نوبخت: اگر آمریکا از برجام خارج شود ایزوله شده و ضرر می‌کند/درباره برجام کل نظام تصمیم می‌گیرد نه فقط یک مرجع

  • سیاسی
  • سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ ۱۵:۰۴
    کد خبر :102696

محمدباقر نوبخت در نشست هفتگی امروز خود از رسیدن رشد اقتصادی کشور به مثبت هفت درصد در بهار امسال خبر داد که نشانگر ۱۴ واحد رشد نسبت به دولت گذشته است.
سخنگوي دولت در اين نشست هم از احتمال کنار رفتن آمريکا از برجام سخن گفت که منجر به ايزوله شدن و بازندگي‎اش در عرصه بين المللي خواهد شد؛ هم از احتمال جابجايي استانداران خبر داد و هم طبق روال هر جلسه، برخي اطلاعات و آمار اقتصادي را اعلام کرد.

از رشد منفی هفت درصد به رشد مثبت هفت

* برای اولین بار رشد اقتصادی بدون نفت در کشور بیشتر از رشد اقتصادی با نفت، شده که نشان می دهد ما می توانیم بدون نفت نیز رشد بالای اقتصادی را تجربه کنیم. سرمایه گذاری در دو فصل زمستان پارسال و بهار امسال مثبت شد و در بهار امسال رشد سرمایه گذاری به مثبت 7.1 درصد رسید. ما نسبت به وضع مطلوب هنوز فاصله داریم ولی نسبت به زمانی که دولت اقداماتش را آغاز کرد از رشد منفی نزدیک به هفت به رشد مثبت هفت رسیديم که اقدامي افتخار آمیز است.
* در بخش کشاورزی در بهار امسال 3.1 درصد رشد اقتصادي مثبت داشتيم و در گروه صنعت و معدن این رشد به 4.9 درصد رسید و در گروه خدمات، مثبت 8.8 درصد رشد نشان می دهد.

کشوری که از برجام خارج شود ایزوله خواهد شد
* جای هیچ تردیدی نیست که ایران پایبند پیمان مرتبط با برجام بوده و این بحث منتفی است. مشخص شد حرف‌های دولتمردان آمریکایی عليه برجام نيز بی‌پایه و غیرحقوقی بوده است.
* ما در راستای تامین منافع ملی‌مان بهترین تصمیم را می‌گیریم. کشوری که بخواهد از برجام که یک قرارداد بین‌المللی است، خارج شود خودش ایزوله خواهد شد و بازنده اقدام احتمالی آمریکا، خودش خواهد بود.

* ما در راستای تامین منافع ملی درباره خروج آمریکا تصمیم می گیریم و قطعا برای انجام تصمیمات خود از یک مرجع استعلام نخواهیم کرد بلکه کل نظام درباره آن تصمیم می گیرد.

بعضی استانداران به استان های دیگر می روند
*در سطح مدیران عالی استان‌ها تغییراتی در حال انجام است. ممکن است با برخی دوستان همکاری نداشته باشیم. برخی از استانداران هم در استان‌های دیگر مشغول کار خواهند شد.

*[در پاسخ به سوالی درباره تخلف برخی از مدیران دولتی در ایام انتخابات] اینکه استانداری در دوره انتخابات حاضر شود و از عملکرد دولت دفاع کند نه از کاندیدا، طبعا کارش را انجام داده، البته برای قوه قضائیه حق استقلال و انصاف قائلیم و می‌دانیم اگر در این زمینه شکایتی هم از جریان رقیب دولت صورت گرفته باشد، این قوه شفاف و با انصاف رسیدگی خواهد کرد.

* آقای رئیس‌جمهور به وزرای خود اعلام کرده‌اند که معاونان و مدیران خود را از زنان و جوانان بگذارند و این امر در حال انجام است. در سازمان برنامه و بودجه که من مسئولیت آن را بر عهده دارم، بانوان و جوانانی به کار گرفته شده‌اند. بدانید دولت فقط آن میز بیضی شکل که کابینه دور آن جمع می‌شود، نیست همه باید تلاش کنند.
* [در خصوص حضور شهردار تهران در جلسات دولت] با این حضور خدمات بهتر و بیشتری به مردم ارائه خواهیم کرد.
* تاکنون خبری مبنی بر اینکه کلانتری گزینه وزارت نیرو باشد، مطرح نبوده است.

دولت میانمار مسئول قتل عام مردم است

* دولت و ارتش میانمار مسئول کشتار و قتل‌عام مردم بی پناه و مظلوم میانمار است. ملت، دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران با مسلمانان مظلوم میانمار ابراز همدردی می‌کنند. جمعیت هلال احمر ما کمک‌های گسترده‌ای به مسلمان میانمار کرده است. نمی‌توانیم نسبت به این اتفاق بي تفاوت باشیم .
* سیاست غیرقابل تغییر جمهوری اسلامی ایران حمایت از مظلومان و محرومان جهان است. ما از همه ابزارهای دیپلماسی خود استفاده خواهیم کرد. اما متاسفانه واکنش مناسبی از مراجع جهانی تاکنون ندیده‌ایم .

تاکید رییس جمهور بر ثبات بازار ارز
* یکسان سازی ارز به معنای پذیرش نرخ رسمی بازار به عنوان مبنا نیست و سال گذشته حتی یکبار دولت به سمت یکسان سازی پیش رفت ولی بازار نشان داد که التهاب دارد. ما نمی خواهیم به قیمت کاهش ارزش پول ملی این کار را انجام دهیم. رییس جمهوری سال گذشته با این اقدام مخالفت کردند و بر این نظر هستند که تا ثباتی در بازار ایجاد نشود، یکسان سازی ارز صورت نگیرد.
* اگر برخی فکر می کنند که با یکسان سازی و افزایش قیمت دلار، ریالی به جیب دولت خواهد رفت، اشتباه می کنند زیرا به همان میزان نیز باید برای رشد اقتصادی هزینه کنیم. دولت معتقد نیست که شناورسازی ارز به هر قیمتی صورت گیرد بلکه می خواهد قیمت دلار را مدیریت کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید