ضرورت ساماندهی کارت‌های بازرگانی و اجرای مالیات بر عایدی سرمایه برای افزایش منابع بودجه

  • سیاسی
  • جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۸ ۹:۱۳
    کد خبر :663450

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر ضرورت حذف معافیت های مالیاتی غیرضروری گفت: مقابله با ابزارهای فرار مالیاتی مانند کارت­‌های بازرگانی اجاره‌­ای و همچنین پیگیری اجرای مالیات عایدی بر سرمایه باید انجام شود تا منابع درآمدی دولت افزایش یابد.

 

محمد خدابخشی سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس درباره راهکارهای افزایش منابع بودجه گفت: بودجه عمومی سه منبع دارد درآمدهای مالیاتی و گمرکی، فروش نفت خام و میعانات گازی و فروش ملک و املاک مازاد دولت و سایر دارایی­‌های مالی. وقتی یکی از این منابع تحت تاثیر تحریم‌­ها باشد باید از راه­های جایگزین استفاده کنیم. با توجه به بررسی‌­های کارشناسی که انجام شده ۴۰ درصد از اقتصاد ما مشمول معافیت­‌های مالیاتی است. در این شرایط باید دید آیا تداوم معافیت­ها به نفع کشور است یا خیر. اگر معافیتی باید تداوم یابد ادامه می‌­دهیم ولی اگر ضرورتی نداشته باشد باید برداشته شود.

 

وی افزود: این کار بخش قابل توجهی از منابع جدید را خلق می‌­کند. از طرفی دیگر باید جلوی فرار مالیاتی هم گرفته شود. این اقدامات بدین معنا نیست که میزان مالیاتی افراد و گروه‌­هایی که در حال حاضر مالیات می­‌پردازند را افزایش دهیم. بلکه هدف، خلق منابع جدید است تا جایگزین فروش نفت و میعانات گازی شود. بحث اصلاح ساختار بودجه که رهبری هم بر آن تاکید دارند در همین راستا است. در واقع باید تلاش کنیم وابستگی بودجه عمومی کشور را به نفت خام و میعانات گازی قطع شود و نفت خام را تبدیل به کالایی کنیم که هم نسل فعلی از آن استفاده کند و هم نسل‌­های بعدی. با این کار یعنی تبدیل نفت خام به زیرساخت، توسعه کشور هم بهتر انجام می­شود.

 

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکیدکرد: مقابله با ابزارهای فرار مالیاتی مانند کارت­‌های بازرگانی اجاره‌­ای و همچنین پیگیری اجرای مالیات عایدی بر سرمایه نیز در همین رابطه است تا منابع درآمدی دولت افزایش یابد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید