آيفون 11 سهم اپل را در بازار اروپا، ژاپن و استرالیا افزایش داده است
عرضهی آیفون ۱۱ باعث شده تا سهم iOS برخلاف آمریکا در بازارهای اروپا، استرالیا و ژاپن افزایش پیدا کند.
مؤسسهی آماری کانتار بهتازگی اطلاعات جدیدی را از عملکرد اپل در سهماههی سوم سال ۲۰۱۹ میلادی منتشر کرده است که اطلاعات قابلتوجهی را شامل میشود. اگرچه آمار یادشده تنها یک هفته از فروش آیفونهای جدید را شامل میشود؛ اما همین مقدار نیز برای مشاهدهی اثرگذاری پرچمداران جدید کوپرتینوییها در بازار کافی است.
طبق اطلاعات کانتار، سهم آیفون در پنج بازار اصلی اروپا، یعنی فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و بریتانیا با میانگین رشد ۲ درصدی، از ۱۶/۹ درصد به ۱۸/۹ درصد افزایش پیدا کرده است. در استرالیا نیز شاهد این افزایش هستیم؛ بااینتفاوت که میزان رشد در بازار این کشور بسیار بیشتر از اروپا بوده است. سهم بازار آیفون در استرالیا که پیشتر ۴/۱ درصد برآورده میشد، هماکنون با رشد خیرهکنندهای به ۳۹/۶ درصد افزایش پیدا کرده؛ شرایطی که برای اپل در ژاپن نیز تکرار شده و در سرزمین آفتاب تابان نیز میزان سهم آیفون از ۱۰/۳ به ۳۹/۹ درصد رسیده است.
با این اوصاف، iOS در سرزمین مادری اپل، یعنی آمریکا، با کاهش ۲ درصدی و در چین با کاهش ۱/۳ درصدی سهمش دستوپنجه نرم میکند.
طبق تحلیل مؤسسه کانتار، عرضهی آیفون ۱۱ مؤفقیت تجاری بزرگی برای اپل بوده است. دومنیک سونِبو، مدیرعامل کانتار میگوید:سهماههی سوم ۲۰۱۹ با عرضه آیفونهای جدید از خانواده آیفون ۱۱ مصادف بود و باوجوداینکه تنها یک هفته از آغاز فروش این گوشیها گذشته، مدلهای جدید ۷/۴ درصد از فروش کلی آیفونهای اپل را در سهماههی سوم ۲۰۱۹ به خود اختصاص دادهاند؛ مقداری که در زمان عرضهی آیفون XS در سهماههی سوم ۲۰۱۸، فقط ۶/۶ درصد بود.
مدلهای جدید بهخوبی فروخته میشوند. دراینمیان، آیفون ۱۱ بهدلیل قیمت رقابتی خود بیشترین میزان فروش را تجربه میکند؛ بااینحال، مدلهای پرو فاصلهی چندانی [با آیفون ۱۱ ارزانقیمت] ندارند. در کل، مجموع فروش مدلهای جدید نسبتبه مدت مشابه سال گذشته در جایگاه بالاتری قرار دارد.
در آمریکا، میزان فروش بهتفکیک مدلهای مختلف آیفون مشابهبه اروپا است؛ البته سهم کلی فروش آیفونهای اپل با ۱۰/۲ درصد بهطرز درخورتوجهی بالاتر است.
براساس گفتهی کانتار، دلیل عمدهی کاهش آمارهای آیفون در بازار چین، افزایش تنشهای تجاری بین چین و ایالات متحده آمریکا بوده که کاربران چینی را بهسمت استفاده از محصولات تولید داخل سوق داده است.
سهم اپل در چین اندکی کاهش پیدا کرده؛ کشوری که بزرگترین بازار گوشیهای هوشمند جهان را بهخود اختصاص داده است. کاهش ۱/۳ درصدی سهم اپل در این بازار موجب شده تا کاربران چینی بهسمت برندهای وطنی سوق داده شوند؛ برندهایی که تنها در سهماههی سوم ۲۰۱۹، مؤفق به کسب ۷۹/۳ درصد از سهم فروش گوشیهای هوشمند شدهاند. هواوی و آنر مجموعا ۴۶/۸ درصد از مقدار یادشده را بهخود اختصاص دادهاند؛ اتفاقی که موجب شده سلطهی خود بر بازار را همچنان در فصل سوم ۲۰۱۹ نیز ادامه دهند و از تأثیرات جنگ تجاری بین آمریکا و چین بکاهند.
بااینحال، اوضاع برای سامسونگ متفاوت است. اگرچه عرضهی گلکسی نوت ۱۰ در بازار تأثیرگذار بوده؛ اما عمده فروش گوشیهای هوشمند سامسونگ به دستگاههای پایینرده و میانرده اختصاص یافته است.
درحالیکه عرضهی گلکسی نوت ۱۰ باعث شده تا جایگاه سامسونگ در سهماههی سوم ۲۰۱۹ تقویت شود؛ اما از سهماههی سوم ۲۰۱۵ تاکنون، این دستگاههای سری A بودهاند که بیشترین میزان فروش گوشیهای هوشمند کرهایها را بهخود اختصاص دادهاند. مدلهای جدید سری A بین ۵ تا ۱۰ گوشی پرفروش در بازار اروپا بودهاند؛ دراینمیان، گلکسی A50،گلکسی A40 و گلکسی A20e بهترتیب بیشترین میزان فروش را داشتهاند. درطول سالهای گذشته، سامسونگ همواره بهدنبال راهی برای پاسخدادن به [دستگاههای ارزانقیمت] شیائومی و هواوی در بازار اروپا بود و سری A بالأخره توانست با شاملشدن بازههای قیمتی متفاوت، پاسخ مناسبی از سوی این شرکت باشد.