واکنش ناجا به شایعه شنود اطلاعات گذرنامه‌ها

    کد خبر :718354

چندی پیش کلیپی در فضای مجازی دست به دست شد که در ظاهر نشان می داد که در داخل جلد گذرنامه‌ها یک چیپ کار گذاشته شده و ادعا می‌شد برای شناسایی اتباع ایرانی در سفرها و حتی شنود اطلاعات موبایل‌ها به کار می‌رود.

سرهنگ صادق رضا دوست در واکنش به این فضاسازی اظهار داشت: ایران همانند 90 درصد از کشورهای دنیا گذرنامه‌اش الکترونیکی است و براین اساس تراشه‌ای الکترونیکی در آن نصب شده که در روی جلد گذرنامه نیز علامتی شبیه دوربین حک شده که قابل رویت و در واقع بیانگر نوع گذرنامه و الکترونیکی بودن آن است.

سرپرست پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی با اعلام عضویت جمهوری اسلامی ایران در PKD که مرکز آن در کانادا است، خاطرنشان کرد: بر این اساس گذرنامه‌های صادره در جمهوری اسلامی ایران، از نوع و نسل گذرنامه الکترونیکی بوده که در واقع نشانه‌ای از استاندارد بودن این نوع از گذرنامه‌ها در مجامع بین‌المللی است.

وی اضافه کرد: این تراشه در واقع به منظور افزایش ضریب ایمنی گذرنامه‌ها و جلوگیری از جعل آنها استفاده می‌شود.

به گزارش فارس ،سرهنگ رضادوست در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود از طریق این تراشه، صاحبان گذرنامه شنود می‌شوند، گفت: همانگونه که پیش‌تر گفته شد، این تراشه‌ها بر پایه استانداردهای بین المللی بوده و چنین عملکردی ندارند. انتشار این مطالب در فضای مجازی از سوی افراد غیرمتخصص و ناآگاه صورت می‌گیرد و در واقع می توان، گفت که یک شیطنت در فضای مجازی است؛ در حالی که این مسأله دو سال پیش نیز مطرح شد و شفاف سازی لازم در این زمینه صورت گرفت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید