آینده روشن در انتظار ال‌ان‌جی

    کد خبر :689582

در صورتی که روند تنزل واردات ال‌ان‌جی چین ادامه یابد، انتظار می‌رود تداوم عرضه محموله‌های جدید و افزایش مازاد در بازار، همچنان سبب تداوم روند نزول قیمت‌ها در بازار گاز منطقه شمال شرق آسیا شود.

مازاد عرضه و تقاضای ضعیف به ویژه از سوی چین باعث شد قیمت تک محموله ها در بازارهای جهانی به پائین‌ترین سطح مشاهده شده تاکنون تنزل یابد. در عین حال با توجه به این‌که طی ۱۲ ماه گذشته ۸ طرح تولید جدید به ظرفیت ۸۴ میلیون تن به مرحله تصمیم گیری نهائی برای ساخت رسید است، انتظار می رود تا پایان سال ۲۰۲۰ مازاد عرضه همچنان مانع از رشد قیمت‌ها شود.

علاوه بر این در صورت به بهره برداری رسیدن طرح توسعه قطر، تا سال ۲۰۲۳ به میزان۳۳ میلیون تن ال‌ان‌جی به بازار عرضه و با توجه به روند کنونی تقاضا، همچنان بازارهای مصرف با مازاد عرضه مواجه خواهند بود.

همانگونه که در نمودار فوق نشان داده شده است، بر اساس پیش بینی موسسه “مکینزی” از چشم انداز عرضه و تقاضای ال‌ان‌جی جهان، با ورود ظرفیت‌های جدید، بازار جهانی ال‌ان‌جی تا سال ۲۰۳۵ با مازاد عرضه مواجه خواهد بود و این امر تاثیر منفی بر قیمتها خواهد گذارد.

به‌گزارش ایسنا، در عین حال با توجه به فاصله قیمتی بین دو منطقه آتلانیتک و پاسیفیک، در حال حاضر انتقال محموله ها به مقصد بازار شمال شرق آسیا، اقتصادی نبوده و از طرف دیگر همچنان روند افزایش مازاد عرضه در بازار اروپاادامه خواهد یافت. اما با توجه به اینکه قیمت گاز همچنان از نظر ارزش حرارتی مساوی نسبت به نفت، به میزان قابل ملاحظه ای در سطح پائین‌تری قرار دارد، این امر می تواند عامل موثری برای تداوم مصرف گاز در بخش نیروگاهی شود.

چشم انداز تولید ال ان جی جهان تا سال ۲۰۲۳ تا سال ۲۰۲۳ ، آمریکای شمالی مهمترین عامل افزایش تولید ال‌ان جی جهان خواهد بود و ۸۲ درصد از رشد ظرفیت تولید ال‌ان‌جی جهان از سوی این منطقه خواهد بود. بر اساس اطلاعات منتشر شده، تا سال ۲۰۲۳ با بهره برداری از مجتمع‌های جدید تولید، ظرفیت تولید ال‌ان‌جی آمریکای شمالی به ۱۷۵.۵ میلیون تن در سال خواهد رسید که نیمی از این ظرفیت ناشی از توسعه طرح‌های کنونی و مابقی آن ناشی از به بهره‌برداری رسیدن مجتمع‌های جدید تولید خواهد بود.

همانگونه که در نمودار فوق نشان داده شده است تا سال ۲۰۲۳، آمریکای شمالی عامل اصلی رشد تولید ال ان جی در جهان خواهد بود و انتظار میرود ۲۱ طرح احداث مجتمعهای تولید ال ان جی در این منطقه به بهرهبرداری برسد که مجتمع ال‌ان‌جی “ریوگرانده” در ایالت تگزاس آمریکا با ظرفیت تولید ۱۷.۶ میلیون تن در سال بزرگترین این طرحهاست.

علاوه بر این، تولید ال ان جی روسیه تا پایان سال ۲۰۲۳ به میزان ۱۸.۷ میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت که مجتمع ال ان جی ” آرکتیک -۲ ” شرکت نواتک با ظرفیت تولید ۱۳.۱ میلیون تن در سال، مهمترین آن‌هاست.

علاوه بر این تولید ال‌ان جی آفریقا نیز تا پایان سال ۲۰۲۳به ۱۱.۳ میلیون تن خواهد رسید که طرح تولید طرح مجتمع ال‌ان‌جی”کورال”موزامبیک با ظرفیت تولید ۳.۴ میلیون تن در سال مهمترین این طرح‌ها است.

تاثیر کاهش تقاضای چین در افزایش مازاد عرضه ال ان جی و کاهش قیمتها در بازار شمال شرق آسیا در حالی که طی سال‌های گذشته کاهش قابل ملاحظه دمای فصل زمستان و رشد تقاضای چین مهمترین عوامل رشد قیمت محموله های ال ان جی بوده است، اما در سال جاری با توجه به اعتدال دمای هوای زمستان در منطقه شمال آسیا، کاهش تقاضای چین و افزایش عرضه، انتظار نمیرود قیمت محمولههای ال ان جی با جهش قابل ملاحظهای مواجه شود.

بر اساس معاملات انجام شده در بازار بورس شیکاگو شاخص نفت ژاپن و کره جنوبی، در حال حاضر بالاترین قیمت اعلام شده برای محمولههای تحویلی در ماه فوریه در بازار شمال شرق آسیا، ۷ دلار در هر میلیون بی تی‌ یو و برای ماه های مارس و آوریل به ترتیب ۶.۷ و ۶.۱ دلار در هر میلیون بی تی یو ارزیابی شده است. این در حالی است که در سال ۲۰۱۸ قیمت تک محمولهها در بازار آسیا نسبت به زمان مشابه سال قبل در فصل زمستان این منطقه از ۵.۴ دلار به ۱۱.۵ دلار در هر میلیون بی تی‌یو افزایش یافت. علاوه بر این، عرضه محموله‌های ال ان جی استرالیا و آمریکا و رشد عرضه، بر ادامه این روند و عدم افزایش قیمت تک محمولهها تاثیر منفی داشته است.

طی دهه گذشته هشت طرح جدید مجتمعسازی در استرلیا به بهره برداری رسیده است و تولید ال ان جی آمریکا نیز از شروع صادرات ال ان جی این کشور از سال ۲۰۱۶ روندی صعودی داشته و سه طرح جدید مایعسازی در این کشور در سال ۲۰۲۰ به بهره برداری خواهد رسید و انتظار میرود تا انتهای این سال، چندین طرح دیگر نیز به مرحله تولید برسند. کاهش تقاضای ال ان جی چین نیز از مهمترین عوامل کاهش قیمت محموله های ال ان جی در منطقه شمال شرق آسیا است.

همانگونه که در نمودار فوق نشان داده شده است با وجود کاهش قیمت تک محمولههای وارداتی، میزان واردات تحت تاثیر مازاد عرضه و کاهش تقاضا در فصل زمستان نسبت به زمان مشابه سال قبل به میزان قابل ملاحظهای کاهش یافته است. در سال ۲۰۱۹ واردات ال ان جی چین با ۶.۸ درصد رشد نسبت به زمان مشابه سال قبل به ۵۲.۷ میلیون تن رسید که نسبت به سال ۲۰۱۸ به میزان قابل ملاحظهای پائینتر است.

قابل ذکر است که در سال ۲۰۱۸ واردات ال ان جی چین نسبت به سال ۲۰۱۷ به میزان ۴۱ درصد رشد کرده و این کشور پس از ژاپن به دومین کشور بزرگ وارد کننده ال ان جی در جهان تبدیل شد. در صورتی که روند تنزل واردات ال ان جی چین ادامه یابد، انتظار می‌رود تداوم عرضه محمولههای جدید و افزایش مازاد در بازار، همچنان سبب تداوم روند نزول قیمت‌ها در بازار گاز منطقه شمال شرق آسیا شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید