زندگی با کرونا تا اطلاع ثانوی

    کد خبر :728361

افزایش نگران کننده آمار تلفات و مبتلایان به کرونا حکایت از بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی نسبت به این ویروس شاخ دار دارد.

به گزارش ایرنا، در نخستین روزهایی جولان کرونا، جمله «چه کنم تا بیمار نشوم» نقل محافل بود و مردم مترصد خواندن یا شنیدن مطلبی در مورد پیشگیری از ابتلا به این ویروس بودند.

توصیه های بهداشتی و ایمنی به شدت منتشر می شد و رسانه ها از حال بد بیماران کرونایی می گفتند تا تلنگری باشد برای اقشار مختلف که با مشاهده آن، پروتکل های بهداشتی و درمانی و غذایی را جدی تر بگیرند. در کنار این، بسیج همگانی هم شکل گرفت تا روزانه و شبانه به ضدعفونی کردن مناطق و معابر بپردازند.

در همین بازه زمانی، سفرها و دورهمی های خانوادگی به دیدار در فضای مجازی محدود شد که نمونه بارز آن، از بین رفتن دید و بازدید نوروز و گشت و گذار در طبیعت بود که سیزده به در امسال شاهد عینی آن شد.

پول نقد به دلیل اینکه از عوامل انتقال ویروس کرونا بود از چرخه مبادلات حذف شد و خرید از طریق کارت حتی به کرایه تاکسی ها کشیده شد و بانک ها و پمپ بنزین ها هم از دریافت پول نقد طفره می رفتند و به کارت اکتفا می کردند.

در نتیجه رعایت این نکات بهداشتی، آمار فوتی های کرونا در آستانه دو رقمی قرار گرفت و رتبه ایران در جایگاه بین المللی، از سوم جهان به دهم رسید.

اما بازگشت زودهنگام به زندگی عادی در کنار کمرنگ شدن نقش بهداشت و رعایت نشدن پروتکل های اعلامی، باعث شد تا این ویروس ناخوانده سوار بر اسب تروای خود، پشت هر خانه بنشیند و به کوچک و بزرگ رحم نکند.

نکته ای که آمارها بر آن صحه می گذارند و به گفته سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا روز جمعه ۲۳۵ هزار و ۴۲۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۱۱ هزار و ۲۶۰ نفر رسیده است.

یافتن راهکاری برای بازگشت دوباره جدیت اجرایی شدن پروتکل های بهداشتی مبارزه با کرونا در جامعه، خبرنگار اجتماعی ایرنا را برآن داشت تا با محمدرضا محبوب فر کارشناس کمیته کشوری پیشگیری از کرونا و عضو انجمن بهداشت محیط ایران به گفت و گو بنشیند.

محبوب فر در این گفت وگو با اشاره به اینکه شروع کرونا در ایران و ایتالیا همزمان بود به قیاس این دو کشور در امر مبارزه با ویروس تاجدار پرداخت و گفت: امروز شاهدیم که آمار فوتی های ایتالیا یک رقمی شده و به عدد ۶ رسیده در حالی که شاهدیم آمار فوتی ها در ایران نسبت به اسفند و فروردین ماه افزایش معناداری پیدا کرده و سه رقمی شده است.

وی ادامه داد: فقدان یک سیاست واحد و مشخص متاسفانه موجب شد اعمال محدودیت هایی که در اسفند ماه و فرودین ماه برقرار شده بود از بین برود و در گذر زمان و با بازگشایی ها و رفع محدودیت ها و قرنطینه در آستانه شیوع و افزایش ابتلای افراد به ویروس کرونا باشیم.

این کارشناس کمیته کشوری پیشگیری با اشاره به ابلاغ دستورالعمل های بهداشت فردی اظهار داشت: اما ذات و ماهیت این پروتکل ها با فقدان برنامه اجرایی و مدون برای نظارت و کنترل این دستور العمل ها مواجه بود.

وی ادامه داد: تا آنجا که با اعمال بازگشایی ها، این تلقی ایجاد شد که شرایط کشور عادی است همین عادی سازی کاذب منجر به این شد که شاهد افزایش سفرها و تجمعات در کشور و رعایت نشدن دستورالعمل های بهداشتی از سوی مردم باشیم.

محبوب فر با تاکید بر اینکه در این میان، بخشی از مردم نسبت به قرنطینه، محدودیت ها و ممنوعیت ها دچار بدبینی شدند و مشکلات روحی روانی گریبان آنان را گرفت و فرتوت شدند، تصریح کرد: در این هنگامه، تشکل های مردم نهاد هم که تحت عنوان مددکاری اجتماعی مطرح هستند، نقش و وظیفه آموزشی، توانمندسازی و آگاهی رسانی را به درستی انجام ندادند. یعنی بستر و فرهنگ قرنطینه برای مردم مطرح نشد در نتیجه دچار سردرگمی شدند و همزمان با این مساله مشکلات معیشتی و اقتصادی در میانه تحریم و کرونا موجب شد مردم به صورت خودجوش قرنطینه را بشکنند.

عضو انجمن بهداشت محیط ایران با تاکید بر اینکه خارج شدن مردم خسته از فضا و روزهای کسل کننده کرونا باعث شد تا دیگر به گذشته بازنگردند، خاطرنشان کرد: اکنون با بی توجهی مردم نسبت به رعایت دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی مواجه هستیم.

وی افزود: در عین حال کرونا باعث بروز برخی مشکلات اقتصادی شد تا آنجا که ۸۰ درصد درآمد مردم از دست رفت و همین امر باعث شد از یک سو بیماری های روحی، روانی، افسردگی ها، تنش و اضطراب و از سوی دیگر مشکلاتی که کرونا ایجاد کرد، عامل عدم رعایت پروتکل های بهداشتی شود.

محبوب فر پیشنهاد داد: به هر صورت کرونا ظاهرا قصد کوتاه آمدن ندارد اما مردم باید با رعایت پروتکل های بهداشتی و توصیه های پزشکی خود را گزند این ویروس محافطت کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید