«یائسگی زودرس» باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن!

    کد خبر :676548

بر اساس نتایج مطالعات جدید، زنانی که دچار یائسگی زودرس می‌شوند، بیشتر از سایر زنان در معرض خطر ابتلا به برخی “بیماری‌های مزمن” هستند.

نتایج یک مطالعه در استرالیا نشان داد زنانی که یائسگی زودرس را تجربه می‌کنند، تقریباً سه برابر بیشتر از زنانی که در سن 50 یا 51 سالگی یائسگی را پشت سر می‌گذارند، دچار بیماری‌های مزمن می‌شوند.

یائسگی زودرس، به قطع شدن قاعدگی در سن 40 سالگی یا زودتر، گفته می شود؛ از آنجا که امید به زندگی در حال حاضر در کشورهایی با درآمدهای بالا، بیش از 80 سال برای زنان است؛ یک سوم زندگی یک زن، پس از یائسگی سپری می‌شود.

 

نتایج تحقیقی که در مجله Human Reproduction منتشر شد، نشان داد که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ــ عروقی و دیابت در زنانی که دچار یائسگی زودرس می‌شوند، بالاتر از زنانی است که یائسگی را در سنین بالاتری تجربه می‌کنند.

در این مطالعه که در مدت زمان 20 سال انجام شد، از زنان درباره میزان ابتلا به چند بیماری دیگر نیز سؤال شد؛ این بیماری‌ها شامل فشار خون بالا،‌ سکته مغزی، آرتریت، آسم، پوکی استخوان، بیماری‌های ریوی، سرطان سینه و افسردگی بود.

 

یافته‌های این تحقیق حاکی از آن است که به‌طور کلی زنان پس از سن یائسگی، به دو یا بیشتر از دو بیماری از بیماری‌های ذکرشده مبتلا می‌شوند اما 71 درصد زنانی که دچار یائسگی زودرس شده بودند، در 60 سالگی به دو بیماری از بیماری‌های ذکر شده مبتلا شده بودند، این درحالی است که 55 درصد زنانی که در سنین بالاتری یائسگی را تجربه کرده بودند، به این بیماری‌ها دچار شدند که این امر نشان‌دهنده ارتباط یائسگی زودرس و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن است.

دکتر Mishra از محققان این پژوهش می‌گوید: متخصصین بهداشت باید زنانی که دچار یائسگی زودرس شده‌اند را شناسایی و از نظر بیماری‌های گفته‌شده غربالگری کنند و این مسئله باید جزو اولویت‌های بهداشتی و درمانی کشورها باشد.

 

محققان در حال حاضر در حال بررسی عوامل خطری هستند که سلامت زنان دچار یائسگی زودرس را تهدید می‌کند؛ این عوامل خطر شامل رژیم غذایی نامناسب، مصرف سیگار، شرکت نکردن در فعالیت‌های ذهنی و خطر ابتلا به سرطان است که لازم است در زنان دچار یائسگی زودرس بررسی شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید