئن شوند که چه تعداد سیم کارت به نام آن‌ها ثبت شده است، زیرا در صورت وقوع هرگونه جرم و تخلفی، به سراغ مالک اصلی سیم کارت خواهند رفت.

چند سالی است که سیم کارت‌های بی‌هویت مشکلات بسیاری از جمله مزاحمت‌های تلفنی و یا کلاهبرداری‌ها را دامن گیر مردم کرده است و در برخی از مواقع موجب بروز مشکلات خانوادگی برای آن‌ها می‌شود.

به دنبال استفاده از این قبیل وسایل و راه‌های ارتباطی، برخی از افراد قربانی تماس‌ها و پیام‌های ناخواسته‌ از سوی سیم کارت‌های بی نام و نشانی می‌شوند که در هیچ اپراتوری ثبت نشده‌اند و این موضوع فرصت مناسبی را برای سودجویی کلاهبرداران فراهم می‌کند.

جالب است بدانید که سیم کارت‌های فاقد هویت علاوه بر مشکلات خانوادگی موجب بروز جرایمی از جمله کلاهبرداری‌های سایبری، قاچاق کالا، خرید و فروش موادمخدر، مختل سازی امنیت کشور و غیره می‌شود.

مسئولان دست به کار شده‌اند

با توجه به مشکلاتی که سیم کارت‌های فاقد هویت ایجاد کرده‌اند، در سال‌های اخیر مسئولان مربوطه دست به کار شدند و اقداماتی را در جهت ساماندهی آن‌ها انجام دادند.

حسین فلاح معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، درباره سیم کارت‌های بی هویت اظهار داشت: از ابتدای دی ماه سال 95، اطلاع رسانی‌های لازم به مردم به صورت گسترده صورت گرفت. طی دستورالعملی که به دفاتر پیشخوان دولت و سایر مراکز خرید و فروش مجاز سیم کارت ابلاغ شد، مشترکان سایر اپراتورها موظف شدند ثبت نام سیم کارت مورد استفاده خود را تکمیل کنند.

وی ادامه داد: در این راستا حدود 3 میلیون و 200 هزار مشترک به مراکز قانونی مراجعه و مدارک خود را تکمیل کردند، همچنین حدود 3 میلیون سیم کارت وجود دارد که مالکان آن‌ها نسبت به ثبت نام رسمی این سیم کارت‌ها اقدام نکردند، تماس آن‌ها ابتدا به صورت یک طرفه و پس از مدتی به طور کامل غیر فعال شده‌ است.

معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به بروز برخی تخلفات در دفاتر خدماتی در سال های قبل تصریح کرد: متاسفانه برخی سیم کارت ها به نام عده ای بدون اینکه آن ها اطلاع داشته باشند ثبت و فعال شده بود که برخی افراد با استفاده از همین سیم کارت ها اقدام به کلاهبرداری می‌کردند.

هشدارهای پلیس راجدی بگیرید

در این راستا بارها توسط نیروی انتظامی به مالکان سیم کارت های تلفن همراه هشدارهایی داده شده است و از مشترکان خواسته شده تا نسبت به پیگیری وضعیت سیم کارت های خود و تعیین تکلیف آن‌ها اقدام کنند.

سردار عباسعلی محمدیان رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در این باره ‏گفت: در بسیاری از پرونده های کلاهبرداری و حتی جرایم در حد جنایت به سیم کارت هایی برمی‌خوریم که در اختیار مالک اصلی نیستند و افراد دیگری از آن‌ها استفاده می‌کنند.

وی افزود: چنانچه مردم در طی سال های گذشته سیم کارتی از خطوط اعتباری خریداری کرده اند، حتما از طریق سایت اپراتور پیگیری کرده و مطمئن شوند که چه تعداد سیم کارت به نام آن‌ها ثبت شده است، زیرا در صورت وقوع هرگونه جرم و تخلفی، به سراغ مالک اصلی سیم کارت خواهند رفت.

برای ثبت سیم کارت حضور شخص متقاضی الزامی است

براساس آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی سیم کارت‌های غیر فعال تا اوایل آذر ماه سال گذشته به 6 میلیون و 280 هزار عدد رسید و از این تاریخ به بعد پیگیری این امر با مصوبه شورای عالی فضای مجازی با توجه به مهم بودن موضوع، شتاب بیشتری به خود گرفت.

مطابق دستورالعمل‌های اعلام شده برای ثبت سیم کارت، حضور شخص متقاضی به همراه مدارک لازم در مراکز مجاز خدماتی ضروری بوده و در این میان باید نظارت‌های دقیقی توسط مسئولان بر روند خرید و فروش سیم کارت‌ها انجام شود تا برخی اشخاص برحسب ضابطه در مراکز غیرمجاز قادر به خرید و فروش سیم کارت‌های بی نام و نشان نباشند.

در این راستا اپراتورهای مختلف طی پیامک‌هایی در چند مرحله مشترکان را ملزم به پیگیری تکمیل ثبت نام سیم کارت‌های خود کردند تا با مراجعه به سایت‌های مربوطه یا دفاتر خدماتی اقدامات مورد نیاز را انجام دهند تا هیچ گونه سوء استفاده ای از مشترکان این سیم کارت ها نشود.

جهانگیر اسدی سخنگوی سابق سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی نیز درباره مشکلات سیم کارت‌های بی هویت تاکید کرد: با وجود حجم سیم کارت‌های دارای نقص اطلاعات، روزانه تعدادی از آن‌ها توسط اپراتورهای تلفن همراه به صورت یک طرفه قطع می‌شوند تا مالکان آن‌ها برای تکمیل پرونده خود اقدام کنند، زیرا بسیاری از این سیم کارت‌ها بدون هویت نیستند و تنها دارای نقص اطلاعات هستند که مالکان سیم کارت‌های قطع شده می توانند با حضور در مراکز قانونی و با در دست داشتن مدارک لازم نسبت به وصل مجدد آن ها اقدام کنند.

بسیاری از سیم‌کارت‌های دارای هویت ناقص که به صورت یک‌طرفه یا دوطرفه قطع شده‌ و مالک آن ها نیز برای تکمیل مشخصات به مراکز مربوطه مراجعه نکرده است، در واقع سیم ‌کارت‌هایی هستند که در برهه‌ای از زمان توسط مالک خریداری شده، اما پس از گذشت مدتی، نه تنها از آن استفاده نمی‌کنند بلکه گاهی این سیم‌کارت‌ها نیز مفقود و یا فراموش شده‌اند.

حال آن که ممکن است به دلایلی برخی افراد سعی کنند با دور زدن قوانین به مقاصد شوم خود دست یابند. مردم باید با مراجعه به سایت Mobilecount.cra.ir و یا ارسال شماره ملی خود به شماره 3000504901 برای جلوگیری از سوء استفاده سودجویان از خطوط تلفن همراه‌شان، از وضعیت و تعداد سیم کارت‌های موجود در شبکه که به نام آن‌ها ثبت شده مطلع شوند و از وقوع جرایم احتمالی جلوگیری کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید