تفريحات سياست مداران دنيا چيست؟

    کد خبر :95031

آدم هستند ديگر. گيرم اهل دنياي بي پدر و مادر سياست باشند و سرشان گرم بازي با مهره هاي قصر و کاخ شان اما باز هم دليل نمي شود، تفريح نکنند. حتي شلوغ ترين سياستمداران دنيا هم زماني را براي استراحت و تفريح در نظر مي گيرند. بعضي هايشان به بازي کردن و ورزش دلخوش هستند و گروهي ديگر- مثل همه آدم هاي معمولي- اوقات فراغت شان را پاي تلويزيوني مي گذرانند.
زندگي لوکس و مرفه بعضي از اين سياستمداران باعث شده، آنچه را براي ما کار خسته کنده روزمره است، براي آن ها بخشي از يک تفريح باشد. خلاصه اين که سياسيون موجودات عجيبي هستند اما آخرش را که نگاه کني، مثل ما آدم هاي معمولي فکر مي کنند. يک نکته خاص را که بين همه شان مشترک است، همين جا لو مي دهيم؛ کتاب خواندن براي هيچ کدام از سياستمداران جهان تفريح به حساب نمي آيد. اين جمله مي تواند دو معني داشته باشد؛ يا اين عزيزان کلا به کتاب فکر هم نمي کنند يا اين که بخش جدي از فعاليت هاي روزانه شان است، نه يک تفريح گذرا و دل خوش کن.

بشار اسد؛ عکاسي از مراسم شما با نازل ترين قيمت!
اين روزها ديگر زياد اسم پسر حافظ اسد را نمي شنويم. سياستمدار عرب اين قدر گرفتار مشکلات جنگ هاي داخلي کشورش است که ديگر اسم و رسمي در فضاي بين المللي به هم نمي زند. بشار اسد، چشم پزشک حاذق سوري که بعد از مرگ پدر به کرسي رياست جمهوري سوريه تکيه زد، عاشق عکاسي از طبيعت است و هيچ کاري مثل تصويربرداري نمي تواند او را به آرامش برساند، البته در کنار عکاسي از طبيعت، ثبت تصويرهاي خانوادگي هم از علاقه مندي هاي بشار بوده و هست.

گويا در مهماني هاي خصوصي خانوادگي در بيشتر اوقات بشار اسد کار تصويربرداري را به عهده مي گرفته، البته بشار اسد علاقه فراواني هم به دوچرخه سواري دارد و هرازگاهي با دوستان و آشنايان چرخ ها را بر مي داند و مي زنند به جاده، البته اين روزها محتاط تر!

رابرت موگابه؛ وقتي فوتبال از زيمبابوه مهمتر مي شود
رييس جمهور سيه چرده آفريقايي ديگر از مرز 90 سال هم گذشته اما اين دليل نمي شود که او بعد از گذشت عمري دلش فوتبال ديدن نخواهد يا از بازي کريکت دلزده شده باشد. بله رابرت موگابه رييس جمهور زيمبابوه که از سال 1980 تا الان يک نفس سر کار بوده و هفت بار خودش را در انتخابات پيروز کرده! عاشق تيم هاي چلسي و بارسلوناست و زمان برگزاري بازي هاي اين دو تيم احدالناسي حق ندارد مزاحم او شود. حتي همسرش هم بايد در اين زمان در يک اتاق ديگر باشد تا آقاي رييس جمهور 90 دقيقه فوتبالش را با خيال راحت ببيند.

خودش توي مصاحبه با يکي از روزنامه هاي انگليسي گفته بود که موقع ديدن بازي هاي چلسي و بارسلونا حتي به زيمبابوه و مشکلاتش لحظه اي فکر نمي کند، البته دلمشغولي هاي آقاي موگابه همين ها نيست. او عشق ورزش و پياده روي است. اين قدر که هر روز چهار صبح بيدار مي شود و شروع مي کند به ورزش، آن هم با تلويزيون روشن. او بايد اول صبح اخبار بين الملل گوش کند و نرمش کند. آن هم نه با تردميل و اين وسيله هاي امروزي. نرمش و دو درجا!
موگابه يک علاقه مندي ديگر هم دارد؛ بازي کريکت، البته خيلي ها مي گويند او فقط اداي کريکت ديدن در مي آورد تا به مردم نشان بدهد خيلي آدم سرحال و به روزي است اما چطور مي شود فيلم بازي کرد وقتي خانه اش ديوار به ديوار استاديوم اصلي کريکت پايتخت است!

جاستين ترودو؛ خوش پوش ترين بوکسور جهان
وقتي جاستين ترودو، نخست وزير خوش تيپ کانادايي روي کار آمد، سر و صداي زيادي راه انداخت. نه فقط ظاهر خوش پوش و چهره جوان و خوش خلقش که سياست هاي باز او به روي دنيا کاري کرد تا جوان سياستمدار خيلي زود به دل همه بنشيند. تا اين جاي کار براي مردم دنيا ترودو فقط يک چهره سياسي مثبت بود اما وقتي آقاي نخست وزير رفت روي رينگ بوکس، داستان فرق کرد. حالا مردم دنيا او را به خاطر در هم شکستن همه مرزهاي اتوکشيده سياست دوست داشتند.

چند وقت پيش بود که نخست وزير جوان کانادا زماني که براي امضاي توافق نامه تغييرات اقليمي پاريس به نيويورک سفر کرده بود، دل به دريا زد و يک شب به مشهورترين رينگ بوکس شهر رفت و با شورت و دستکش مخصوص بازي وارد رينگ شد، ترودو وارد رينگي شده بود که پيش از اين محمدعلي در آن جا بازي کرده بود. در نگاه اول همه چيز نمايشي مي آمد اما کمي بعد ماجرا فرق کرد. ترودو يک بوکسور حرفه اي از کار درآمد، البته آقاي ترودو غير از بوکس بازي کردن يک دلمشغولي ديگر هم دارد که شايد زياد دوست نداشته باشد ديگران درباره اش بدانند.
او به خريد جوراب هاي خاص علاقه مند است. بله! هنوز چند ماهي از روي کار آمدن او نگذشته بود که تصويرش با يک جوراب قرمز توجه رسانه هاي دنيا را جلب کرد. چند وقت بعد هم جوراب آبي لاجوردي اش توي ذوق همه زد! خودش البته درباره جوراب هايش هيچ نظر خاصي ندارد، «من اصلا لباس هاي عجيب و غريبي نمي پوشم؛ مثل بقيه مردم مي روم مغازه و از همان مغازه هايي که بقيه لباس مي خرند، جنس هايم را تهيه مي کنم و مي پوشم.
اگر همه سياستمداران در مناسبات رسمي شان از جوراب هاي معمولي سياه و سفيد يا خاکستري و… استفاده مي کنند، خب اين جوراب هاي رنگي هم علاقه من هستند و از نظر فرم و ظاهر خيلي عجيب نيست که من چنين جورابي بپوشم اما به شما حق مي دهم شايد به اين دليل که با لباس هاي ديگر همکارانم فرق مي کند برايتان تازگي داشته باشد. من فقط جوراب خاص دوست دارم. همين!»

آنگلا مرکل؛ کيک کوفته ريزه و فوتبال
فرقي ندارد که چه کساني در دنيا با سياست هاي او موافق باشند و چه کساني مخالف. مهم اين است که در چند سال گذشته، او به خاطر تحکم و جديت در سياستگذاري هايش به عنوان قدرتمندترين زن دنيا در صدر فهرست زنان سياستمدار و کارآفرين قرار دارد. آنگلا مرکل با ظاهر خشک و جدي اين روزها يکي از مشهورترين سياستمداران دنياست. حالا اين وسط چه کسي مي تواند تصور کند بانوي آهنين آلماني ها که خيلي ها در اتحاديه اروپا از او و سياست هايش حرف شنوي دارند، توي خلوت خانه براي همسرش و اطرافيان کيک درست مي کند!

مرکل روزهاي يکشنبه هر هفته بي خيال سياست و دنياي بي در و پيکرش وارد آشپزخانه مي شود و شروع مي کند به پختن کيک. مسئله اين جاست که خانم صدراعظم اصلا از يک خوشش نمي آمده اما چون همسرش کيک خانگي دوست داشته براي همين او هم از جواني شروع کرده به يادگرفتن پختن انواع کيک و حالا براي خودش استادي شده.
مي گويند سوپ سيب زميني و کوفته ريزه هاي مرکل هم زماني بين دوست و آشنا محبوبيت زيادي داشتند، البته آن زمان که او کنار دست هلموت کوهل، صدراعظم سابق آلمان کار مي کرد. با اين همه سرگرمي هاي آنگلا مرکل فقط به پخت و پز توي آشپزخانه ختم نمي شود. خانم سياستمدار عاشق بازي فوتبال هم هست. خودش زماني در مصاحبه با اشپيگل گفته بود: «فرصت تماشاي بازي هاي بوندسليگا را ندارم و روزهاي شنبه از طريق راديو نتايج را پيگيري مي کنم ولي هيچ فرصتي را براي تماشاي بازي هاي تيم ملي يا باشگاه هاي آلماني در ليگ قهرمانان از دست نمي دهم.»
اما از ديدن فوتبال و حتي پختن کيک و کوفته ريزه جالب تر اين است که بانوي آهنين اروپا عاشق خواندن کتاب هاي طالع بيني به خصوص درباره برج هاي فلکي است. جالب اين که وقتي کتاب را مي خواند بايد با شوهرش هم درباره شان حرف بزند. به خصوص درباره برج سرطان!

ولاديمير پوتين؛ سليقه خاص آقاي رييس جمهور
ولاديمير پوتين، رييس جمهور روسيه هيچ وقت دوست نداشته مثل يک آدم معمولي جلوه کند. او استاد کارهاي خاص است؛ مثلا يک شب بدون اطلاع وارد يک برنامه مسابقه موسيقي مي شود و به عنوان شرکت کننده شروع به خواندن آواز مي کند و يک روز با دوست هايش مي رود نمايشگاه و همه را به خوردن بستني دعوت مي کند. زندگي پوتين هيچ وقت بي هيجان نيست. او عاشق ورزش است و طبيعت. جودو مهم ترين ورزشي است که او به آن علاقه دارد. همچنين پوتين عاشق اسب ها و سگ هاست و سوارکاري دوست دارد و از آن طرف عاشق قايق سواري است.

ورزش هاي زمستاني را با علاقه دنبال مي کند و براي خودش کلکسيوني از ماشين هاي گران قيمت دارد. اصلا سياستمدار روس پيچيدگي هاي خاصي دارد که هنوز کسي نتوانسته از آن ها سر در بياورد. درباره کارهاي عجيب و غريب او که زياد شنيده ايد اما بگذاريد درباره عادت هايش کمي حرف بزنيم. ولاديمير پوتين، رييس جمهور روسيه، عادات روزانه ويژه سخت و دقيقي دارد.
پوتين دوست دارد شب ها تا ديروقت کار کند و در نتيجه صبح ها قبل از ظهر بيدار شود. او براي صبحانه پنير روستايي، فرني يا املت مي خورد. او همچنين تخم بلدرچين و آبميوه را دوست دارد. غذاي او هميشه تازه است و هر روز از مناطقي که رهبر مذهبي روس ها يعني کيريل پاتريارک اعزام مي شود، مي رسد. اين صبحانه با قهوه و دو ساعت شنا کردن، ورزش با وزنه و حمام هاي سرد و گرم همراه است.
اطرافيان او عادت دارند که بيشتر از چهار ساعت منتظر پوتين بمانند تا او لباس ويژه اش را بپوشد و براي رفتن به کار آماده شود. پس از آن او اخبار روز را با تيم نخبگان داخلي اف اس بي و بعد تيم نخبگان خارجي اس وي آر و جزييات محرمانه اف اس اُ چک مي کند. پوتين از سيستم اطلاع رساني مدرن خوشش نمي آيد اما گاهي لينک هاي ويدئوهايي را که همراهانش از تلفن هاي هوشمندشان برايش مي فرستند، مي بيند. حالا به اين پيچيدگي ها همه تصاويري را که از او در ذهن داريد هم اضافه کنيد. عجب موجودي است اين آقاي پوتين!

جورج دبليو بوش؛ دور دور کردن در خيابان ها
جورج دبليو بوش که از کاخ سفيد رفت بيرون و جايش را داد به باراک اوباما تا مدت ها نمي دانست که بايد چه کار کند. واقعا نمي دانست. براي همين تا مدت ها کار آقاي سياستمدار شده بود خوابيدن و دور دور توي خيابان ها. باور کنيد. روزنامه بيلد آلمان در همان سال ها از او گزارشي تهيه کرده بود که نشان مي داد جورج بوش بعد از هشت سال رياست جمهوري به مزرعه خانوادگي اش در کراوفورد تگزاس رفت و همان جا شروع کرد به خوردن و خوابيدن! البته اين فقط مالي يکي دو سال اول بازنشستگي بود. حالا پيرمرد راه خودش را پيدا کرده نقاشي!

او آن قدر در کارش تبحر پيدا کرده که چند سال پيش حتي يک نمايشگاه نقاشي هم برپا کرد. آن هم از پرتره همه رهبران دنيا که زماني با او ملاقات داشتند. در نمايشگاه او 24 پرتره از رهبران جهان از جمله آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، نيکلا سارکوزي رييس جمهور سابق فرانسه، دالايي لاما، رهبر معنوي بودايي هاي تبت يا سيلويو برلوسکوني نخست وزير سابق ايتاليا و باقي سياستمداران دنيا بود، البته کسي زياد هنر آقاي بوش را جدي نگرفت اما او اين سال ها دست از تلاش نکشيده و به همه مي گويد که بعد از سياست فقط هنر مي تواند ذهنش را آرام کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید