نامه انتقادی وزیر بهداشت احمدی‎نژاد به روحانی

  • سیاسی
  • سه شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ ۱۳:۲۶
    کد خبر :704444

کامران باقری لنکرانی، وزیر اسبق بهداشت و استاد دانشگاه علوم پزشکی، در نامه‌ای سرگشاده به رئیس جمهور ضمن تقدیر از اقدامات پزشکان و کادر درمانی کشور، نوشت: گرچه پزشکان و کادر درمانی فراتر از توان خود برای دفاع از سلامت مردم در صحنه هستند، اما در این شرایط، دست‌کم گرفتن مخاطرات، می‌تواند کشور ما را در شرایطی بحرانی قرار داده و ده‌ها هزار نفر را به کام مرگ فروبرد و صد‌ها هزار نفر را روانه بیمارستان‌ها نماید.

 متن این نامه بدین شرح است:

باسمه تعالی
جناب حجت الاسلام و المسلمین روحانی ریاست جمهوری اسلامی ایران
با سلام و تحیات

از بیانات ارزشمند جناب‌عالی در جلسه هفدهم فروردین ماه هیئت دولت در اهمیت سلامت بسیار سپاسگزارم. همان‌گونه که فرمودید سلامت در کنار امنیت نقشی محوری در بقای هر اجتماعی دارد. نقش حاکمیت در حفظ و ارتقای سلامت نقشی مهم است. این‌که حفظ سلامت را تنها وظیفه آحاد جامعه بدانیم سخن کاملی نیست. مدیریت جامعه و شرایطی که با سیاست‌گذاری‌ها و تصمیمات قوای حاکمیتی کشور ایجاد می‌شوند در این بین نقش اساسی‌تری دارند.

جهانگیر شدن ویروس SARS CoV ۲، جهان و میهن عزیز ما در شرایط دشواری قرار داده که تنها سیاست‌گذاری‌های آگاهانه، تصمیمات عالمانه و مستند و ارزیابی مداوم آن‌ها می‌تواند ما را از این چالش بزرگ جهانی که پس از جهانگیری آنفلوآنزا در اوایل قرن گذشته بزرگترین تهدیدکننده سلامتی همه آحاد بشر ارزیابی شده است، رهایی بخشد.

در این شرایط دست‌کم گرفتن مخاطرات، می‌تواند کشور ما را در شرایطی بحرانی قرار داده و ده‌ها هزار نفر را به کام مرگ فروبرد و صد‌ها هزار نفر را روانه بیمارستان‌ها نماید و بار عظیمی بر پیکر نظام سلامت و بالمآل بر اقتصاد و امنیت کشور وارد نماید. فراتر از این ما هنوز از آثار مزمن این بیماری به‌خوبی مطلع نیستیم، ولی حداقل می‌دانیم که دستگاه تنفسی و سیستم ایمنی تا مدت‌ها متأثر از این ویروس خواهد بود.

در چنین شرایطی عادی کردن تردد‌ها و ایجاد این باور غلط که ما بیماری را کنترل کرده‌ایم به رفتار‌های مخاطره‌آمیز دامن زده و می‌تواند با شتابی سهمگین کشورما را در بحران قرار دهد.

تجربه کشور‌های اروپایی پیشِ‌روی ماست که با وجود اینکه هم از نظر تعداد پزشک و پرستار و هم از نظر تعداد تخت‌های عادی و تخت‌های ویژه به‌ازای جمعیت و هم از نظر سرانه درآمد موقعیت بهتری از ما را داشتند به‌دلیل سهل‌پنداری این چالش بزرگ، اکنون در گردابی از معضلات فرو رفته‌اند.

کارکنان نظام سلامت در این روز‌ها بسی فراتر از توان خود به عهد و میثاق خود پایبند بودند و علی‌رغم کمبود امکانات نزدیک به پنجاه روز است که شبانه‌روزی در تلاشند، اما غفلتی که در پایان سال گذشته شد و موج سفر‌ها که هرچند نسبت به سال‌های گذشته کوچکتر بود، اما برای این شرایط خطرناک بود اکنون ما را با افزایش موارد مرگ و بستری در بسیاری از استان‌ها روبه‌رو کرده است.

هرچند هنوز این حجم غیر قابل کنترل نیست، اما عادی‌سازی تردد‌های درون‌شهری و آغاز به کار ادارات و کسب‌وکار‌های بعضاً غیرضروری می‌تواند موج سهمگین‌تری ایجاد کند که توان مقابله با آن را نداشته باشیم، لذا از جناب‌عالی به‌عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی کشور مصرّانه تقاضا می‌کنم؛ شروع به کار عادی ادارات و مؤسسات آموزشی و مشاغل تا قبل از اطمینان از ایجاد روند کاهنده در رشد بیماری و حفظ آن به‌مدت چهار هفته در دستورکار قرار نگیرد.

این چهار هفته مبنایی علمی دارد که تحقیقات همه‌گیرشناسی جهان بدان رسیده است. تغییرات در بازه‌های کوتاهتر اشتباهات بزرگی را به‌بار می‌آورند. تعیین روز آغاز به کار از قبل و اعلام آن بدون درنظرگرفتن پویایی شرایطی که در آن هستیم خطایی بس بزرگ است.

افزایش تردد‌های درون‌شهری با توجه به محدودیت امکانات حمل‌ونقل عمومی در اغلب شهر‌های بزرگ قطعاً باعث افزایش امکان سرایت بیماری می‌گردد. این مخاطرات را نباید سهل پنداشت؛ حرکت خوب دولت در حمایت از خانواده‌های ضعیف را ارج می‌نهم، اما تلاش برای راه انداختن اقتصاد نباید به مخاطره سلامت مردم منجر گردد.

با تقدیم احترام و آرزوی توفیق و سربلندی برای همه خدمتگزاران این نظام مقدس
دکتر کامران باقری لنکرانی
رئیس گروه ارتقای سلامت فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران

منبع: تسنیم

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید