بیش از 70 درصد کودکان کار غیرایرانی‌ هستند

    کد خبر :109693

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در خصوص کودکان کار و خیابان گفت: بیش از ۷۰ درصد کودکان کار و خیابان تهران غیرایرانی هستند لذا با توجه به این امر، سوال من آن است که در کجای دنیا می‌بینیم اتباع این‌چنین آزادانه به کار غیرقانونی در سطح معابر اقدام کنند؟.

خبرگزاری ایسنا: بنابر اظهارات معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، بیش از ۷۰ درصد کودکان کار و خیابان تهران غیرایرانی‌ هستند این در حالیست که 4 تا 5 درصد کودکان کار با باندها همکاری دارند.

حبیب‌الله مسعودی فرید در خصوص کودکان کار و خیابان گفت: بیش از ۷۰ درصد کودکان کار و خیابان تهران غیرایرانی هستند لذا با توجه به این امر، سوال من آن است که در کجای دنیا می‌بینیم اتباع این‌چنین آزادانه به کار غیرقانونی در سطح معابر اقدام کنند؟.

به گفته فرید، این در حالیست که چهار تا پنج درصد این کودکان با باندها همکاری دارند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور افزود: رویکرد سازمان بهزیستی در زمینه ساماندهی این کودکان ارائه خدمات روزانه است و ما موافق ماندگاری آنها در مراکز نیستیم به همین دلیل تعداد مراکز روزانه را توسعه داده و هم‌اکنون ۵۰ مرکز روزانه کودکان کار و خیابان در کشور فعال هستند.

فرید ادامه داد: نیاز است که با سفارتخانه‌های پاکستان و افغانستان رایزنی‌هایی داشته باشیم تا در خصوص کودکان کار و خیابان این کشورها که در ایران و به ویژه پایتخت اقدام به کار غیرقانونی می‌کنند تصمیم‌گیری کرده و نسبت به رد مرز آنها اقدام کنیم.

فرید ادامه داد: ما نگران گرایش کودکان کار و خیابان به کارگاه‌های زیرزمینی هستیم زیرا کار کودک در کارگاه‌های زیرزمینی به مراتب خطرناک‌تر از کار آنها در سطح معابر بوده و آسیب‌های بیشتری برای آنها به دنبال دارد، به همین دلیل از همه مردم می‌خواهیم که در صورت اطلاع از چنین مسائلی سریعا موارد را به بهزیستی و اورژانس اجتماعی ارجاع دهند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به منتقدان طرح ساماندهی و جذب کودکان کار و خیابان که خواستار توقف طرح مذکور شده‌اند، گفت: متاسفانه برخی دلال آسیب‌های اجتماعی هستند، به همین دلیل هم همواره به دنبال اجرای چنین طرح‌هایی در کشور با حجم انتقادات از سوی آنها روبرو می‌شویم.

عیسی فرهادی، فرماندار تهران نیز چندی پیش اعلام کرده بود که «این طرح با همکاری بسیار مناسبی که میان دستگاه‌های ذیربط شکل گرفته است به خوبی اجرایی شده و طرح موفقی بوده است. تاکنون بیش از ۱۵۰۰ نفر در جریان آن جمع‌آوری شدند و ساماندهی آنها نیز انجام شده است.»

وی همچنین گفته بود که «در جریان این طرح برای اولین بار اتباع بیگانه تحویل اداره اتباع استان داده می‌شوند و در کمپ‌های مخصوص‌شان نگهداری می‌شوند. اگر خانواده‌های آنها مجاز باشند،  می‌توانند با مراجعه و ارائه مدارک هویتی و دادن تعهد مبنی بر عدم انجام تکدی‌گری کودک خود را تحویل بگیرند؛ اما اگر خانواده غیرمجاز باشد، به همراه کودک از کشور طرد خواهند شد. این درحالیست که قطعا هیچ کودک تبعه‌ای بدون خانواده طرد نخواهد شد ولی اگر کودکی خانواده نداشته باشد، در محل کمپ‌ها نگهداری می‌شود.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید