ترفندهایی برای کنترل خشم

۲۱ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۲  /   /  کد خبر: 102319
ترفندهایی برای کنترل خشم

از روش خودآرام سازی استفاده کنید؛ وقتی عصبانی هستید، استفاده از مهارت های خودآرام سازی بسیار مفید است، پیش از این که پاسخ دهید تا ۱۰ بشمارید، این کار به شما فرصت می دهد تا بهترین راه حل را انتخاب کنید؛ با کسی که می تواند آرامتان کند حرف بزنید، با دوستی منطقی و قابل اعتماد در مورد این مشکلات صحبت کنید تا او آرامتان کرده و کنترل خود را دوباره باز یابید.

بیشتر افراد خشم را در زندگی تجربه کرده اند، خشم پدیده ای طبیعی به دلیل رویدادهای بیرونی و یا تغییرات درونی و مانند سایر احساسات نشانه سلامت، تندرستی و عواطف انسانی است، اما هنگامی که از کنترل خارج شود، می تواند به حسی مخرب و ویرانگر تبدیل شده و پیامدهای ناگواری در روابط شخصی و در تمامی عرصه های زندگی به وجود آورد.

مدیرگروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: ابراز خشم به این معنا است که در بیان خشم خود به جای پرخاشگری، جسور و منطقی باشیم، زیرا این روش منطقی ترین راهکار برای ابراز خشم است.

دکتر “علی باصری” افزود: جسور بودن به این معنی است که برای خود و دیگران ارزش قائل باشیم، با احترام رفتار کنیم و مشکلات خود را از راه منطقی حل کنیم.

او اضافه کرد: هیچ کس نمی تواند از خشم خلاص شود یا از آن دوری کند زیرا، همیشه پدیده ها یا افرادی هستند که ما را خشمگین کنند، اما می توان یاد گرفت که چگونه رفتارهای خود را کنترل کنیم و خشم را کاهش دهیم و آن را به شکل مناسبی نشان دهیم.

مدیرگروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه، ادامه داد: برخی از عوامل ایجادکننده خشم، شامل تحقیر شدن یا مورد تبعیض قرارگرفتن، مورد پیش داوری یا بی مهری قرار گرفتن، مورد فریب یا عهدشکنی قرار گرفتن، تحقیر احساسات، ارزش ها یا اعتقادات فرد از سوی دیگران، بدرفتاری و بی توجهی از سوی افراد، صدمه دیدن در نتیجه بی توجهی نسبت به خود، مورد تجاوز بدنی یا کلامی قرار گرفتن و قربانی شدن است.

دکتر باصری با اشاره به راه های کنترل خشم، گفت: ببینید چه چیز باعث خشمتان می شود؛ آگاه باشید که در چه موقعیت هایی کنترل خود را از دست داده و خشمگین می شوید، وقتی فهمیدید که چه چیزی منجر به خشمتان می شود در صدد جلوگیری از ایجاد چنین موقعیت هایی برآمده یا یاد بگیرید که چطور با این موقعیت ها کنار بیایید؛ کمی قدم بزنید تا خشم تان فروکش کند، وقتی می بینید که در حال خشمگین شدن هستید، خود را از محل خشم دور کنید تا بتوانید خشمتان را فروکش کنید.

او افزود: از روش خودآرام سازی استفاده کنید؛ وقتی عصبانی هستید، استفاده از مهارت های خودآرام سازی بسیار مفید است، پیش از این که پاسخ دهید تا ۱۰ بشمارید، این کار به شما فرصت می دهد تا بهترین راه حل را انتخاب کنید؛ با کسی که می تواند آرامتان کند حرف بزنید، با دوستی منطقی و قابل اعتماد در مورد این مشکلات صحبت کنید تا او آرامتان کرده و کنترل خود را دوباره باز یابید.

مدیرگروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه، با بیان اینکه با شناختن شخصیت و رفتارهای اطرافیان بهتر می توانیم با انتقادهای آنها کنار آمده و خشم خود را کنترل کنیم، توصیه کرد: اطرافیان تان را بشناسید؛ خود را برای هر گونه سوال و انتقادی آماده کنید؛ در حین گفت و گو خود را برای هر نوع سوال و انتقاد آماده کنید، با این کار می توانید هنگام انتقاد، آرامش خود را حفظ کرده و به درستی پاسخ بدهید.

دکتر باصری، با توصیه به جایگزین کردن رفتارهای خوشایند به جای خشم، ادامه داد: پس از کنار گذاشتن خشم، به انجام کارهایی بپردازید که به آن علاقه داشته و لذت می برید، با دوستانتان بیرون بروید یا تلویزیون تماشا کنید، با این کار استرس را از بین خواهید برد؛ برای دوره های خشم خود عذرخواهی کنید؛ اگر خشمتان باعث شده که به کسی بی احترامی کنید از او معذرت بخواهید، لزومی ندارد که برای خشم خود توضیحی بیاورید، فقط گفتن جمله “من رفتار بدی داشته ام و عذر می خواهم” کافی است تا سوء تفاهم را از بین ببرید.

او بیان کرد: جهت خشم خود را تغییر دهید؛ هنگامی که خشمگین می شوید، در مورد موضوعی که باعث خشم شما شده است فکر نکنید و به جای آن به چیزهای خوب و مثبت بیاندیشید؛ انرژی منفی را تخلیه کنید؛ وقتی خشمگین می شوید، تخلیه انرژی از راه پرداختن به فعالیت های جسمی یا خلاقانه، مفید است.

مدیرگروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه، در پایان گفت: از خودگویی مثبت استفاده کنید؛ هنگام خشم می توانید از عبارات زیر استفاده کنید،”هر قدر بیشتر آرام باشم و از مهارت های مقابله با خشم استفاده کنم، بیشتر می توانم موقعیت را کنترل کنم.”؛ احساسات خود را بیان کنید؛ بیان احساسات، یعنی آگاه ساختن از احساسی که نسبت به اعمال آنها دارید؛ گذشت کنید؛ گذشت، قدرت خودکارآمدی و حس کنترل ما در موقعیت های ناخوشایند را بالا می برد.

بدون دیدگاه

آخرین اخبار

پربیننده ترین ها