جهانگیری: برخی فکر می‌کردند نمی‌توانیم رشد اقتصادی سال ٩٥ را در ٩٦ هم دنبال کنیم/ 26 میلیارد دلار با بانک‌های خارجی قرارداد بسته‌ایم

    کد خبر :110818

معاون اول رئیس جمهور گفت:با دنیا راه تعامل در پیش گرفتیم اما بر اساس اقدامات بین المللی این توان را داریم که با اتکا به توان داخلی خودمان، کشور را پیش ببریم.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در یازدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست با اشاره به ایام محرم، هفته دفاع مقدس و شروع سال تحصیلی اظهار کرد: یکی از کارهای بزرگی که چنین نمایشگاهایی دنبالش هستند، خود باوری است؛ دست یایی به چنین هدفی از کودکی در نظام تعلیم و تربیت آغاز می‌شود. باید تلاش کنیم نظام تعلیم و تربیت ما هم با این دیدگاه شکل بگیرد.

وی ادامه داد: در مقطع کنونی لازم است طرح و برنامه های مختلفی را برای رشد پرشتاب اقتصادی داشته، به سیاست های اقتصاد مقاومتی توجه کنیم و افق های اقتصادی را باز و چالش های پیش روی مردم را برطرف کنیم. باید به نسل آینده نشان داد که چگونه می شود این گره ها را با خلاقیت باز کرد.

جهانگیری با اشاره به سخنرانی‌های متفاوت دو رئیس جمهور ایران و آمریکا در سازمان ملل گفت: هفته گذشته تصویر جدیدی از دنیا در سازمان ملل به نمایش گذاشته شد. از یک طرف جنگ طلبی ترامپ را دیدند که به نظر می رسد می خواستند هراسی ایجاد کنند تا به تجارت اسلحه خود برسند؛ از طرف دیگر سخنان سنجیده رئیس جمهور روحانی را شنیدند که پیامش این بود ایران به قوانین بین المللی پایبند و به دنبال جهانی بدون خشونت است.

وی در ادامه این سخنرانی گفت: لازمه زندگی در جهان امروز که ما در آن قرار گرفته ایم، همان طور که مقام معظم رهبری گفتند توانمند کردن کشور از نطر تکنولوژی، صنعتی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است. این مهم ترین رسالتی است که در مقطع کنونی به دوش ما است؛ به همین علت نیازمند این هستیم تا همه جامعه از بخش خصوصی تا عمومی در آن دخیل باشند.

جهانگیری گفت: ما باید بتوانیم سیستم ها و نقش آفرین‌ها را در همه زمینه ها جوان‌تر، خلاق تر و کارآمدتر کنیم. حتما در این نوسازی با چالش‌ها و تهدیدهایی رو به رو هستیم. امروز سیاست های اقتصاد مقاومتی به عنوان راهکاری که بتوانیم کشورمان را به جای خوبی برسانیم به عنوان یک سیاسیت اجماعی مورد اجماع همه قوا است. قوای سه گانه بخش خصوصی و دولتی در این زمینه هماهنگ هستند.

وی سپس خاطر نشان کرد: ما در مقطعی قرا گرفتیم که اقتصادمان در مسیر خوبی را پیش می‌رود. شاخص های عملکردی اقتصاد قابل قبول است و ثبات مناسبی داریم. رشد اقتصادی کشور بعد از یک دوره طولانی، بعد از سال ١٣٩٥طبق گزارش بانک مرکزی به بالای ١٢درصد رسیدو طبق گزارش مرکز آمار ایران بالای ٩درصد است.این یکی از رشدهای کم سابقه در دهه های اخیر بوده است و در دنیا هم جزو رشدهای مهم است.

معاون اول رئیس جمهور افزود: در سه ماه اول سال جاری رشد اقتصادی ٦.٥درصد بوده و بدون نفت به 7 در صد رسید. برخی فکر می کردند به دلیل سهم بسیار بالایی که نفت در رشد اقتصادی سال ٩٥ داشت، ما قادر نخواهیم بود در سال ٩٦ آن رشد را دنبال کنیم؛ اما به فضل الهی ما با چنین رشدی مواجه شدیم. این رشد در همه حوزه ها موفق بوده است. برای اولین بار بخش معدن و ساختمان بعد از یک دوره طولانی که با رشد منفی سرو کار داشتند، به رشد مثبت تبدیل شدند. روند منفی تشکیل سرمایه ناخالص داخلی که از فصل چهارم سال گذشته به مثبت تبدیل شد و به مثبت ٦.٢ درصد رسید ، در سه ماه اول سال جاری با ٧.١٪ مثبت رو به رو شد.

وی خاطر نشان کرد: در سه ماه امسال هفتصد و سه هزار شغل ایجاد شد. برای خیلی ها جای سوال بود دولت می تواند کاهش تورم را تا ٩٦ هم دنبال کند یا خیر؟ به فضل الهی در مرداد ماه هم کاهش تورم را دیدیم. امیدواریم بتواینم همه این شاخص ها را کنترل کنیم. این سیاست ها در دولت پیش گرفته شد و بر اساس اقتصاد مقاومتی به آن رسیدیم. امیدواریم بتوانیم گشایشی در چالش‌های بیکاری و وضعیت مردم ایجاد کنیم.

جهانگیری یادآور شد: یکی از بخش‌هایی که در این مسیر نقش محوری دارد نفت، گاز و پتروشیمی است. به طوری که در عملکرد سال 95 و 96 ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی شاهد بودیم که بهترین عملکرد مختص وزارت نفت بوده است. وزارت نفت پیگیر است که شرکای معتبر را شناسایی کرده و این بهترین فرصت برای شرکت‌های بزرگ جهانی است.

وی در همین راستا ادامه داد: اکنون وزات نفت آمادگی دارد که قراردادهای بزرگ امضا کند و در این رابطه تاکنون قرارداد با توتال را داشته‌ایم و در افقی که وزارت نفت برای خود ترسیم کرده زمینه‌های سرمایه‌گذاری‌های مهم در بخش انرژی را شاهد خواهیم بود که البته یکی از این موارد نیز بهینه‌سازی مصرف انرژی در بخش حمل و نقل و ساختمان است و هر کدام میلیاردها دلار منابع مختلف جذب می‌کند و برنامه‌های خوبی نیز تهیه شده است.

جهانگیری گفت که یکی از اصلی‌ترین صنایع ایران صنعت پتروشیمی است و صنعت پتروشیمی، صنعتی دانش‌بنیان و مردمی است که برای توسعه آن برنامه‌های خوبی تهیه شده است.

وی سپس گفت: صنایع پایین‌دستی باید با حمایت وزارتخانه های نفت و صنعت توسعه یابد تا ایجاد ارزش افزوده کرده و صادر شود. یکی از بخش‌هایی که اولویت جذب سرمایه خارجی را دارد پتروشیمی است و در این راستا در دولت یازدهم 19 میلیارد و 377 میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم در وزارت اقتصاد تصویب شد که 11 میلیارد و 660 میلیون دلار از این رقم وارد کشور شده و بعد از برجام 14 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم جذب کشور شده است.

وی با بیان اینکه “ما شرایط تبدیل به قطب اقتصاد جهان را داریم” خاطرنشان کرد: با بانک‌های اروپایی و آسیایی مذاکراتی جهت جذب 60 میلیارد دلار داشته‌ایم، تا الان 26 میلیارد دلار با بانک‌های خارجی قرارداد منعقد کرده‌ایم و دولت ضمانت‌نامه صادرکرده که خط اعتباری ایجاد شده استفاده شود. اولویت اول ما برای استفاده از منابع خارجی بخش خصوصی است؛ بخش خصوصی که قادر باشد از محل تولیدات خود بازپرداخت ارزی که دریافت می کند را پرداخت کند. باید از فرصت پیش آمده استفاده شود؛ چرا که ما به نیروی انسانی، توان ایران و ظرفیتیش اطمینان داریم و فکر می کنیم با آن‌ها به توسعه می رسیم.

جهانگیری در پایان گفت: با دنیا راه تعامل را در پیش گرفته‌ایم؛ اما بر اساس اقدامات بین المللی برای هر شرایطی که قدرت‌های بین‌المللی و آمریکا فکر کنند قادر هستیم تا با اتکا به توان داخلی کشور را پیش ببریم؛ نشان هم دادیم این کار شدنی است. امیدواریم یک اقتصاد خوب بسازیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید