حمله به اماکن فرهنگی خلاف قطعنامه‌های بین‌المللی است

    کد خبر :671571

وزیر میراث فرهنگی ،‌صنایع دستی و گردشگری، حمله آمریکا به میراث فرهنگی ایران را بعید دانست و گفت: حمله به اماکن فرهنگی خلاف قطعنامه‌های بین‌المللی است.

 

علی اصغر مونسان روز چهارشنبه درحاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی ،گفت: بر طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی و تاکید رئیس جمهوری، پاسخی قاطع داده شد که نشان از توان نیروی نظامی کشور و همچنین توان نظام جمهوری اسلامی ایران است که کار بسیار خوبی بود.

 

وی همچنین در واکنش به توئیت رئیس جمهور آمریکا درباره حمله برخی از سایت‌های ایران که واجد ارزش فرهنگی هستند، گفت: تعریف اماکن و سایت‌های فرهنگی از میراث فرهنگی متفاوت است اگر منظور میراث فرهنگی است که خلاف قطعنامه‌های بین المللی است. البته آمریکا بعدا تکذیب و اعلام کرد که این گونه نیست.

 

مونسان افزود: در طول تاریخ چنین رویدادی اتفاق نیفتاده است و بعید می‌دانم چنین رخدادی ممکن شود.

 

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد امروز برای انتقام از به شهادت رساندن سردار سلیمانی و دیگر همرزمانش،‌ پایگاه آمریکا در عراق را هدف موشک قرار داد. طبق اعلام روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد چهارشنبه دهها موشک بالستیک به سمت پایگاه عین‌الاسد آمریکا واقع در استان الانبار عراق شلیک شده است.

 

انفجارها در پایگاه عین الأسد مهیب گزارش شده است.

 

پایگاه هوایی عین‌السد (به فارسی به معنای چشم شیر)، پایگاهی است که اصلی‌ترین بخش حمله موشکی بامداد روز ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸ مصادف با هفت ژانویه ۲۰۲۰ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در انتقام خون حاج قاسم سلیمانی و یاران شهیدش، نسبت به این پایگاه صورت گرفت.

 

این پایگاه از نظر جغرافیایی در ۱۶۰ کیلومتری غرب بغداد، در استان الانبار، در شهرستانی به نام هیت و در ۸ کیلومتری روستایی به نام خان‌البغدادی است.

 

این پایگاه یکی از پنج پایگاه بزرگی بود که عراق به عنوان درس عبرتی از جنگ بین اعراب و اسرائیل، از سال ۱۹۷۵ برای ساختن آن برنامه‌ریزی کرد و گفته شده که در سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۰ توسط کمپانی‌های دولتی یوگسلاو و با هزینه‌ای معادل ۲۸۰ میلیون دلار آمریکا برای این کشور ساخته شده است. نام این پایگاه در آن زمان، القادسیه بود که به یاد نبرد معروف اعراب و ایرانیان به این نام گذاشته شده بود. بعد از آن برای مدتی این پایگاه به عنوان Objective Webster شناخته شد و حالا عین الاسد نام دارد.

 

عین الاسد، بزرگ‌ترین پایگاه فعلی نیروهای آمریکایی در عراق است که مساحت آن به اندازه منطقه سبز بغداد یعنی حدودا ۱۰ کیلومتر مربع است.

 

به گزارش ایرنا ،بامداد جمعه ۱۳ دی ماه سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی به همراه ابومهدی مهندس از فرماندهان مقاومت پس از عمری مجاهدت در حمله بالگردهای آمریکایی در فرودگاه بغداد به شهادت رسید.

 

براساس اعلام پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، دستور این حمله هوایی را دونالد ترامپ، رییس جمهوری و فرمانده کل قوای این کشور صادر کرده بود.

 

وزارت امور خارجه هم با صدور بیانیه ای این اقدام تروریستی رژیم‌ آمریکا را محکوم کرد و نشست فوق العاده تشکیل داد. همچنین سفیر سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید ایران به آمریکا به وی اعلام شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید