جدیدترین اخبار
4 مهر 1396 ساعت 10:35 اقتصادی کد خبر :111841

مقام صنفی: قاچاق و واردات بی رویه، صنف لنت ترمز و کلاچ را زمینگیر کرد

رئیس انجمن صنایع تولید لنت ترمز و کلاچ، قاچاق و واردات بی رویه با نرخ های تعرفه نازل را دو عامل اصلی زمین خوردن تولیدکنندگان داخلی این اجناس در کشور عنوان کرد.

«حسین لاجوردی»افزود: لنت ترمز در کشور بیش از نیاز داخل تولید می شود و تولیدکنندگان بسیار خوبی در کشور وجود دارد که محصولاتشان با استفاده از فناوری های پیشرفته و با کیفیت بالا تولید می کنند.
این مسئول با تاکید بر اینکه در این زمینه چیزی از تولیدکنندگان صاحب برند و ممتاز خارجی کم نداریم، بیان داشت: اجناسی که از چین، هند و ترکیه در بازار مشاهده می شود، گاهی اوقات با کیفیتی نازلتر از محصولات کشورمان هستند.
وی تصریح کرد: امروز کارخانجات تولید لنت ترمز و کلاچ تعطیل یا نیمه تعطیل هستند و 70 درصد تولیدات داخلی این کارخانجات در حال متوقف شدن است .
لاجوردی بطور نمونه به کارخانه ای با بیش از 55 سال قدمت اشاره کرد که با ظرفیت نزدیک به 30 تا 40 درصد در حال کار بوده که در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.
رئیس انجمن صنایع تولید لنت ترمز و کلاچ تاکید کرد: بخش کوچکی از این موضوع و تعطیلی کارخانجات به معضل قاچاق برمی گردد و ریشه اصلی مساله در فساد اداری در گمرکات و واردات بی رویه کالاها با نرخ هایی بسیار پایین تر از تولیدات داخلی است که تاب و توان فعالیت را از داخلی ها گرفته است.
وی همچنین به نرخ بالای سود تسهیلات بانکی (حدود 25 درصد) به عنوان عامل دیگر پرهزینه شدن تولید داخلی اشاره کرد و گفت: این در حالی است که رقبای خارجی این تسهیلات را با نرخ های دو تا سه درصدی دریافت می کنند؛ چک های برگشتی، معوق شدن حقوق پرسنل و کارگران و تعطیل کردن خطوط تولیدی، مشکلاتی است که تقریبا همه روزه فعالان اقتصادی این حوزه با ما در میان می گذارند.
لاجوردی با اشاره به مکاتبه با وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص نرخ تعرفه ها، خاطرنشان کرد: خوشبختانه تعرفه ها به وضع پیشین بازگشته و بخشی از مشکلات حل شده است.

** معرفی تولیدکنندگان لنت ترمز و کلاچ تقلبی به سازمان ملی استاندارد
وی همچنین از معرفی و اطلاع رسانی اجناس تقلبی، قاچاق و زیرپله ای (تولید به صورت مخفیانه با ابزارهای ابتدایی از سوی افراد سودجو) و سازندگان آنها به سازمان ملی استاندارد ایران خبر داد؛ هرچند با هر بار مراجعه با درهای بسته آنها مواجه شده اند و تاکنون نتیجه ای در بر نداشته است.
این مقام مسئول صنفی اظهار داشت: امروز و با مشکلات موجود، شاهد ناهنجاری در این صنعت و بازار آن هستیم و مصرف کنندگان که اجناس بی نام و نشان و نامرغوب دریافت می کنند، بیشترین ضرر را متحمل می شوند.
وی اضافه کرد: انجمن صنایع تولید لنت، ترمز و کلاچ مکاتبات متعددی با وزارت صنعت، معدن و تجارت، همچنین سازمان ملی استاندارد و دفتر نمایندگان مجلسی که اجناس تقلبی و بی کیفیت در استان ها یا شهرستان های آنان تولید می شوند، انجام داده و مشکلات موجود را اطلاع رسانی کرده، اما پیگیری ها تاکنون به نتیجه نرسیده است.
لاجوردی هشدار داد: لنت، ترمز و کلاچ کالاهای معمولی نیستند، بلکه «فوق ایمنی» هستند که با جان مردم سر و کار دارند؛ بر این اساس نباید نسبت به این موضوع بی توجهی شود، بلکه با خاطیان باید به شدت برخورد کرد.
وی در خاتمه بیان داشت: چندین سال است که جلسات متعددی با وزارت صنعت، معدن و تجارت در این خصوص برگزار کرده و مشکلات را یادآور می شویم، اما تاکنون رسیدگی به این موضوع عملیاتی نشده و فعالان این حوزه خواهان حمایت عملی از تولید هستند.
به گزارش ایرنا، تولید انواع لنت های ترمز کفشکی، دیسکی برای انواع کامیون، تریلر، اتوبوس و مینی بوس، انواع لنت های دیسکی برای اتومبیل های سواری، کامیون و اتوبوس، انواع لنت کلاچ جهت خودروهای سبک و سنگین و انواع لنت های مترو و قطار و انواع لنت های صنعتی توسط اعضای انجمن صنایع تولید لنت ترمز و کلاچ تولید می شود.
کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه، عراق و بطور کلی خاور میانه مقاصد عمده صادراتی این تولیدات را تشکیل می دهد و فعالان این عرصه معتقدند در صورت تامین مواد اولیه، امکان رفع نیاز کشور را دارند.

Ad

Ad

روی خط خبر

  • ایران، از بیروت تا بغداد و صنعا؛ تهران چگونه در حال افزایش نفوذ خود در سراسر منطقه خاورمیانه است؟
  • روایت نیویورک تایمز از نگرانی ترامپ درباره حمله به ایران: ترجیح پنتاگون حمله به یک قایق‌ موشک‌انداز ایرانی در دریای عمان بود
  • تورم همچنان در مدار افزایش؛ نرخ تورم شهریور ۴۲.۷ درصد شد
  • امیدواری هند به کاهش قیمت نفت
  • خودروسازان انگلیس در مورد برگزیت بدون توافق تجاری هشدار دادند
  • ظریف: ابتکار “صلح هرمز” آقای روحانی برای ایران بسیار جدی است
  • بقایی و مشایی به زندان برنگشته اند
  • پژمانفر، نماینده مجلس: مخالفت هیات رئیسه مجلس با انتشار عمومی آرای نمایندگان
  • الحاق ۲ بانک اروپایی به اینستکس
  • چارچوب اخذ «جریمه دیرکرد» تسهیلات بانکی مشخص شد
  • قیمت خودرو در بازار امروز دوشنبه اول مهر ۹۸
  • لو رفتن لیست اکران فیلم‌‌ها، تا زمستان ۹۸
  • تمجید کارگردان فیلم «زد» از سینمای ایران
  • طرح روحانی منطقه را نجات می‌دهد؟
  • آثار ون‌گوگ پس از فروش ممنوع‌الخروج شدند
  • دبیر جایزه جلال آل‌احمد منصوب شد
  • فیلم جدید نوه چارلی چاپلین
  • مکرون: شانس دیدار ترامپ و روحانی از زمان حمله به تأسیسات نفتی عربستان، افزایش نیافته
  • چرا شجریان ماندگار است؟
  • قیمت دلار در اولین روز پاییز ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان
  • تلویزیون دربی را سانسور کرد
  • رئیس اتحادیه خودرو: افرادی که در اردیبهشت به قصد سود، خودرو خریدند، با ۴۵ درصد ضرر این بازار را ترک کردند
  • کمپوست تولید شده از سوی سازمان مدیریت پسماند مجوزهای لازم را اخذ کرد
  • سخنگوی وزارت خارجه: انگلیس به جای متهم کردن ایران، فروش سلاح به عربستان را متوقف کند
  • معاینه فنی به شرط پرداخت عوارض/ انتقاد از طرح های بدون پشتوانه
  • رئیس‌جمهور برای سفر به نیویورک تردید داشت
  • سوگواریِ نمادین برای یخچال‌ طبیعی آب شده در آلپ
  • واریز سود صندوق ذخیره به حساب بازنشستگان فرهنگی
  • ظریف: بلیت آمریکا برای رسیدن به صندلی خالی مذاکره، پایبندی به قانون است
  • موافقت “جهانگیری” با اختصاص یارانه‌های حذفی به معلولان