چگونگی بازگشایی مدارس در مناطق قرمز، زرد و سفید /آغاز کلاس‌های مجازی از ۱۵ شهریور

    کد خبر :729018

رضوان حکیم زاده با اشاره به مشخص نبودن زمان شروع سال تحصیلی آینده گفت: آخرین تصمیم گرفته‌شده این است که مدارس در سال آینده از ۱۵ شهریورماه و به‌صورت مجازی شروع شود اما اگر شرایط به‌گونه‌ای باشد که ستاد ملی کرونا اجازه برگزار شدن کلاس را بدهد، مشکلی با برگزاری حضوری مدارس نداریم و حتماً کلاس‌ها را دایر خواهیم کرد و به خانواده‌ها اطمینان می‌دهیم که نگران آموزش فرزندانشان نباشند.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط شیوع کشور در استان و منطقه، سناریوهای مختلفی برای بازگشایی مدارس داریم. بعد از واکاوی تجربه اسفند سال گذشته و مشخص کردن نقاط قوت و ضعف آموزش مجازی در ماه‌های آخر سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸، توانستیم حداقل ۳ سناریو برای بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید برای مناطق قرمز، زرد و سفید تدوین کنیم و سعی کردیم با در نظر گرفتن شرایط امکان تصمیم‌گیری نهایی را به شورای مدرسه و در چارچوب آیین‌نامه بازگشایی مدارس واگذار کنیم.

معاون آموزش ابتدایی با بیان اینکه شرایط مختلفی برای بازگشایی مدارس پیش‌بینی‌شده است، گفت: بر اساس تصمیم‌های اتخاذشده برقراری کلاس و آموزش در مناطق قرمز صرفاً به‌صورت مجازی و از طریق شبکه شاد و آموزش‌های تلویزیونی، در مناطق زرد به‌صورت ترکیبی و به‌صورت ترکیب مجازی و حضوری و با تصمیم‌گیری شورای مدرسه و در مناطق سفید به‌صورت حضوری است. البته مناطق سفید مناطق عشایری و روستایی کم‌جمعیت خواهند بود که تعداد دانش آموزان یک‌رقمی است و امکان رعایت فاصله اجتماعی در این مدارس و کلاس‌ها وجود دارد.

به گزارش ایسنا،حکیم زاده بابیان اینکه شورای مدارس در چارچوب ضوابطی که آموزش‌وپرورش اعلام می‌کند، امکان ایجاد خلاقیت یا انتخاب‌های مناسب با شرایط منطقه را در برگزاری کلاس‌های درس دارد، اظهار کرد: سعی کردیم در این تصمیم‌گیری‌ها شرایط مناطق را در نظر بگیریم و هم به نقش‌های معلم و ذی‌نفعان و دانش آموزان توجه کرده و آن‌ها را تعریف کنیم و البته نقش اولیا را فراموش نکردیم و به آن‌ها اطمینان می‌دهیم که هیچ دانش‌آموزی از آموزش جا نخواهد ماند.

حکیم زاده در خصوص تصمیم‌گیری در مناطق زرد تصریح کرد: یکی از مدل‌های تعریف‌شده در بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید، مربوط به مناطق زرد است که در این شرایط با توجه به تصمیم‌گیری شورای مدرسه می‌توان دانش آموزان را به گروه‌های کوچک‌تر تقسیم‌بندی کرد؛ لذا ممکن است بخشی از آموزش‌ها به‌صورت مجازی و بخشی حضوری باشد یا دانش آموزان در گروه‌های زوج و فرد و به‌صورت گروه‌های کوچک‌تر در کلاس‌های درس حاضر شوند اما موارد مطرح‌شده بخشی از مدل‌های در نظر گرفته‌شده است و در درجه اول سلامتی دانش‌آموز و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای آموزش‌وپرورش حائز اهمیت است و شورای مدرسه باید با توجه به شرایط و چارچوب کلان مشخص‌شده توسط وزارت آموزش‌وپرورش، تصمیم‌گیری کند تا ضمن حفظ سلامتی دانش آموزان، آموزش تعطیل نشود.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به نقش نظارتی آموزش‌وپرورش بر چگونگی روند فعالیت مدارس در سال آینده گفت: ساختار آموزش‌وپرورش بسیار گسترده است و از طریق مناطق، استان و سامانه فعالیت‌ها را نظارت می‌کنیم. همچنین مدیران، بازرسان و خانواده‌ها ناظران اصلی این طرح خواهند بود.

وی افزود: نقش‌آفرینی خانواده‌ها برای آموزش‌وپرورش بسیار ارزشمند است و در شرایط کرونا خانواده‌ها در آموزش دانش آموزان و پیگیری تحصیلی آن‌ها نقش مؤثری داشتند لذا امیدواریم از حمایت خانواده‌ها در ایام بعد از کرونا هم برخوردار باشیم.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، حکیم زاده در پاسخ به این سؤال که در واگذاری تصمیم به شورای مدارس، ممکن است مدارسی که شهریه می‌گیرند به دلیل تضمین ارائه خدماتی که به علت آن‌ها شهریه گرفته‌اند، تصمیمات نابجا بگیرند، گفت: واگذاری تصمیم به مدرسه در چارچوب شرایط و دستورالعمل وزارت آموزش‌وپرورش خواهد بود و بیشتر متوجه شهرهایی است که در شرایط زرد هستند، البته ناظران ما بر فعالیت مدارس نظارت خواهند کرد و به این صورت نیست که هر مدیر بتواند بدون رعایت چارچوب آیین‌نامه تصمیم‌گیری کند. خانواده‌ها با توجه به دستورالعمل بازگشایی مدارس در مرحله اول فقط لازم است شهریه ثابت مدارس غیردولتی را بپردازند و سپس با توجه به شرایط برقراری کلاس‌ها، شهریه فوق‌برنامه تعیین شود و مطمئن باشند که آموزش‌وپرورش مدافع منافع اولیا و دانش آموزان است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید